Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2020-12-170 komment

Milyen webdesign-trendek határozzák meg 2021-et?

Ahogy eljött az év vége, menetrendszerűen megérkeztek a webdesigntrendekre vonatkozó jóslatok, így mi is – ahogy eddig minden évben – ismét összegyűjtöttük, merre is tart jövőre a webdesign. 

A 2020-as év nem volt könnyű, elég, ha csak arra gondolunk, hogy mennyire megváltoztatta az életünket a járvány, és hát 2021 sem lesz könnyű. Mindez azonban nem akasztja meg a webdesign változását. Lássuk a trendeket! 

Retro betűtípusok 

A régi dolgok újbóli megjelenése, majd ismét feledésbe merülése egy állandó jelenség, és életünk minden területén felbukkan. Így van ez a webdesignban is, ahol mostanában az úgynevezett retro betűtípusok tűntek fel. De nem csak egyszerűen újra megjelennek a weboldalakon a korábban trendi fontok, hanem kapnak egy kis csavart is. Erre lehet példa a Spotify Carnival oldala, ahol az elavult és közhelyesnek tűnő ismételgetés helyett új életet leheltek hagyományos betűtípusokba. De talán még jobban átjön a trend ezen az oldalon: 

Vízszintes görgetés 

Habár korábban nem igazán volt javasolt a vízszintes görgetés használata, egyre több weboldalon bukkan fel. És nem feltétlenül azért, mert a weboldal nagyon különbözni akarna a többiektől, inkább olyan praktikus ok miatt, hogy további információkat ezáltal egy jobb megoldással juttathat el a felhasználókhoz. Ilyen lehet például az alkalmazása egy képgalériában, ahol természetesebbnek tűnik a vízszintes, mint a függőleges mozgás. 

Ugyanakkor, ha Te is kipróbálnád, van néhány dolog, amire nem árt figyelni a vízszintes görgetésnél. Az egyik ilyen, hogy ne erőltesd a felhasználóknál a vízszintes görgetést, tegyél elérhetővé számukra alternatív útvonalakat, például nyilat formázó gombokkal. Világosan jelezned kell azt is, hogy hol használsz a tartalmadnál vízszintes görgetést. És persze azt is gondold át alaposan, hogy milyen típusú tartalom számára előnyös, mert nem minden esetben állja meg a helyét, így például szövegeknél érdemes tartózkodni tőle. Egy jó példa a megoldásra a Momento oldala, ahol egy nyíl jelzi az irányt, illetve a kép félbevágása is mutatja, hogy merre található további tartalom.

Parallax animáció 

Habár már évek óta velünk vannak a parallax weboldalak, nem lehet őket megunni. 2021-ben várhatóan még bonyolultabbak lesznek a parallax animációk, ezáltal még inkább magukkal ragadja majd a felhasználókat a háttér és az előtérben lévő elemek különválasztásával. 

3D-grafikák 

A nagyobb felbontású kijelzők megjelenése lehetővé tette, hogy a korábbi, kissé darabos megjelenés után kiváló minőségű 3D-grafikákkal találkozzunk, melyek aztán zökkenő nélkül simulnak be a weboldalakba. Ezek már nem zavaró tényezőként jelennek meg, hanem javítanak a felhasználói élményen. A 3D elemek pedig egyediséget adnak a weboldalakhoz. 

Neumorfizmus 

A neumorfizmus egy viszonylag új design-irányzat, melyről már írtunk az év elején, és várhatóan 2021-ben is velünk marad. Nem szakad el teljesen az előző években uralkodó minimalizmustól, ugyanakkor merít elődjéből, a szkeuomorfizmusból is. Árnyékokat és flat színeket használva imitálja a fizikai világot, domborúnak és homorúnak tűnő elemeket alakítva ki. Ezzel a designtrenddel próbálják visszahozni a designerek az tapintás érzését, ami a flat világában elveszett. 

Multimédia-élmények 

A növekvő sávszélesség most már lehetővé teszi, hogy vizuális elemek, szövegek, videó és audió fonódjon össze a weboldalakon, fokozva a felhasználói élményt. Ha Te is ilyesmivel próbálkoznál, akkor figyelj arra, hogy törekedj az egyszerűségre, mert ha túl sok lesz a mozgás és a hang, az zavaró a felhasználók számára. 

Az is fontos, hogy elsősorban a tartalom hozzáférhetőségének javítására használd a különböző médiaformátumokat, ne pedig öncélúan! Végül pedig kerüld az automatikusan induló videókat, hangokat, inkább helyezz el egy jól látható “lejátszás” gombot, amivel elindíthatják azt! Itt találsz rá egy jó példát

Szemcsés textúrák 

Miközben a merev rácsok és a flat-színek tömbjei elszívják az egyéniséget a weboldalakból, addig némi szemcsés textúra alkalmazása részben visszahozhatja azt. Ezek olyan lo-fi elemek, melyek durvábbá teszik a felhasználói élményt, így pedig valóságosabbá, mint a végletekig csiszolt tökéletesség, amit sok weboldalon látunk. 

Visszafogott színek 

Ahogy a szemcsésség a természetesség érzéséhez viszi közelebb a weboldalakat, úgy a visszafogott színek is. Ráadásul az ilyen tompább színek nem terhelik annyira a felhasználók szemét, mint az erős vagy nagyon kontrasztos színek. A webdesignerek egyre inkább azt érzik, hogy sem a korábbi évek fehérség-mániája, sem az arra reagáló sötét mód őrület nem igazán jó, ezért az arany középutat kezdik keresni, és a pasztellszínek közül válogatnak. 

Gauss-féle elmosódás 

A Gauss-féle elmosódás remek eszköz arra, hogy tompítsuk a fókuszt és a gradienseket. Nem új effektről van szó, de a designerek csak most kezdték el komolyabb weboldalakon is használni.  

Rajzolt illusztrációk 

Nem is olyan régen a weboldalak még szövegekből és fotókból álltak össze. Ez volt a bevett séma, ami néhány éve elkezdett változni azáltal, hogy megjelentek a rajzolt illusztrációk, és emberibbé tették a weboldalakat. Úgy tűnik, hogy jövőre is velünk maradnak. 

Kézzel rajzolt elemek 

A rajzolt illusztrációk már nem csak különálló képként jelennek meg a weboldalakon, hanem az egyes elemek, például gombok is rajzként tűnnek fel. Ezek egyedivé és még emberibbé tudják tenni a weboldalt azáltal, hogy kitörnek a weboldalak merev struktúrájából.  

Grafika és fotók keveredése 

2021-ben már nem elég egy egyszerű, nagy fotó a weboldalak főoldalára. Egyre inkább kombinálni kell grafikai elemekkel, melyek valamiképpen kiegészítik azt és megmutatják a weboldal kreatív oldalát, nem mellékesen pedig látványosak. A fotókra helyezett grafikák emellett személyiséget adnak a designnak, erősítik a márka megjelenését, hiszen a logóban megjelenő színeket és formákat használhatod a grafikában.  

Geometrikus rácsok 

A rácsoknak nem muszáj a laikus szemlélő számára láthatatlannak maradniuk. Ha megjelenítjük a rácsot vonalakkal, akkor az még inkább képes strukturálni a weboldalt, megjelennek a blokkok mind a navigációs elemeknél, mind a fő tartalomnál, a kialakuló nagy, színes négyzetek pedig felkeltik a figyelmet. A rácsnak azonban nem kell szimmetrikusnak vagy szabályosnak lenni. Aszimmetrikusan megjelenített, keretnek ható rács is egyedi megjelenés kölcsönöz a weboldalnak. 

Egyedi kurzorok 

A kurzorok eddig nem kaptak különösebb figyelmet a webdesignban, és a mindenhol maradt az alapértelmezett nyíl. Ugyanakkor a nyíl a weboldalakon megváltoztatható, ami hirtelen érdekessé teheti a weboldalt. Nézd meg például ezt az oldalt monitoron, és meglátod, miről beszélünk. 

Görgethető kártyák 

Úgy tűnik, hogy egyre több weboldalnak válnak részeivé a görgethető kártyák, legyen szó függőleges vagy vízszintes görgetésről. Izgalmas mozgást jelenítenek meg, miközben remekül adják át az információkat. Itt láthatsz rá egy példát

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.

kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet