Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2019-01-020 komment

Milyen webdesign trendek jönnek 2019-ben?

Mint minden évben, idén is áttekintjük az uralkodó vagy kialakuló webdesingtrendeket, azaz merre tartanak a weboldalak, milyen technikákat és eszközöket használunk majd 2019-ban, és persze még jó pár évig.

Miközben azt nem nehéz megmondani, hogy épp milyen trendek uralkodók a webdesignban, azt már nehezebb, hogy miért ezek bukkantak fel és miként használhatók fel. A trendek megmutatják, hogy mit szeretünk, mit utálunk, és merre tartunk. És minél pontosabban tudjuk, annál jobban megértjük a közönségünk igényeit is.

Megtört rácsok és aszimmetrikus elrendezés

Igazából semmi új nincs benne, évek óta jelen van a webdesignban, de úgy tűnik, hogy mind gyakrabban fogunk találkozni vele a weboldalakon 2019-ben. A megtört rács abban különbözik a szabályos rácstól, hogy nem a megszokott rendet követik a weboldal egyes elemei. Ezáltal különbözni tudnak a többiektől az ezt alkalmazó weboldalak, könnyebben felhívják magukra a figyelmet.

Mgetört rács

Szabálytalan elemek a designban

Egyre jobban távolodunk az egyenes vonalaktól és szabályos formáktól, helyüket átveszik a nem mértani formák. Ezek nem a megszokott négyszögek, körök vagy háromszögek, vagy bármilyen egyenes körvonalakkal behatárolható elemek, hanem szervesnek tűnő alakzatok. És hogy ez miért jó? Mert az ilyen formák által megközelíthetőbbé válik a weboldal, közelebb kerül az emberhez.

Szabálytalan formák

Retró

Ahogy túlléptünk a flat designon, sokan az azt megelőző korok forma- és színvilágához nyúltak vissza. A jelenlegi designtrendekkel keverve egész érdekes összhatás alakul ki.

Retró weboldal

Színek nélküli, monokróm weboldalak

Erről is már évek óta írunk, ennek ellenére terjednek az ilyen weboldalak, mert hatékonyabban felhívják magukra a figyelmet, mint ha a megszokott módon 2-5 szín felhasználásával épülnének fel. Ráadásul, ha mindössze egy fő színt használsz a designban, akkor azzal még inkább erősítheted a márkád. Tovább is egyszerűsítheted a dolgot, ha elhagyod valamennyi színt (a fekete, fehér és szürke semleges színek, nem számítanak színnek a designban) a weboldaladról.

Megváltozó hajtás feletti rész

Az unalomig ismert nagy kép, címsor, alcím, menüsor elrendezés helyett más kialakításokkal kezdenek kísérletezni a weboldalak. Itt nincs meghatározott irány, csak annyi, hogy elhagyják a megszokott, unalmas – és persze jól használható – sémát. Erre mindig is láttunk példákat, de mivel egyre inkább uniformizálódnak a weboldalak, így sokkal szembetűnőbb, ha valaki kilóg a sorból.

Óriási navigációs menü

Sok új ebben sincs, már évek óta láthatunk próbálkozásokat egész oldalt betöltő vagy más módon szokatlan navigációs menükre. Ezekből is egyre több lesz, annál is inkább, mert nem nehéz megoldani. Ugyanakkor arra figyelni kell, hogy ne csak jól nézzen ki, hanem használható is maradjon a navigációs menü.

Óriási navigációs menü

Feleslegesen naggyá váló whitespace

Hosszú évek óta megfigyelhető a whitespace egyre fontosabbá válása és folyamatos növekedése. A whitespace-nek ugyanis funkciója van a designban. Ugyanakkor sokan azzal kísérleteznek, hogy a funkcióra fittyet hányva, önmagáért, designelemként kezdik alkalmazni a hatalmasra növelt negatív teret. Ezáltal a whiespace nem valami másra hívja fel a figyelmet, hanem önmagára. A használhatóságot tekintve nincs szükség ilyen méretekre, mindössze a különbözni vágyás indokolja.

Óriási whitespace

3D-s illusztrációk

Sokaknak még a flat design is új, máris akadnak akik továbblépnek, és újra a 3d-s illusztrációkkal kísérleteznek. A designerek megpróbálnak minél több mélységet és valóságosságot belecsempészni a megjelenésbe, elmosva a határt a digitális és a fizikai világ között.

A flatből is deep flat lesz, amelyben több réteg rakódik egymásra, ami már majdnem 3d-s megjelenés. Megmaradnak a flat jellegzetességei, de áthatja a szkeuomorfizmus.

Szürreális design

A rajzfilmszerű illusztrációknak és felhasználói felületeknek egy célja van: ne legyen unalmas, újszerűnek hasson. Nem számít, hogy kit szólítanak meg ezek a grafikák, a lényeg, hogy érdekes legyen, vagy akár kifejezetten ronda. Ezt persze nem minden cég engedheti meg magának. Minél szélesebb a közönségük, annál semlegesebbnek kell lennie a designnak.

Szürreális design

Egyre komolyabbá váló logók

Ez látszik abból is, hogy jó pár olyan céggel találkozhattunk 2018-ban, amelyik komolyabbá vált a logóját tekintve is. Váltottak a könnyen felismerhető, karakteres, de kicsit furcsa vizuális megjelenéstől a konformista, unalmasabb, nagyvállalati irányba. Ezzel jelezve, hogy a cég felnőtt, éretté vált. És valószínű, hogy a következő években is találkozunk hasonló átalakulásokkal.

Mailchimp logó változása

2.0-ás gradiensek

Már a gradiensek sem a régiek. Az egyre jobb kijelzőket kihasználva a designerek feszegetik a határokat a gradienseknél is. Már nem csak a figyelmet keltik fel, hanem mélységet és egy új dimenziót adnak a felületnek. A 2.0-ás gradiensek finomak és egyszerűek. Nem ütköznek a színek, a formákhoz igazodnak.

gradiens

Sötét hátterek

A vibráló színek és a jelentőségteljes gradiensek persze a sötét felületeken mutatnak a legjobban. A sötét témák maradnak velünk, csak egyre kifinomultabbá válnak. Mindez persze a felhasználói élmény rovására válhat, hiszen, ha minden színes, akkor hogyan emelünk ki elemeket a weboldalon? És persze nem mindenki használ OLED kijelzős mobilt, így sokaknál elvesznek a gradiensek. De aki megoldja ezeket a problémákat, nagyon előremutató weboldallal áll elő.

Továbbra is brutalizmus

Valami vonzó mégiscsak lehet a brutalizmusban. Lehet persze, hogy csak egy reakció a minimalizmus letisztultságára vagy a barátságos, bensőséges, hívogató grafikákkal készült weboldalakra. És már nem csak egy szűk csoport használja, hanem nagy márkák is.

Brutalizmus

Még merészebb és retróbb betűtípusok

Elég, ha ránézel a Mailchimp által választott Cooper Black betűtípusra. Egyre több serif fontot láthattál 2018-ban, és valószínűleg még többel találkozol 2019-ben. Legalábbis, ami a címsorokat illeti.

Retró betű

Egyre több animáció

A trend továbbra is az animált és interaktív elemek irányába mutat. Nincs is ezzel semmi baj, egészen addig, amíg az animációk segítik az embereket a weboldalak használatában, nem pedig akadályozzák őket. Csak a trend kedvéért viszont nincs értelme animációkat használni, mert csak rontja a weboldal használhatóságát.

Óriási, egész kijelzőt betöltő szövegek

Úgy tűnik, hogy most már egyre többen rájönnek: a tartalom a legfontosabb a designban. Így vannak ezzel a vizuális designerek is, akik egyre inkább középpontba helyezik a szövegeket. Láttál már ekkora kosárba gombot?

Óriási CTA-szöveg

De ma már egy hírsite is így néz ki:

Óriási címsor

És nem csak a CTA-k vagy a címsorok nőnek nagyra, hanem a menü is.

Egymásra helyezett elemek

Eddig a whitespace kialakítása volt hivatott arra, hogy jelezze a kapcsolatot egyes elemek között a weboldalon. Most már azonban nem egyszerűen közel kerülnek egymáshoz az összetartozó dolgok, hanem egymásra helyezik őket a designerek.

Kapcsolódó elemek egymásra kerülnek

 

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.

kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet