Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2020-05-190 komment

Mikor lehet szükséged mobilalkalmazásra?

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

A mobilalkalmazások vagy mobil applikációk már jó egy évtizede velünk vannak az okostelefonjainkon. Habár sok esetben egy weboldal, webáruház tökéletesen kielégíti a felhasználók igényeit, vannak helyzetek, amikor valóban indokolt lehet egy applikáció elkészítése. De mikor?

Egy applikációt sokan többre tartanak, mint egy weboldalt, és akad olyan cég is, amely státuszszimbólumként tekint rá. Belevágni azonban csak akkor érdemes, ha nyomósabb érvek állnak mögötte. Tehát, ha applikáció készítését fontolgatod, akkor

Tedd fel magadnak a következő kérdéseket!

Mi lenne az appod célja?

Remélhetőleg van egy nagyon tiszta és világos célod vele. Ez lehet bármi az eladások számának növelésétől a segítségnyújtásig bizonyos ügyfeleid számára. Vagyis létezik a fejedben vagy esetleg már leírva ez a cél?

Ki az ideális felhasználód?

Minden egyebet megelőzően meg kell találnod az appod potenciális célközönségét. Ugyanakkor elképzelhető, hogy a lehetséges célközönségednél egy kicsit szűkebb réteg használná csak az alkalmazást. Ennek oka lehet például az, hogy a célcsoport nem minden tagja gyakorlott mobilhasználó. Ők nem sok hasznát látják az alkalmazásodnak. Ha ezt mérlegre teszed, akkor elég nagy marad a célcsoport?

Valóban nem tudod egy weboldallal megoldani?

Itt jönnek azok az apró részletek, melyek végül meghatározzák, hogy tényleg szükséged van-e appra, vagy sem. Ez a funkcionalitásról, a problémamegoldásról és a marketingről szól. Egy appról akkor derül ki a valódi használhatósága, ha összehasonlítjuk egy létező weboldallal. Ha azonban mindent meg lehet oldani egy weboldalon, amire szükséged van, akkor felesleges alkalmazással próbálkozni.

Mikor van igazán értelme egy mobilappnak?

Ha már megvannak a megfelelő információid, akkor könnyebb lesz eldöntened, hogy hasznos-e számodra egy alkalmazás. Lássunk néhány olyan helyzetet, amikor tényleg hasznos egy mobilalkalmazás:

Ha kihasználja az okostelefonos technológiában rejlő lehetőségeket

Egy mobiltelefonos alkalmazás akkor igazán hasznos, ha kihasználja az eszköz lehetőségeit. A legegyszerűbb, ha olyan appokra gondolsz, melyek használják a GPS-t vagy a beépített kamerát. Ha a Te felhasználóid számára is előnyösek ezek a megoldások, akkor lehet, hogy valóban nem tudod őket száz százalékosan kiszolgálni egy reszponzív weboldallal.

Ha könnyebbé teszi az embereknek a feladataik elvégzését

Ez az, ami igazán megindokolja egy felhasználó számára, hogy telepítsen egy appot. Különben miért tenné? Ha viszont segíti neki az app abban, hogy hatékonyabban megoldjon egy feladatot, időt spóroljon vele egy mobilbarát weboldalhoz képest, akkor érdemes belevágni.

Ha valódi igényeket elégít ki

Még akkor is, ha az appod kihasználja a mobilos technológiát és segíteni tud az embereknek, akkor is lennie kell egy megfelelő méretű, stabil felhasználói körnek, hogy üzletileg is megérje számodra az elkészítése és működtetése. Segíthet átgondolni a dolgot, ha a meglévő ügyfeleidre koncentrálsz: milyen demográfiai jellemzőik vannak, mennyire valószínű, hogy használni fognak egy appot? És azt is gondold végig, hogy milyen módon tudod a potenciális ügyfelek figyelmét ráirányítani az alkalmazásra.

Amit tehát látnod kell, ha mobilalkalmazás készítését fontolgatod, hogy bár szinte mindenki használ ma már okostelefont, sokaknak nem teljesen világos, hogy a legtöbb esetben egy jó mobilbarát weboldallal is ugyanazt érik el, mint egy alkalmazással. Lehet, hogy egy weboldal redesign vagy egy új weboldal könnyebben és olcsóbban megoldhatná a problémáidat, mint egy app?

Milyen költséges hibákat követhetsz el a mobil applikációd tervezésénél?

Habár a számok azt mutatták, hogy az alkalmazások aranykora néhány éve véget ért, ennek ellenére a növekedés – bár lassuló ütemben – tovább tart, és 2020-ban már 5 millió alkalmazás elérhető az Apple alkalmazásáruházában. Úgyhogy a cégek továbbra is próbálkoznak, hogy valami kiemelkedőt alkossanak, amivel kitűnhetnek a konkurensek közül.

A gyakorlatban a problémát általában az jelenti, hogy az alkalmazásfejlesztés meglehetősen költséges dolog, többek között a weboldalkészítéshez viszonyítva is. Jellemző rá, hogy a tervezett költségvetés kétszerese-háromszorosa megy el rá végül. De milyen hibák miatt ugrik meg a költés a mobilalkalmazásoknál?

Nem gondolsz a több platformos fejlesztésre

Míg egy weboldal esetén legfeljebb figyelembe kell venni, hogy több böngésző is jelen van a piacon, így mindegyikhez hozzá kell igazítani kisebb-nagyobb mértékben a weboldalt, addig az appoknál két nagyobb rendszer, az Android és az iOS is jelen van, melyekre külön kell fejleszteni.

Ha nem akarsz mindkettőre alkalmazást gyártani, akkor meg kell nézned, hogy a célcsoportod melyik rendszert használja nagyobb arányban. Aki a lehető legtöbb ügyfelet el akarja érni, kénytelen lesz mindkettőre alkalmazást készíteni. Ebben az esetben már az úgynevezett keresztplatformos vagy többplatformos fejlesztés a leghatékonyabb, érdemes olyan céget keresni, mely ezt meg tudja oldani.

Azt hiszed, hogy az app csak egy alternatívája a weboldalnak

Sokan, különösen az induló cégek valahogy úgy állnak hozzá az online jelenléthez, hogy egyenlőségjelet tesznek az alkalmazásfejlesztés és a weboldalkészítés közé. Pedig azon túl, hogy egészen eltérő fejlesztési folyamatot igényelnek, a költségek is jelentős mértékben eltérnek. Az alkalmazásfejlesztés jóval bonyolultabb és drágább tud lenni.

Fontos tehát tisztában lenni azzal, hogy milyen különbség van a kettő között. Mobilappoknál a felhasználói felület, a felhasználói élmény, a használt technológia sokkal összetettebb, mint egy weboldal esetében. Ennek megfelelően tér el az árazása is, és nem indulhatsz neki ugyanazzal a büdzsével mindkettőnek.

Elfeledkezel az alkalmazás marketingjéről

Teljesen mindegy, hogy mennyire ütős az alkalmazásod, ha nem jut el az emberek elé, akkor nem is fogják letölteni. A marketing egyre fontosabbá válik, különösen, hogy a verseny is fokozódik. A marketinget azonban ne valami plusz dolognak tekintsd, hanem az alkalmazásfejlesztés szerves részének.

Piackutatást kell végezned, tudnod kell, ki a célközönséged, végig kell gondolnod a marketingstratégiákat, hogy maximális mértékben elérd őket. A lényeg, hogy a költségvetésbe a marketingkiadásokat is bele kell kalkulálni.

Nem számolsz a folyamatos frissítések szükségességével

Ez hasonló hiba, mint ami a weboldalkészítésnél is meg szokott jelenni. Amint elkészül az alkalmazásod, azt hiszed, hogy ezzel a munka befejeződött, és nem is lesz több kiadásod. Pedig a technológiák folyamatosan változnak, új alkalmazásfejlesztési trendek jelennek meg, új funkciókat igényel a közönséged.

Ha viszont nem fejleszted tovább az appod, akkor egy idő után nem fog megfelelni a felhasználók elvárásainak. Ezzel pedig ügyfeleket és konverziókat veszítesz. Úgyhogy, amikor a költségvetést tervezed a későbbi frissítések költségével is kalkulálj!

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.