Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2020-12-110 komment

Mivel jelezheted a leghatékonyabban a lenyíló menüt vagy tartalmat a weboldaladon?

Milyen ikont érdemes használni, ha lenyíló menüt vagy más kibomló tartalmat jelenítünk meg a weboldalunkon? Egy vizsgálat megadta a választ.

A lenyíló tartalmak és menük rendkívül népszerűek a weboldalakon, különösen mobilon, hiszen általuk eltüntethető vagy megjeleníthető egy tartalom, ami kezelhetőbbé teszi a weboldal hosszát. Ugyanakkor monitoros megjelenésnél is hasznosak, hiszen csökkentik egy adott weboldal vizuális összetettségét, és lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy a tartalomra összpontosítsanak.

Felmerül azonban a kérdés, hogy melyik az az ikon, amely a leghatékonyabban jelzi, hogy egy menü vagy egy tartalmi rész lenyitható, azaz kibontható. Milyen lehetőségek merülnek fel?

  • Hiányjel (ˇ) vagy lefelé mutató nyíl
  • Plusz jel
  • Jobbra mutató nyíl
  • Ikon hiánya

Van ezeknek az ikonoknak már egy bevett használata, így a lefelé mutató nyilat vagy a plusz jelet arra használják a designerek, hogy jelezzék a kinyílást, míg a jobbra mutató nyíl két dolgot is jelenthet: kibomló tartalmat vagy pedig ugrást egy másik oldalra. Jellemzően egyébként a tartalom kibomlása után a nyíl megfordul, vagy a plusz jel mínusz jellé válik, jelezve, hogy egy újabb kattintás esetén mi várható (becsukódó tartalom). Az NNG mindenesetre megvizsgált 5 lehetőséget kvantitatív teszttel, hogy kiderüljön, melyik közülük a leghatékonyabb.

A vizsgált ikonok (Forrás: NNG)

Ennek érdekében elkészítettek 11 mobil weboldal prototípust, illetve ezek mindegyikének 5 változatát. Ezek a prototípusok nem voltak interaktívak, csak mockupok menüvel, melyek már nyitva voltak, valamint látható volt a kategóriák listája. Ezzel azt akarták elérni, hogy csak a lenyíló menüvel való interakciót mérjék, és ne zavarjanak be a felhasználók azon törekvései, melyek a menük megtalálására vagy a weboldal vizsgálatára irányulnak.

A tesztben 136 fő vett részt, és mindenkinek megmutatták a 11 prototípus valamelyikét. Miután a résztvevők jelezték, hogy hova kattintanának a megadott feladat elvégzése érdekében, válaszolniuk kellett néhány kérdésre, melyekre arra vonatkoztak, hogy várakozásaik szerint vajon mi történhet: új weboldalra érkeznek, újabb menü-opciók nyílnak ugyanazon az oldalon, vagy valami más.

Adatokat gyűjtöttek tehát arról, hogy hova kattintottak a felhasználók: közvetlenül a címkére, az ikonra, a címke és az ikon közötti üres részre, vagy valahová máshová az oldalon. Emellett rögzítették a résztvevők várakozásait.

Mint kiderült, a legtöbb kattintás az ikonra vagy a szövegre érkezett (nem pedig a kettő közé), ugyanakkor az is látható, hogy a lefelé mutató nyíl esetében kattintottak legtöbben az ikonra, a címke helyett. Ez azt jelenti, hogy amikor megjelent a menüben a lefelé mutató nyíl, akkor nagyobb valószínűséggel az ikonra kattintottak, mint a címkére. Egyébként a többi három ikon esetében is az ikonra esett a felhasználók választása, de ez nem volt statisztikailag szignifikáns, illetve, amikor nem volt jelen ikon, csak a helye, akkor természetesen a címkére érkeztek a kattintások.

Hová kattintottak a felhasználók? (Forrás: NNG)

A másik lényeges dolog viszont az, hogy mire számítottak a résztvevők. A válaszok elemzése révén kiderült, hogy a legkisebb eséllyel a lefelé mutató nyíl esetében valószínűsítették a felhasználók, hogy új oldalra viszi őket a kattintás. Márpedig egy lenyíló menünél az aránynak 50 százalék alatt kell maradnia – hangsúlyozta az NNG, ez pedig csak a lefelé mutató nyíl és a plusz jel esetében adott. Azt is megjegyezték azonban a következtetések levonásakor, hogy nem szabad úgy kialakítani az összetartozó címkét és ikont, hogy a címkére történő kattintás egy új oldalra vigye a felhasználót, míg az ikonra kattintás lenyissa a menüt, mivel ugyanazt várják el mindkettőtől.

Mire számítottak a felhasználók? (Forrás: NNG)

Ugyancsak megállapították, hogy a jobbra mutató nyíl nem jelezte egyértelműen a felhasználók számára, hogy az arra történő kattintás új oldalra visz, annak ellenére, hogy sok designer gondolja ezt.

Mindebből tehát azt a következtetést lehet levonni a weboldaladra nézve, hogy ha lenyíló menüt használsz, akkor a legjobb megoldás a lefelé mutató nyíl a funkció jelzésére. Ugyanakkor a címkének nem szabad új oldalra vinnie a felhasználót, miközben a nyíl lenyitja a menüt. A felhasználók ugyanis nagyjából egyenlő arányban kattintottak a nyílra és a címkére, miközben nem számítottak arra, hogy ezek eltérő dolgot eredményeznek. Végül pedig, ha új oldalra vinnéd a felhasználót a menüből, akkor ne használj jobbra mutató nyilat, mert ez nem egyértelmű a számára.

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.