Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2022-07-210 komment

Néhány új technika, amit érdemes lehet használni, ha weboldalt készítenél

Ahogy a legtöbb iparágban zajlik a fejlődés, úgy a weboldaltervezés is folyamatosan változik, megjelennek új technikák, megoldások, melyekkel még jobb weboldalakat lehet készíteni.

Most nem új szoftverekről vagy a technológiai háttérről lesz szó, hanem olyan UX tervezésben használható gyakorlatokról, melyek egyre többször jelennek meg a weboldalkészítésnél. Nem is feltétlenül vadonatújak ezek, hiszen már évekkel ezelőtt is találkozhattunk velük, azonban sokan még mindig csak ismerkednek velük. Mi is csak felvillantjuk ezeket most, ha valamelyik használhatónak tűnik, akkor érdemes mélyebben megismerkedni vele.

Felhasználói folyamat tervezése

A felhasználói utak olyan folyamatok, melyeket úgy terveznek, hogy a felhasználók bizonyos cselekvéseket egymást követően végrehajtsanak. Ezeket a cselekvéseket persze alapvetően a weboldaltulajdonos szeretné látni a látogatóktól. A felhasználói folyamatban való gondolkodás segít mindenesetre segít a felhasználói igények meghatározásában, és megfelelő keretet biztosít a tartalom elkészítéséhez.

Storyboard

A storyboardokat régen a filmkészítésben használták azért, hogy előre felvázoljanak bizonyos jeleneteket, vizuális formában. De a weboldalkészítésnél is hasznosak lehetnek, amikor meg kell tervezni a felhasználói élményt. A stroyboard azonban nem drótváz készítését jelenti, hanem a felhasználók történetének felvázolását, hogy érthetőbb legyen, miért és hogyan lépnek kapcsolatba a weboldallal.

A lehető legrosszabb ötlet

Ez valóban azt jelenti, amiről az alcím szól: egy ötletelés során fel kell vetni azokat a rossz UX-megoldásokat, melyeket a weboldallal kapcsolatban csak el lehet képzelni. Ha mélyebb betekintést nyernek az új ötletekbe a fejlesztők, az segít abban, hogy megnyugodjanak és magabiztosabbak legyenek, ezáltal könnyebben jöjjenek a jó ötletek.

Moderált és moderálatlan tesztelés

Ha olvastál már a UX-ről, akkor tudod, hogy mennyire fontos rész a tesztelés ahhoz, hogy egy jó felhasználói élmény készülhessen. Tesztelni azonban sokféleképpen lehet, és fel lehet osztani a tesztek típusait úgynevezett moderált és a moderálatlan tesztelésre. Mindkettő hasznos egy jó weboldal kialakításában.

Weboldal feltérképezés

A legtöbben az oldaltérkép kapcsán arra az XML oldaltérképre gondolnak, melyet a keresőmotorok is használni tudnak a weboldal feltérképezésére. Ugyanakkor a weboldaltervezésnél egy olyan oldaltérképre van szükséges, mely egy áttekintést ad a weboldalról, így érthetőbbé teszi azt.

Empátia-térkép

Még mielőtt vizuális formába öntenéd a weboldalad, érdemes lehet egy úgynevezett empátiatérképet készíteni annak érdekében, hogy jobban megértsd a leendő felhasználóidat. Az empátia-térkép annak vizualizációja, hogy milyen attitűdjei vannak a felhasználóknak és miként viselkednek. Ez pedig segít a weboldaltervezés előtt mélyebben megérteni a felhasználókat, illetve rámutat arra, hogy hol vannak hiányosságok az adatoknál.

Felhasználói út térkép

Minél összetettebb a weboldalad, annál fontosabb, hogy elkészítsd a felhasználói utak térképét. És itt valóban egy vizuális formában megjelenő térképről van szó, mely jelentős segítséget ad a felhasználók fogadásában és megtartásában. Ezt úgy éri el, hogy komoly betekintést enged az ügyfelek felmerülő problémáiba, amikor kapcsolatba lépnek a weboldaladdal vagy a cégeddel. A felhasználói útról ebben az anyagunkban már részletesebben is írtunk.

5 másodperces teszt

Az 5 másodperces teszt az első benyomásról szól és annak javításáról szól. Ez egy olyan teszt, mely egy felhasználó számára mindössze öt másodpercet vesz igénybe, viszont nagyban hozzájárulhat egy világosabb és használhatóbb weboldal kialakításához. Öt másodperc alatt meghatározható, milyen a felhasználó első benyomása a weboldalról, miután olyan kérdésekre kell válaszokat adnia, hogy vajon mi lehet a szándéka az oldalnak, melyek a fő elemei, ki lehet a célközönség, megbízhatónak látszik-e az oldal és a cég, és egyébként milyen benyomása alakult ki a designról.

Ezek lennének tehát a lehetőségek, melyek még nem épültek be a weboldalkészítés mindennapi gyakorlatába, ugyanakkor némelyiket vagy akár többet is közülük bizonyos esetekben érdemes lehet alkalmazni. A későbbiekben ezek közül többet is részletesebben bemutatunk majd.

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.