2019-01-076 komment
Mi az a landing page? És milyen a jó landing oldal? (Frissítve, 2022.05.26.)
Tartalomjegyzék
Miközben a webfejlesztésben és az online marketingben mindennapos fogalom a landing page, addig a szakmán kívül sokan egyáltalán nem tudják miről van szó, amikor landing page-et, landing oldalt vagy céloldalt emlegetünk. Pedig a dolog nagyon egyszerű. Az már nem annyira, hogy hogyan történik egy hatékony landing page készítése. (2022.05.26. – Egy új fejezettel bővítettünk: Mi az a splash oldal? Mire és hogyan használhatod?)
Egy weboldal széles értelemben véve akkor landing page, ha arra egy linkről látogatók érkeznek. Amennyiben marketingszempontból definiáljuk, akkor már csak olyan oldalakat értünk alatta, melyek többnyire önállóak (elkülönülnek annak a cégnek a weboldalától, mely létrehozta őket), és kifejezetten azért és úgy vannak kialakítva, hogy azon a látogatók valamilyen kívánt konverziót végrehajtsanak.
Egy tipikus landing oldalon általában 1-3 százalékos a konverziós arány. Ugyanakkor egy jó kialakítással, konverzióoptimalizálással akár kétszámjegyű konverziós érték is elérhető. Első nekifutásra jellemzően senkinek sem sikerül ilyen hatékony érkező oldalt kialakítani. Kellenek hozzá a tesztek, a tapasztalatok, az ebből levont következtetések, majd az optimalizálás.
A landing page két fő fajátja
Először beszéljünk arról, hogy mit is értünk konverzió alatt? Bármilyen felhasználói cselekvést – amit a landing page létrehozója meghatároz -, nem kizárólag csak egy megrendelés vagy vásárlás. A landing page-eknek két fő fajtáját különböztetjük meg (miközben persze több célra is irányulhat):
Az egyik esetben a lényeg az, hogy a látogató vásároljon. A megrendelés történhet magán az érkező oldalon egyetlen termék vagy szolgáltatás esetében. Azonban ha egy termékkört hirdetünk meg, akkor linkek is szerepelhetnek a landing oldalon, melyek mindegyike egy-egy termékoldalra vezet.
A másik típusú landing oldallal leadgenerálás zajlik. Ilyenkor a webodalon a látogatók e-mail címüket, nevüket és esetleg egyéb adataikat adhatják meg azért, hogy aztán a cég később valami ajánlattal fel tudja őket keresni. Ilyenkor persze valamit kínálni kell a látogatónak, hogy megadja az adatait, például, hogy szolgáltatásunkat ingyenesen kipróbálhatja 30 napig, vagy letölthet egy e-bookot. Attól függően kell ezt kitalálni, kiválasztani, hogy feltételezéseink és tapasztalataink szerint a látogatóinkat mi fogja meg.
A céloldalak további típusai
A landing oldalak előbb említett két fő fajtája mellett persze számtalan típusát meg lehet különböztetni a céloldalaknak. Lássunk ezek közül néhányat!
E-mail cím megszerzése
Ez a megoldás a második típusú azaz leadgeneráló oldalak közé tartozik. A cél itt az, hogy megszerezze a látogató e-mail címét. Mert, ha megvan az e-mail cím, akkor innentől kezdve küldhetők neki olyan hírlevelek vagy más tartalmak, melyek egy idő után megrendeléshez vezethetnek.
A leggyakoribb megoldás az e-mail cím megszerzésére, ha egy hírlevelet, whitepapert, vagy más letölthető, de értékes tartalmat kínálsz.
Lead-szerző oldal
Hasonló az előzőhöz, azzal a különbséggel, hogy jóval több információt akar megszerezni. Nem pusztán egy e-mail címre és névre kíváncsi az űrlap, hanem esetleg egy cégnévre, betöltött pozícióra, az iparágra, stb. Az információk attól függenek, hogy mi az oldal célja, illetve hol járnak a látogatók a vásárlói tölcsérben. Ha olyan ügyfeleknek kínálod, akik nagyon érdeklődnek a terméked, szolgáltatásod iránt, akkor többet is kérhetsz tőlük egy e-mail címnél. Ha viszont még a tölcsér tetején járnak, akkor értelmetlen.
Átkattintó céloldal
Minden marketinges tudja, hogy mielőtt az ügyfelek pénzére pályáznál valamit értéket kell kínálni nekik. Az átkattintó céloldalak ilyen értéket kínálnak, a nélkül, hogy egyből egy „vásárolj most” gombbal zakaltnák a felhasználót.
Az ilyen oldalak úgy néznek ki, melyek az előnyeit és a funkcióit magyarázzák egy terméknek vagy szolgáltatásnak, majd egy olyan CTA-t kínálnak, amire rákattintva kipróbálhatják azt. Ha erre a gombra rákattintanak, akkor egy újabb landing oldalra jutnak, mely már az árazási részleteket is tartalmazza, és a fizetéssel kapcsolatos információkra kíváncsi a próba érdekében.
Az átkattintó céloldal azért van beillesztve a folyamatba, hogy edukálja a felhasználókat, hogy értsék, miért is kattintsanak tovább.
„Itt kezdd!” landing oldal
Az „itt kezdd” oldal egy olyan céloldal, mely az ajánlatoddal indít a hajtás felett, de ha lefelé görget a felhasználó, akkor további részletekket is megismerhet.
Leiratkozási oldal
Természetesen nem a leiratkozsi oldaladhoz fogsz nagy kampányokat kapcsolni, ugyanakkor nem érdemes kihagyni ezt a lehetőséget sem. Itt elhelyezhetsz különböző linkeket a tartalmaidra. Hiszen azért, mert a hírleveledre nem kíváncsi egy látogató, még nem jelenti azt, hogy nem érdekli az oldalad.
Hosszú értékesítési céloldal
Ezek olyan landing oldalak, melyek nem a tömörségükkel és a hajtás feletti néhány mondattal hatnak. Ezeknél végig akarnak venni minden olyan kérdést, ami az ügyfelek eszébe juthat egy vásárlás előtt, le akarnak bontani minden akadály, ami a vásárlást gátolhatja, valamint fel akarnak sorolni minden előnyt. Ezek az oldalak hosszúak, rendkívül sok információ feltárul a látogató előtt amíg görget lefelé.
Ezeken kívül még számtalan lehetőség rendelkezésre áll céloldal kialakítására. Landing page lehet egy „köszönöm oldalból”, egy „rólunk oldalból”, egy „hamarosan oldalból”, egy 404-es oldalból, illetve társalgásra, avagy chatre is épülhet céloldal. Mindjárt be is mutatjuk, hogyan?
Frissítés, 2022.05.26.:
Mi az a splash oldal? Mire és hogyan használhatod?
A splash oldal már nem egy lead megszerzéséről szól, illetve nem ez a legfontosabb célja. Akkor találkozhatsz vele, ha valaki mondjuk rákattint egy linkre, de nem egyből a linknél ígért oldalra viszi, hanem egy közbülső oldal is megjelenik. Ez az oldal általában valamilyen hirdetést, bejelentést, beállítási lehetőséget tartalmaz.
Miben különbözik a splash oldal a landing oldaltól?
Mint láttuk, a landing oldal egy olyan önálló oldal, melyet kifejezetten abból a célból hoznak létre, hogy marketing vagy hirdetési kampányt támogasson. Ez az az oldal, ahová az emberek megérkeznek, miután rákattintanak egy linkre a hirdetésben, közösségi média posztban, a keresőben vagy akár más kapcsolódó weboldalakon.
A splash page ettől annyiban tér el, hogy ez a weboldaladnak egy belépő oldala, mely egy linkkel a weboldaladra vezeti a látogatót. A splash oldallal egy linkre történő kattintás után találkozik a felhasználó, az oldalon pedig láthat animációkat, videókat, egyéb látványos grafikákat, ahogy általában egy rövidebb szöveg is helyet kap.
A különbség tehát abban rejlik, hogy a splash oldal nulladik lépésként jelenik meg a weboldalad előtt. Azért a weboldalad előtt, mert helyet kap rajta egy kilépő link, ami a főoldalra viszi a látogatót. (Mint tudjuk, ideális esetben egy landing oldalon nincs navigáció, nincsenek linkek, csak az, amelynek révén konvertálni tud a felhasználó, hiszen itt ez a fő cél.)
A splash oldal célja viszont az, hogy felhívja az emberek figyelmét egy különleges ajánlatra, termékre vagy szolgáltatásra, esetleg információra. Egy splash oldalon tehát
- meghirdethetsz terméket vagy eseményt
- megjeleníthetsz egy figyelmeztetést
- begyűjthetsz kapcsolati információkat
- kiemelheted valamely termékedet
- felhívhatod a figyelmet egy aktuális dologra.
A splash page nem annyira erősen konverziós célú, mint egy landing page. Utóbbinál ideális esetben nincs más lehetősége a felhasználónak, mint hogy kilépjen vagy konvertáljon. A splash oldalról ezzel szemben továbbléphet a weboldaladra, de közben kap valamilyen információt, akár látványos vizuális formában.
Emiatt használják a splash oldalt arra, hogy a márkaüzenetet vagy -történetet támogassa, létrehozza vagy erősítse a fogyasztói bizalmat, ami aztán javítja a vásárlások vagy feliratkozások számát.
A splash oldalak jellemzően nincsenek túlzsúfolva szöveges tartalommal, elsősorban a vizuális tartalomra építenek. Ez a típusú oldal is a látogatók figyelmét próbálja megfogni, vagy akár mondhatjuk azt is, hogy elterelni, de úgy, hogy ne legyen számukra feltűnő vagy zavaró.
Miben különbözik egy felugró ablaktól?
Mindezek után sokakban talán már felmerül a kérdés, hogy miben különbözik akkor egy splash oldal egy felugró ablaktól? A felugró ablakokról írt bejegyzésünkből talán kiderül, hogy a felugró ablakokat általában valamilyen felhasználói cselekvés aktiválja, esetleg egy kis időbeli csúszással jelennek meg, amikor a felhasználó az oldalon nézelődik.
A felugrók mindenféle méretben, formában megjelenhetnek, akár egy sávban az oldal alján vagy tetején, ahogy azt írtuk is korábban, de a lényeg, hogy nem nulladik lépésként jelennek meg az oldal előtt úgy, hogy csak egy linkkel lehet továbblépni a weboldalra, és nem fedik a teljes oldalt, önálló oldalként, integrálva.
Néhány példa talán világosabbá teszi, hogy miről is van szó.
A Forbes egy olyan splash oldalt alkalmaz, mely felkelti a felhasználó figyelmét, gondolkodásra készteti, és mintegy hidat képez, mely átvezeti egy bizonyos típusú tartalomhoz és stílushoz.
Itt az elsődleges szándék az volt, hogy felkeltsék a látogató figyelmét, elgondolkodtassák, áthangolják, nem pedig az, hogy közvetlenül konvertáljon. Hiányzik a CTA és a konverziós cél, így ez az oldal biztosan nem landing oldal.
Az IKEA arra használ egy splash oldalt, hogy felhívja a figyelmet egy termékre.
Amikor ebben az esetben a látogatók megérkeznek a weboldalra, akkor egy splash oldallal találják szemben magukat, ami az oldalra mutató linken kívül egyéb linkeket is tartalmaz, és nincs tiszta konverziós célja.
Ugyanakkor splash oldalnak tekinthető egy olyan oldal is, mint a Budweiseré, ahol a felhasználónak jeleznie kell az életkorát, és csak ezt követően léphet tovább az oldalra.
Felépítését tekintve egy teljesen szabványos splash oldal, ahol minimális a szöveg, egy egyszerű kérdés jelenik meg, erős a vizualitása, és a weboldalra viszi tovább a látogatót.
A példákból talán látható, hogy a splash page egy érkezőoldal, ugyanakkor nem feltétlenül vagy kifejezetten konverziós szándékú, mint egy tipikus eladásra irányuló landing oldal. A weboldal előtt helyezkedik el, róla tud továbblépni a felhasználó, ha kíváncsi a weboldal tartalmára, ugyanakkor a figyelmét felhívja valamilyen fontos információra, akár termékre vagy szolgáltatásra.
Mire figyelj egy splash oldal kialakításánál?
Amit érdemes előre bocsájtani, hogy nem minden esetben jó döntés egy splash oldalt ráerőltetni egy weboldalra vagy egy alkalmazásra. Olykor ugyanis a splash oldal csak egy felesleges akadályt képez, különösen, ha valaki sokat használja az oldalt, és minden alkalommal megjelenik számára. De, ha mégis splash oldal elhelyezése mellett döntesz, akkor ezekre érdemes figyelni:
Egy splash oldalnak alapvetően rövid, egyszerű üzenetet kell tartalmaznia. Ugyanakkor, ha lehetséges, akkor legyen az az üzenet felejthetetlen a felhasználó számára: amit egy hatásos, figyelemfelkeltő designnal érhetsz el. Meg kell találnod az egyensúlyt aközött, hogy túlterhelnéd a látogatót egy rakás animációval, vagy csak egy mondatot tennél ki elé.
A legtöbb designer a splash oldalon szeret erős, figyelemfelkeltő színeket használni, lebilincselő képeket helyez el, animált logókat.
Ha van elég időd, pénzed vagy kreativitásod, akkor érdemes lehet viccesnek lenni a splash oldalon, illetve belecsempészni némi egyéniséget. A viccességet elérheted egy jópofa animációval, ami megragadja a felhasználó figyelmét.
Frissítés, 2021.11.25.:
Milyen az társalgás-alapú landing oldal? És hogyan hozd létre?
A „társalgási élmény” egy landing oldalon három-négyszeresére növeli a konverziós arányt a hagyományos céloldalakhoz képest. Mit jelent ez pontosan? Hogyan alakíthatod ki a társalgás-alapú landing oldalad?
Egy társalgás-alapú landing oldal képes válaszolni a látogatók kérdéseire, speciális ajánlatokat tud kínálni, valamint vezeti az ügyfeleket abba az irányba, amerre haladni szeretnének. Ehhez az eszközt a chatbotok és a live chatek kínálják. A kettő között az a különbség, hogy míg előbbiek esetében robottal beszélget a felhasználó, utóbbinál egy emberrel.
Ha a Te landing oldaladon már van egy chatbot, akkor érdemes azt úgy alakítani, hogy amikor összetett problémákkal találkozik, akkor átadja a terepet egy élő ember számára. Vagyis annyit tesz, hogy elvezeti a látogatót az élő chathez – javasolta bejegyzésében a HubSpot, mely összeszedett néhány dolgot arról, mit érdemes tudni a társalgás-alapú landing oldalakról.
Míg egy hagyományos landing oldal jellemzően egy megszokott lead-generáló űrlappal próbálja megfogni a látogatókat – mely be van ágyazva a többi tartalom közé -, addig a társalgás-alapú céloldal egy chat segítségével teszi ezt. Ez így is kinézhet, az oldal középpontjában a chatfunkció:
Emellett azonban léteznek az úgynevezett hibrid landing oldalak, melyek kombinálják a társalgási és a hagyományos céloldalak funkcióit. Lényegében ezek olyan céloldalak, melyeken a hagyományos felépítésen túl még egy chat-funkció is helyet kap, amit lehet minimalizálni vagy kinyitni, mindenesetre be van ágyazva az oldalra.
Ugyanakkor érdemes lehet a hagyományos vagy a hibrid megoldás helyett egy tisztán társalgási landing oldalt készíteni. Ezzel ugyanis egy sokkal személyesebb, szemtől szemben, eladói-vevői kapcsolat alakítható ki, ami aztán könnyebbé teszi
- új ajánlatok kommunikálását,
- több üzlet megkötését,
- és a konverziós arány javulását.
Hogyan hozz létre egy társalgás-alapú landing oldalt?
Ha már átgondoltad, és úgy érzed, hogy Te is jobb eredményeket tudnál elérni egy társalgás-alapú landing oldallal, akkor felmerül a kérdés, hogy ezt hogyan is kellene felépíteni? Lényegében olyan lépések segítségével, ahogy bármely weboldalt, vagy egy hagyományos céloldalt hoznál létre.
Határozd meg a célját a landing oldalnak!
A fő célja a társalgás-alapú landing oldalnak is elsősorban az, hogy aktivitásra bírja a látogatókat. Ami nem jelenti azt, hogy más, speciális célt ne tűzhetnél ki. Összpontosíthatsz egyetlen dologra, hogy abban olyan hatékony legyen a weboldal, amennyire csak lehetséges.
De milyen célokról beszélünk?
- Például egy hatékony ügyfélszolgálatról.
- Speciális ajánlatok megosztásáról.
- Konverzió és upsell eléréséről.
- A közönséged megismeréséről személyes szinten, hogy az információkat felhasználhasd a kampányaidnál.
- Visszajelzések gyűjtése a termék vagy szolgáltatás minőségének javítása érdekében.
Alakítsd a chatbotot a vásárlói perszonához és az ügyfelekhez!
A chatbotodnak a Te célközönségedhez kell szólnia. Egy chatbot felépítése, illetve finomítása persze nem könnyű még a megfelelő builder-alkalmazásokkal sem.
Érdemes úgy elkészíteni, hogy amikor bonyolultabb problémákba fut bele a chatbot, akkor elvezesse a felhasználót az élő chathez, ahol már egy emberrel beszélhet.
Használj világos, cselekvés-központú nyelvezetet!
A társalgás-alapú landing oldalad célja az, hogy kapcsolatot alakíts ki a látogatókkal, segítsd őket elérni a céljaikat, megoldani a problémáikat. Ezt azonban nagyon nehéz megtenni akkor, ha zsúfolt, zűrzavaros, nehezen érhető a weboldalad.
Ezért, amikor a szövegeket alakítod ki az oldalhoz, mindig „a kevesebb több” elvhez tartsd magad. Ez azt jelenti, hogy a chatbotod, illetve bármilyen szöveg az oldalon legyen tömör, párbeszéd-stílusú és egyértelmű. Ezáltal a felhasználóid hatékonyan és egyszerűen tudnak interakcióba lépni veled.
Tervezés
Ezután következik a landing oldalnak a megtervezése az általánosan elfogadott webdesign elvek alapján, hogy a felhasználói élmény a lehető legjobb legyen. Itt tehát figyelned kell az előző mondatban linkelt oldalon felsorolt elvek betartására, a betűtípusokra, a színekre, animációkra, képekre, CTA-k megfelelő kialakítására, illetve a chatfelületekre.
Győződj meg arról, hogy a chatbotod megoldja az ügyfelek problémáját!
És elvezeti őket a megoldáshoz. A társalgás-alapú landing oldal lényege ugyanis az, hogy aktivitásra sarkallja a felhasználókat olyan módon, ami előnyös számukra, és persze a céged számára. Ehhez az kell, hogy jól működjön a chatbot.
Vezesd el az embereket a landing oldaladra!
A céloldalad nem éri el a célját addig, amíg nincs látogatója. Ahhoz, hogy eljussanak oda, meg kell mutatni az embereknek a landing oldalad: megosztani a linkjét a közösségi média oldaladon, a kapcsolati oldalon, elhelyezni egy CTA-t a weboldaladon. Ezek a linkek mutatják meg a látogatóknak és az ügyfeleknek, hogy hol és hogyan tudnak kapcsolatba lépni veled.
Tesztelj és elemezz!
Csak úgy tudod megállapítani, hogy jól működik a céloldalad, ha különböző változatait teszteled. Ezáltal megállapíthatod, hogy melyik verzió a leghatékonyabb, melyik növeli leginkább a konverziók számát.
Ehhez szükséged lesz A/B tesztekre az oldal és a chatbot esetében is. Vizsgálhatod a színeket, a betűtípusokat, az üzeneteket, a CTA-gombokat, hogy meg tudd határozni, melyik a nyerő elrendezés.
Mi kell egy jó landing oldalra?
Mivel a hatékonyság a cél, ezért a szövegnek lényegre törőnek kell lenni. Ugyanakkor az sem jó, ha nem kap információt a látogató, csak egy nagy CTA-t, hiszen akkor nem tud semmit arról, amit kínálsz számára. Sőt előfordulhat az is, hogy több meggyőzésre van szüksége három mondatnál.
Elsősorban tehát azt tartsd szem előtt, hogy az olvasó ne veszítse el az érdeklődését, amíg el nem jut a call to action szövegig, viszont a call to action szövegig meg is kell győzni. Sokszor jó egy rövid landing page, ami szinte görgetés nélkül befogadható, de nyilván találkoztál már olyan hosszú landing oldallal is, mely addig magyarázott, több call to actiont is feldobva a hosszú szövegben, hogy a végén tényleg érezted a kattintás kényszerét.
Szerkezetileg egy landing page hasonlóan épül fel, mint egy hosszú görgetésű, egyoldalas weboldal, vagyis kell
- egy vonzó cím,
- egy jó főkép vagy képek,
- olyan világos szöveg, hogy tudja a látogató, mit akarunk tőle,
- és egy hatásos, feltűnő call to action mondat, gomb.
Marketing szempontból annyit tennénk ehhez hozzá, hogy a szövegben nem a céged vagy terméked, szolgáltatásod tulajdonságait kell felsorolnod, hanem a vevő fejével gondolkodva azt kell hangsúlyoznod, hogy miben kínál számára megoldást, milyen problémáját oldja meg, milyen előnyt jelenthet számára. Az sem árt, ha előkapod a garancia lehetőségét, esetleg meglengetsz egy határidőt, referenciákat is sorolsz, illetve a call to action szöveged sem csak annyi, hogy “Kattintson”.
Hogy ne jöjjön zavarba a látogató:
- azt kell kapnia, amit az ide mutató hivatkozásnál – mondjuk a hirdetésedben – ígértél neki,
- egyértelmű legyen számára, hol jár, mire számíthat,
- ne legyenek olyan linkek, melyek eltéríthetik,
- ne legyen többféle tartalom és lehetőség,
- ne legyen nagyon összetett a weboldal, illetve egy célra irányuljon.
De lássuk részletesebben, pontokba sorolva, hogy
Mire van szükség egy jó landing page-hez?
A céloldaladra érkező látogatók nagy része 0-8 másodpercen belül elhagyja az oldalt. Gyorsan kell tehát meggyőzni őket. Fontos megérteni, hogy a landing page nem céges weboldal, nem úgy kell felépülnie. A céges weboldalak márkaismertséget építenek, bemutatják a céget, míg egy landing oldal egyetlen ajánlatot kínál a látogatóknak. Nem lehet telezsúfolni információkkal, nem tartalmazhat mindent még az adott termékről sem.
Először értsd meg a saját kampánycéljaidat!
Talán azt gondolod, hogy a célok számodra teljesen nyilvánvalók, ugyanakkor a gyakorlat azt mutatja, hogy a legtöbb landing oldal esetében hiányzik az egyetlen célra történő irányultság. Nagyon sok olyan érkező oldal van, mely igyekszik egyszerre minél több dolgot kínálni a látogatónak – talán mert azt gondolják, hogy a nagyobb választékból jobb eséllyel tud választani -, de így csak összezavarják az embereket, és persze rontják a konverziós arányt.
Összpontosíts egy vásárlói perszona segítségével!
Azok a weboldalak, melyek marketing perszonára építkeznek, kétszer-ötször hatékonyabbak és könnyebben használhatók a megcélzott közönség által. A landing oldaladnak az ideális vásárlódra kell összpontosítania, egy olyan ajánlattal, mely kifejezetten számára vonzó. Vagy megoldást kell kínálnia a problémájára a terméked formájában.
Egyetlen egy ajánlatot tartalmazzon!
A több ajánlatot is felsorakoztató landing oldalak közel sem olyan hatékonyak, mint azok, melyeken csak egyetlen ajánlat szerepel. A túl sok lehetőség megbénítja a vevőt, nem tud dönteni. Válaszd ki tehát a legjobb ajánlatot az ideális ügyfél részére, és e köré építsd fel az oldalt!
A konverziókra figyelj!
Míg egy céges weboldal, egy céges blog vagy akár egy termékoldal is a SEO-szempontok figyelembe vételével készül, addig a céloldalad nem. A landing page-et a konverziókra kell optimalizálni.
Használj ütős címsort!
Minden ezzel kezdődik, az egész landing page-nek ez a kiindulópontja. Az első benyomás meghatároz mindent, és ezt az első benyomást jelentős részben a címsor határozza meg. A címsornak világosnak, figyelemfelhívónak kell lennie, miközben átadja a fő üzenetet az embereknek, megfogalmazva a megoldást a problémáikra. Ez a „horog”, ami vagy elkapja a látogatót, vagy nem, és tovább vezeti az oldalon.
Nem sok időd van arra, hogy felkeltsd a felhasználók figyelmét, mindössze néhány másodperced. Ezért rá kell szánni az időt a legjobb, leginkább figyelemfelkeltő, mégis egyszerű mondat kiválasztására.
Néhány szabálya azonban van a jó címnek:
- rövid – a legjobb, ha nem több mint 10 szó, de legfeljebb 20 legyen,
- szóljon a lényegről – informálja a látogatót a termékről vagy szolgáltatásról,
- keltse fel az érdeklődését,
- fogalmazza meg a termékelőnyt,
- és azt éreztesse, hogy gyorsan lépnie kell a látogatónak.
Az előnyöket hangsúlyozza
A címsorodnak és a szöveges tartalomnak elsősorban a termékelőnyökre kell fókuszálnia, mint a tulajdonságokra és paraméterekre. Ha csak a technikai jellemzőket sorolod fel az unalmas és nem készteti vásárlásra az embereket. Ráadásul sokan nem is értik ezeket, sőt gyakran nincs is szükségük arra, hogy tisztában legyenek a technikai részletekkel. Tehát sok felhasználó nem arra kíváncsi, hogy milyen verziószámú Intel i7-es processzor van egy laptopban, mert nem tud mit kezdeni a kóddal, csak annyit ért meg, hogy gyors.
Kezdj egy hatásos képpel!
A szöveg tehát fontos, de a képek lesznek azok, melyek kiváltják a kívánt érzéseket a látogatókból, hogy azok megtegyék az elvárt lépéseket. Egy kép többet mond ezer szónál, ráadásul 60 ezerszer gyorsabban dolgozza fel az agy, mint a szöveges információkat. Sokat segít tehát a látogatók meggyőzésében, és könnyebben meg tudod értetni velük, hogy mi a terméked, szolgáltatásod. Ezért érdemes minél nagyobb képeket használni a landing page-ünkön. Viszont ezek a képek
- kapcsolódjanak a termékedhez, szolgáltatásodhoz,
- legyenek összhangban a szöveggel, és mindenképpen
- legyenek jó minőségűek.
Utóbbi alatt azt kell érteni, hogy valódi emberek legyen a képen, mert ezek segítenek bizalmat kialakítani a látogatókban, valamint személyesebbé teszik a kapcsolatot. A stockfotók esetében ez gyakran nem működik, vagy legalábbis olyat kell választanod, mely nem agyonhasznált és nem hat túlságosan mesterkéltnek. A képek érzelmi szinten hatnak, ezért különösen erős a hatásuk. Tanulmányok szerint az emberi arcok látványa révén megbízhatóbbnak és vonzóbbnak tűnnek a weboldalak a látogatók számára.
Legyen összhangban a hirdetéseddel!
Mivel az emberek valamilyen hirdetésből, esetleg e-mailből érkeznek a landing oldalra, ezért nem szerencsés, ha valami egész mással találják magukat szembe, mint amit a hirdetésben láttak. A legjobb, ha vizuálisan és a szövegeket tekintve is teljesen össze van hangolva a hirdetés és az érkező oldal. Ez azt jelenti, hogy
- azonos vizuális elemeket, logót, háttérszínt, betűtípust használsz
- ugyanazok a fotók jelennek meg
- ugyanaz a CTA.
Legyen vizuálisan egyszerű!
Talán az előbbiekből ez már világossá vált, azonban fontos komolyan venni az egyszerű webdesignt. A landing oldaladnál tehát érdemes minimalista designt használni, mivel ez segíti, hogy a felhasználó a lényegre tudjon összpontosítani, és könnyebben megértse a termékelőnyt. Ez azt jelenti, hogy sok whitespace-t használsz, és kontrasztos színeket, hiszen ez vezeti a látogató figyelmét a CTA-ra azáltal, hogy elkülöníti a többi elemtől.
Kísérletezhetsz videókkal is
Hiszen a vizsgálatok szerint sokkal hatékonyabbak. Jobb elköteleződést érhetsz el velük, és könnyebben magyarázod el az embereknek, hogy mit kínálsz számukra, ezáltal pedig csökkentheted a szövegek hosszát. Emellett
- videókkal tovább tarthatod a weboldaladon a látogatókat, így hatékonyabban átadhatod az üzeneted
- fokozhatod a bizalmat, mivel az emberek feltételezik, hogy a videón valódi emberek szerepelnek
- az emberek egyre jobban kedvelik a videókat, és sokan szívesebben megnézik őket, mint hogy elolvassanak egy cikket. Ehhez azonban a videónak rövidnek kell maradnia.
Ugyanakkor persze problémaként merül fel többek között a méret kérdése, és az, hogy valóban jó-e az adott videó. Valamint figyelned kell arra, hogy a videóban is jelenjen meg a call to action, amire mindjárt rá is térünk.
Legyen egy jó CTA-d!
Call to action gomb nélkül nincs landing oldal, a címsor után tulajdonképpen ez a második legfontosabb dolog. Ugyanakkor az is fontos, hogy lehetőleg ne használj egynél több CTA-t, vagy legalábbis vizuálisan megfelelően különítsd el az elsődleges és másodlagos CTA-d! A cégek 68 százaléka akár 5 vagy még több CTA-t is elhelyez az érkező oldalán.
A CTA jelenti a kaput a felhasználó számára a termékedhez, és tulajdonképpen a call to action az oka a landing page-ed létének. Ezért feltűnőnek kell lennie, fel kell hívni rá minden eszközzel a figyelmet, és alapvetően már a hajtás felett meg kell jelennie, de nem feltétlenül ez a hatékonyabb megoldás (tesztek mutatják meg). A színek, a kontraszt, a whitespace és a fotók segítségével kell a CTA-ra irányítanod a felhasználók figyelmét.
A CTA általában egy kattintható gomb. A legegyszerűbb megoldás, ha egy élénk, kontrasztos színnel, nagyobb (de nem ijesztően nagy) mérettel teszed kiemelkedővé. Ahol még fontos lehet a kontraszt, az a szöveg, hogy minél jobb legyen az olvashatósága. Az oldalon ugyanakkor ajánlott visszafogott színeket használni, ezáltal is nagyobb hangsúlyt adva a CTA gombnak. A konverzióoptimalizálásról szóló cikkünkben alaposan körüljártuk a call to action kialakítását is, érdemes elolvasnod.
Ami a szövegét illeti, felszólítások szerepeljenek benne, hogy egyértelmű legyen az emberek számára, mit kell tenniük. Próbálj meg az érzelmekre hatni, éreztetni a látogatókkal, hogy miért is javítaná az életüket, ha megrendelnék a terméked vagy a szolgáltatásodat. Mindenesetre a „kattints ide” felszólításnál érdemes valami hatékonyabbat bevetni.
Legyen benne egy lead-mágnes is
Az érkező oldalak mindig kínálnia kell valamit a látogatóknak, még akkor is, ha nem vásárol Tőled. Lehet, hogy csak arról van szó, hogy feliratkozzanak a hírleveledre. A lead-mágnes segítségével kínálhatsz valamilyen értékes dolgot az emberek számára, információkért cserébe. Ráadásul a lead-mágnes segítségével kapcsolatban maradhatsz azokkal, akik még nem állnak készen a vásárlásra, de a jövőben esetleg meggondolják magukat. Sokféle lead-mágnes létezik, és érdemes tesztelni, hogy melyik a leghatékonyabb a számodra.
Ne feledkezz meg az űrlapról!
Az előbbihez kapcsolódik, hogy bármi is az érkező oldalad célja, valamilyen űrlapnak mindenképpen szerepelnie kell rajta. Ennek kialakítása attól függ, hogy milyen a designja az oldaladnak, mit kínálsz az emberek számára, és hogy melyik típus hozza a jobb konverziókat. Az űrlapok kialakításáról itt írtunk részletesebben.
Ne térítsd el a látogatót!
Az érkező oldalak legfontosabb jellemzője, hogy egyetlen célt szolgálnak. Ha a lading page-ed a weboldalad vagy egy olyan oldal, ahol navigációs menü van, akkor azzal el tudod terelni az emberek figyelmét a CTA-dról. Ha eltávolítod a navigációs menüt, akkor 100 százalékkal növelheted a konverziós arányod. Ennek ellenére mindössze a landing oldalak 16 százalékán nem szerepel navigációs menü.
Ugyanakkor a túl sok képpel vagy szöveggel is meg tudod zavarni az embereket. Arra is létezik tanulmány, hogy a kevesebb szöveg jobb konverziós arányt eredményez.
Habár a meggyőzés fontos, és talán egy-két szóval nem megy, hiszen elegendő információt kell megjelenítened arról, hogy az emberek milyen problémáját tudod hatékonyan megoldani, ez a vizsgálat azt mutatja, hogy ezt próbáld megtenni olyan röviden, ahogy csak lehet.
Tegyél ki értékeléseket, ügyfél-ajánlásokat!
A legjobb eladó mindig a korábbi, elégedett vásárló. Hiszen az emberek hallani akarják a korábbi ügyfeleid véleményét, mielőtt melletted döntenének. Az ajánlások tehát bizalmat építenek, és az emberek sokkal inkább megbíznak a többi ember véleményében, mint abban, amit egy cég mond magáról. Ezért kérd meg az ügyfeleidet, hogy mondjanak a termékedről, szolgáltatásodról pár mondatot, amit aztán elhelyezel az érkező oldaladon.
Az ajánlásoknak természetesen valódi emberektől kell származniuk – névvel és képpel -, olyanoktól, akik a legjobban leképezik a célközönségedet. És lehetőleg ne általánosságokat, hanem konkrétumokat tartalmazzanak a mondatok. Ugyanolyan jól használhatók a weboldaladon elhelyezett értékelések is, hiszen a fogyasztók 78 százaléka olyan szinten megbízik az online értékelésekben, mint a családja vagy barátai ajánlásában.
A referenciák mellett természetesen megjelenhetnek az olyan, további bizalomkeltő elemek, mint a különböző elismerések jelzései „legjobb bolt”, „biztonságos webáruház”, stb., valamint sorolhatod az elért eredményeid is, de pontos számokat használj, ne csak a levegőbe beszélj! Olyan állításokat tegyél, melyeket bizonyítani is tudsz!
Ugyancsak működik az ingyenes próba vagy a pénzvisszafizetési garancia is, ha a bizalom növeléséről van szó. És még két, ehhez kapcsolódó dolog:
Tedd ki a kapcsolati adatokat!
Egyrészt legyen könnyen észrevehető a látogatók számára, másrészt pedig minél többféle lehetőségük legyen kapcsolatba lépni veled. Egy cím és egy telefonszám azt is igazolja, hogy valódi, megtalálható cégről van szó.
Helyezz el népszerűségre utaló jelzéseket!
Az ajánlások mellé mindenképpen illesszünk az oldalunkra némi közösségi hivatkozást – ha elegendő követőnk van a közösségi médiában -, melyek növelik a hitelességünket. Ezek lehetnek akár a megszokott ikonok, de akár ránk vonatkozó vélemények is a Facebookról.
De az is idetartozik, ha közöljük, hogy hányan rendeltek, hányan töltötték le azt, amit épp kínálunk. Az emberek ugyanis könnyebben vesznek meg olyan terméket, melyet előttük már sokan kipróbáltak.
Ne legyél túlságosan eredeti!
Miközben első hallásra talán jó ötletnek tűnhet, ha eredeti látványvilággal akarjuk kiemelkedőbbé tenni landing page-ünket, a gyakorlat és az A/B tesztek azt mutatják, hogy pont ellentétes hatást érünk el vele. Ha nagyon egyedi vizuális elemeket alkalmazunk, az megzavarja a felhasználót, és így rontja a konverziót. Ráadásul még az is előfordulhat, hogy például a túl nagy képek vagy más impozáns grafikai elemek alkalmazása miatt lassabbá válik az oldal, márpedig egy egy másodperces lassulás is 7 százalékkal rontja a konverziót.
Ne feledkezz meg a logikáról!
Végül pedig: az oldal felépítése legyen logikus és következetes. Ez legalább olyan fontos, mint maga a tartalom. A hosszú és meggyőző landing page-ek igen hatékonyak tudnak lenni, így ne félj hosszan, de logikusan kifejteni a mondandódat, mintha csak személyesen, egy találkozón akarnád meggyőzni az ügyfelet.
Sokat számít a landing oldal sebessége is!
Órákat tölthetsz el azzal, hogy megtaláld a megfelelő képeket, megírd a legjobb szöveget az érkező oldaladhoz, de nem érsz el vele semmit, ha olyan lassan töltődik be az oldal, hogy azt az emberek nem várják meg. Alapvető, hogy a landing oldalad egy szempillantás alatt betöltődjön. A felhasználók 40 százaléka ugyanis elhagyja az oldalt, ha az nem töltődik be 3 másodperc alatt. Sok cég számára jelent ez komoly kihívást, különösen mobilon. Honnan tudod, hogy Te weboldalad túl lassú? A weboldalsebességről és a javítási technikákról itt írtunk részletesen.
Legyen mobilbarát!
A reszponzív design már régóta standard, és ez alól a landing page-ek sem kivételek. A felhasználók számára hasonló élményt és felületet kell nyújtanod mobilon és asztali gépeken is. Különösen, hogy a mobilos vásárlás aránya egyre nagyobb, és ma már sok esetben fontosabb forgalmi forrás, mint egy laptop.
Milyen legyen a céloldalad szövege?
Nem rólad kell, hogy szóljon
A legfontosabb dolog, amit egy céloldal – és egyébként minden weboldal – szövegénél figyelembe kell venni, hogy az nem rólad, a cégedről szól, hanem az ügyfeleidről. Már eleve ne úgy fogalmazz, hogy „én” vagy „mi” ezt vagy azt kínáljuk, hanem, hogy az ügyfélnek milyen problémáját tudja megoldani a terméked vagy szolgáltatásod.
Érthető, ha egy cégvezető büszke magára és a cégére, az elért eredményekre, de a látogatókat ez nem igazán érdekli. Főleg, mert ilyen szöveget talál eleget a neten, megoldás a problémájára azonban jóval kevesebbet. A szövegednek tehát a látogatókhoz és a látogatókról kell szólnia, nem pedig rólad. Ne a terméked tulajdonságait emeld ki, hanem elsősorban azt, hogy miért tud segíteni az ügyfeleidnek, milyen megoldást kínálsz nekik!
Figyelj a formára!
Természetesen fontos, hogy a szöveged helyesírása rendben legyen, a mondatok jól megfogalmazottak legyenek. A stílusa pedig legyen összhangban a céged kommunikációs stílusával.
De ha azt akarod, hogy könnyen és gyorsan megértsék a látogatók, amit mondani akarsz nekik, akkor használj rövid mondatokat! Hagyd időnként megpihenni az olvasókat! Erre minden egyes mondat végén szükségük van. Egy pont, vagy egy felkiáltójel jelzés arra, hogy feldolgozzák az előtte álló szavakat, befogadják az ott szereplő információkat. Minél inkább segítesz nekik ebben, annál nagyobb kedvvel olvasnak tovább. Egy mondat mindig egy gondolatot dolgozzon fel, a lehető legtömörebben.
Ugyanakkor természetesebbé, társalgási stílusúvá teszi a szöveget, ha hosszabb és rövidebb mondatokat is használsz. Vegyesen. A hosszabb és közepes hosszúságú mondatok közé, olykor beiktatsz egy-egy szót. Ezek felkeltik a figyelmet, megtörik a monotonitást.
És miközben érdemes egyszerű megfogalmazásra törekedned – a könnyebb érthetőség kedvéért -, a meggyőzés miatt az sem árt, ha időnként egy-egy kevésbé hétköznapi kifejezést is belecsempészel a szövegbe, szinonimákkal helyettesítesz szavakat. Egy-egy erősebb ige, vagy hatásosabb melléknév felkelti a figyelmet, lendületesebbé, eredetibbé teszi a szöveget.
A lényegről beszélj!
Az embereknek kevés az idejük, a figyelmük elkalandozik, a weboldalakat csak átfutják, miközben keresik az őket érdeklő információkat. Egy landing page-re határozott céllal érkeznek, így jól tesszük, ha figyelmüket egyből az üzenetünkre irányítjuk. Senki nem lesz kíváncsi a további részletekre, ha mindjárt a szöveg kezdetén nem sikerül meggyőznöd őket. És lehet akármilyen szép az érkező oldalad, ha a szöveg nem elég hatékony, nem fognak konvertálni a látogatók.
Ami a formázást illeti:
- legyenek világosak a címeid és alcímeid,
- használj pontokba szedett felsorolásokat,
- alkalmazz kiemeléseket.
És ami fontos: szorítkozz a lényegre, legyél tömör!
Milyen hosszú legyen a szöveg?
Nincs minden esetre ráhúzható megoldás, a leghatékonyabban a tesztek mutatják meg, hogy mire van szükséged. Ökölszabályként azonban elmondható, hogy ha a terméked, szolgáltatásod, márkád már jól ismerik a vevők, akkor nincs szükséged hosszú magyarázatokra. Ilyenkor rövid szöveggel kell dolgozni a céloldalon. Hiszen a látogatók már tudják mit keresnek, mit akarnak, mit vesznek meg. Nem tájékozódni akarnak, hanem rendelni.
Ha viszont olyan piacon mozogsz, ami új, be kell mutatni a potenciális ügyfeleknek, hiszen most találkoznak vele először, vagy legalábbis még alig ismerik, akkor információra van szükségük. Sok információra, edukációra, magyarázatokra, csak így sikerülhet a meggyőzés. Ilyenkor nem kell fukarkodnod a szavakkal. És mint később a tesztekből is kiderül, ilyen esetben a hosszabb szöveg jobban teljesít.
Néhány technika egy jobb landing page szöveghez
Hangsúlyozd a call to actiont!
A megrendelem most, kosárba teszem, feliratkozom mind egyszerű, de hatékony CTA-sorok. Ha nem jut más az eszedbe, akkor már azzal is javítod a konverziós arányodat, ha nem félsz használni a CTA-t.
Keresd meg a felhasználó érzékeny pontját!
Miért vásárolják meg az emberek a terméked? Azért, hogy megoldjanak egy problémát. Érdemes emlékeztetned őket a problémájukra, mert az olyan érzelmeket vált ki belőlük, melyek miatt nagyobb eséllyel konvertálnak. A vásárlás ugyanis 95 százalékban érzelmi döntés.
Használd a történetmesélést az ügyfelekhez való kapcsolódáshoz
Mindenki szereti a jó történeteket. Ez az oka annak, hogy a landing oldalakon ügyféltörténetek, -tapasztalatok szerepelnek. Érdemes begyűjteni a korábbi vásárlóktól a történetüket, és engedélyt kérni a felhasználásra. De elmondhatod a saját történeted, ha az arról szól, hogy mikor voltál hasonló helyzetben, mint az ügyfeleid, és miként sikerült megoldanod.
Tegyél fel olyan kérdéseket, melyekre igen a válasz!
Minél inkább rá tudod hangolni a felhasználókat, hogy a weboldaladat nézegetve igenekben gondolkodjanak, annál nagyobb az esélyed az eladásra.
Tedd sürgetővé a vásárlást!
Képzeld magad a látogatóid helyébe. Azt látod egy weboldalon, hogy csak egy korlátozott ideig tudsz élni egy jó ajánlattal. Ilyenkor sürgőssé válik döntést hozni, vásárolni. Ezzel kihasználod a lemaradástól való félelem erejét.
Hogyan használd a képeket a céloldaladon?
Faék egyszerűségű, de hasznos tanácsok következnek, melyek mindegyikét persze nem kell alkalmazni a landing oldaladon. Érdemes először csak egyet-egyet kipróbálni, majd megnézni, hogy miként hat a konverzióra. Minden megoldás hatékonysága függ a terméktől, a célközönségtől és nyilván más egyéb tényezőktől is.
1. Mutasd be a terméked és a használatát!
A látogatóidat nem csak a termékeid, szolgáltatásaid leírása érdekli, hanem azok vizuális bemutatása, illetve az, hogy miként lehet őket használni. Készíthetsz képeket magáról a termékről, és arról is, hogy mások miként használják azt. Ha nem kifejezetten érdekes a termék, akkor még fontosabb lehet a használat bemutatása.
2. Mutasd be a termékeid használat közben, gif-eken!
A gif egy jó alternatívája lehet a videónak, ha az a célod, hogy mozgóképeken is bemutasd a termékedet. A gif azért is lehet praktikusabb megoldás a videónál, mert míg egy videót nem célszerű automatikusan elindítani (idegesíti az embereket, viszont ha nem indítod el automatikusan, a legtöbben nem is fogják megnézni), addig a gif-nél ilyen probléma nincs. Viszont felfigyelnek rá a látogatók, és rá is fognak pillantani, vagyis hatékonyan meg tudod vele mutatni a terméked.
3. Irányítsd a képekkel az emberek tekintetét!
Az emberek evolúciós okokból kiemelt figyelmet fordítanak az arcokra, és számos kutatás bizonyította már, hogy ezekre fókuszálnak elsősorban. Tehát minden mást figyelmen kívül hagyva, először az emberi arcra siklik a felhasználók tekintete. Ezután viszont arra mozdul, amerre a képen látható személy néz. Ezt használhatod ki azon célból, hogy egy számodra fontos dologra irányítsd az emberek figyelmét, amikor a céloldaladon nézelődnek.
4. Mutasd be a cégvezetőket!
Ha fokozni akarod a céged iránt a bizalmat, a hitelességed, akkor mutasd meg azokat a személyeket, akik vezetik. Ezáltal sokkal emberibbnek fog tűnni a cég, és a látogatók pedig könnyebben kapcsolatba lépnek vele. A felhasználók látni fogják, hogy nem egy arctalan szervezettel kötnek üzletet, hanem létező, valódi emberekkel.
5. Mutasd meg, mit kellene érezniük a látogatóknak!
Ha valamilyen érzelmet akarsz kiváltani a látogatókból a céloldaladdal, akkor ennek legegyszerűbb módja az, ha megmutatod nekik, mi lenne ez az érzelem. Például, ha azt szeretnéd, hogy a termékedhez a boldogság és az öröm kapcsolódjon, akkor mutass vidám emberekről készült képeket. Túlzásokba esni nem érdemes, mert ha erőltetettnek tűnik a vidámság a képeken, akkor az visszatetszést válthat ki a látogatókból.
Mi az, amit elronthatsz az érkező oldaladon?
Vannak tipikus hibák a landing oldalak esetében, melyekre fel lehet hívni a figyelmet. Ha bármelyikkel is találkoztok az oldalatok esetében, akkor igyekezzetek minél gyorsabban korrigálni!
Menüsor jelenik meg
Egy vagy akár két menüsor – miközben teljesen természetes és megszokott egy weboldalon – rendkívül zavaró lehet az egy célra kihegyezett landing page oldalakon. Mert mit is kínál egy menüsor? Számtalan lehetőséget, hogy kattintgasson a látogatónk, bóklásszon az oldalunkon, nézelődjön, majd egy óvatlan pillanatban lelépjen, miközben a lényeggel meg sem ismertettük. Egy leadből soha nem lesz vevő, ha olyan mellékutakat hagyunk, ahol könnyedén elkalandozhat.
Miközben egy weboldal számára rendkívül pozitív dolog, ha a látogatói ahelyett, hogy egy oldal megtekintése után visszapattannának, továbbkattintanak újabb aloldalakra, addig egy landing page-től konverziót várunk, azt, hogy a leadből vásárló legyen, nem pedig azt, hogy minél hosszabb legyen az oldalon elöltött idő. Felmerülhet persze, hogy a leendő vásárlók esetleg még tájékozódni szeretnének, megismerni a céget, terméket, hogy megfontolt döntést hozzanak. Azonban ezen a szinten nem további információkra van szükségük, hiszen már döntöttek, ezért is érkeztek meg a landing page-ünkre. Tudják, hogy mire számíthatnak, mit akarnak, és ezt a feladatot szeretnék simán és gördülékenyen végrehajtani.
Túl hosszú űrlapokat használsz
Bármi is a célja a landing page-nek, tehát megrendelés, feliratkozás, letöltés, esszenciális része egy űrlap, amit a felhasználónak ki kell töltenie. Minden meggyőző erőd a képekkel és a szöveggel hiábavaló lesz, ha nem bíznak meg az emberek az űrlapodban. És annál kevesebb a bizalmuk, minél több adatot akarsz megszerezni tőlük.
Komoly hiba tehát, amikor a formok rendkívüli hosszúságúra nyúlnak. Ezekkel az a baj, hogy a felhasználók lelépését kockáztatjuk a kitöltés közben. Minél több a kitöltendő mező, annál nagyobb az esélye, hogy a felhasználó menet közben fogja otthagyni az űrlapunkat. Ezért célszerű a lehető legrövidebbre méretezni, és csak a legszükségesebb adatokat elkérni a felhasználótól.
Egy rövidebb űrlap tehát jellemzően hatékonyabb, a megoldás mégsem ilyen egyszerű, ezért is szenteltünk az űrlapok kialakításának egy külön bejegyzést.
Nem optimalizálsz
Habár ahogy fel is soroltuk, vannak lefektetett szabályai egy-egy landing page létrehozásának, minden egyes eset más és más lehet, ezért érdemes vizsgálni, figyelni az analitikát, kitapasztalni egy adott landing oldal hatékonyságát, több verziót készíteni, tesztelni, optimalizálni.
Ugyanakkor a SEO-ra is figyelni kell. Az emberek azért használják a Google-t, hogy megoldják vele a problémáikat. A kattintások 90 százaléka az organikus találatoknál csapódik le. Úgyhogy nem árt jóban lenni a keresővel.
Amikor az emberek használják a keresőt, akkor aktívak (problémát akarnak megoldani), főleg az organikus találatok érdeklik őket, és kattintanak. Ha ezen az úton sikerül megfogni őket, azaz landing oldalunkra terelni a látogatókat, akkor 20-30-szor valószínűbb, hogy a landing page-ünkön is aktívak lesznek, vagyis elérjük a konverziót.
Ha valaki egy blogposzt végén találkozik egy call to action linkkel, akkor egy százaléknál is kisebb az esélye a konverziónak, míg ha ugyanarra a linkre egy keresés által talál rá, akkor 29 százalékra nő ez az esély. Az emberek ugyanis, amikor keresnek, akkor azt valamilyen szándékkal teszik, aktívan tesznek valamit egy cél érdekében, míg ha csak blogposztokat olvasgatnak vagy a közösségi médiát böngészgetik, akkor passzívak. És ebből az állapotból nem mozdulnak ki.
Túl sok lehetőséget adsz a felhasználóknak
Egyrészt minden olyan linket, menüt el kell távolítani a landing oldalról, mely eltéríthetné a látogatót, másrészt nem szabad összezavarni azzal, hogy többféle célt is teljesíthet rajta. Ez mindig zavart okoz, és rontja a hatékonyságot. Az érkező oldal mindig irányuljon egyetlen célra, a call to action gomb se legyen többirányú, vagy akár egy célra irányuló, de többféle verziójú. Ugyanakkor többször is szerepelhet az oldalon, illetve optimális elhelyezése is tartalomtól függő.
A landing page egy egyirányú út. Miközben elméletben jó dolog, ha hagyunk a felhasználóknak olyan választási lehetőséget az út végén, hogy letölthetnek még egy PDF-et, kitölthetnek egy formot, vagy akár fel is hívhatnak egy telefonszámot egy ajánlat miatt, ez sajnos túl sok gondolkodással járhat, döntést kell hozni, innen pedig már csak egy lépés az elbizonytalanodás.Nekünk kell eldöntenünk, hogy csörögjenek-e ránk, írjanak e-mailt vagy töltsenek le egy PDF-et.
Ha kihagyod az upsellt
Habár maga a webdesign is meghatározó dolog marketing szempontból, most tisztán a marketingben fontos elem következik: az upsell. Minden letöltés, megrendelés, illetve formkitöltés után eljut a látogató egy köszönőoldalra. Itt azonban nem feltétlenül fejeződik be a folyamat, ez az a pont, ahol fel lehet kínálni neki egy összetettebb ajánlatot, plusz valamilyen terméket vagy szolgáltatást, hozzácsapva a rendeléséhez, kedvezőbb áron. Mindenkinek a fantáziájára van bízva, hogy milyen jó upsellt talál ki. Viszont érdemes kihasználni a köszönőoldalt eladásra, mert ez az a pillanat, amikor a vevő a legfogékonyabb egy további vásárlásra.
Hogyan optimalizáld a landing oldalad mobilra?
1. Igazodj a rövid idejű figyelemhez!
Mivel mobileszközökön minden eddiginél kevesebb figyelem jut egy-egy weboldalra, ezért ehhez alkalmazkodni kell. Érdemes rövidíteni a bekezdéseket, eltávolítani a tartalom egy részét, mérsékelni az oldalak hosszát, hogy mobilon is befogadható legyen.
2. Használj legördülőket!
Mivel mobileszközökön jóval nehezebb a szövegek bevitele, a mostani gépeléses módszerrel, így arra kell törekedni, hogy ezt minden űrlapnál mérsékeljük. Használjunk legördülőket, ahol csak ki kell választani a felhasználónak a megfelelő megoldást. Ha valahol ez nem megfelelő megoldás, akkor használhatunk csúszkákkal történő beállításokat.
3. Számbillentyűket használj a betűk helyett!
Ha mégis gépelni kell a számokat, akkor az ilyen mezőknél a HTML5 lehetőségeit kihasználva érdemes úgy beállítani a mezőt, hogy a számokat tartalmazó billentyűzet ugorjon fel a látogató számára. Ezzel sokat tudunk gyorsítani a konverzió folyamatán.
4. Alkalmazz auto-kitöltéseket!
Próbáljunk meg minél több mezőt kitöltetni automata megoldással, azaz például egy irányítószám beírása mindjárt a város nevét is jelenítse meg a formban. De ezt akár a geolokációs funkció kihasználásával is meg lehet tenni.
5. Használj tab bart!
Egyre több mobilos oldalon lehet már találkozni azzal a funkcióval, hogy telefonszám helyett a CTA-gomb lenyomása mindjárt meg is nyitja a telefon alkalmazást benne a számmal, hogy nekünk csak a hívás gombra kelljen kattintani. Ugyanakkor a telefonos konverziót lehet még azzal is fokozni, hogy a CTA egy tab barra kerül, mely mindig látható az oldalon, akárhol is járunk rajta. Így lesz a legnagyobb esélye egy esetleges hívásnak.
Hogyan készíts landing oldalt kifejezetten egy PPC-kampányra?
Miközben sokan sokat áldoznak egy-egy Adwords-kampányra, arra nem gondolnak, hogy annak költségét hatékonyan lehetne csökkenteni egy jól optimalizált landing oldallal.
Ha ugyanis egy AdWords kampányhoz optimalizáljuk a landing page-ünket, akkor több irányból is javulást érünk el a kampányunkban. Egyrészt érezteti hatását Adwords-szinten a minőségi mutató javulása miatt, másrészt pedig növeli a konverziós rátánkat, ami növekvő bevételeket eredményez. Érdemes tehát egy-egy költségesebb PPC-kampányra megfelelő landing oldalt készíteni. De milyen is az? Kezdjük ott, hogy miért
ne a főoldaladra küldd a látogatókat.
A leggyakoribb hiba, ugyanakkor a legnagyobb is, amikor egy PPC-kampány nem egy ahhoz igazított landing oldalra vezet, hanem a látogatót odadobja a cég főoldalára. Nyilván ez abból következik, hogy nincs pénzünk, időnk és kedvünk még egy landing oldal elkészíttetésére is, főleg miután már összeraktuk és futtatjuk sok pénzből az AdWords-kampányt. Viszont azt is fontos lenne megérteni, hogy ezzel elveszik a hatékonyság, a PPC-kampánynak a célja fog meghalni miatta.
A főoldalra érkező látogató ugyanis nem fog konvertálni. Fizetsz azért, hogy hozzád érkezzen, viszont hagyod, hogy ott egyszerűen elvesszen és ne rendeljen semmit? Mert ezt éred el, ha a főoldalra irányítod. Csalódott lesz, mert egy jól meghatározott cél miatt érkezett, ami helyett keresgélnie kellene, tehát akadályokat gördítesz eléje. Nyilván el is fogod veszíteni.
Tegyél kulcsszavakat a szövegbe!
Ez a pont remélhetőleg szintén nem okoz meglepetést senkinek, de kihagyni sem lehet. Tehát végig kell gondolni, időt kell szánni arra, hogy összhangba hozzuk a landing oldalunk szövegét a hirdetésszövegeinkkel, vagyis hogy legalább egyezzenek a bennük szereplő kulcsszavak.
Ebben az esetben kifizetődik az egyszerűség és a rövidség a landing oldalon, mivel akkor egy megváltoztatott hirdetésszöveghez egyszerűbb hozzáigazítani egy-két címsort és még néhány mondatnyi szöveget.
Próbálj ki valami mást!
Miközben tudjuk azt, hogy a konvencióknak mekkora a szerepe a webdesignban, az is működőképes tud lenni, ha valamit mást csinálsz, mint a többiek. Nyilván a túlzásba vitt eredetieskedéstől mindig is óvtunk mindenkit, de azért egy sorból kilógó weboldal képes arra, hogy felhívja magára a figyelmet.
Vagyis, ha biztosra akarunk menni, akkor a megszokott webdesign-sablonokat kövessük, viszont kiemelkedő eredményekhez, kimagasló konverziós arányhoz lehet, hogy egy eredeti elgondolás vezet majd. Ugyanakkor arról ne feledkezzünk meg, hogy
maradjon egyszerű az oldal.
Sokat mondjuk úgy általában a weboldalak esetében, de igaz landing oldalakra is, hogy mindennél fontosabb a hatékonyság. Ezt pedig csak egy lényegre törő, minden felesleget nélkülöző, a látogatót a call to action gombhoz egyirányú, leágazásoktól mentes úton vezető, tehát egyszerű weboldal képes. Ami persze tartalmazhat olyan elemeket, melyek fokozzák a bizalmat a cég iránt.
Arra nincs egyértelmű recept, hogy a rövidebb vagy a hosszabb landing oldalak működnek majd hatékonyabban, vagyis hogy a látogatóknak sok információra, hosszas meggyőzésre van szükségük, vagy pedig elegendő eléjük tenni a “Megrendelem” gombot. Mindkettőre vannak példák és jó megoldások, ez igazából máshogy nem derülhet ki, csak azzal, ha mindkét verziót
tesztelj!
Tehát, ha tényleg komolyan vesszük a landing oldal optimalizálását, akkor le kell tesztelni, hogy melyik verzió hogyan teljesít. Ha már egyértelmű, hogy egy hosszabb vagy egy rövidebb oldal a hatékonyabb, akkor utána lehet tovább folytatni a vizsgálatot azzal, hogy megváltoztatunk néhány elemet, színeket, képet, címsort, call to action szöveget, hogy lássuk, az új verzió jobban teljesít-e vagy maradjunk inkább a réginél.
Ez egy olyan munka, amit folyamatosan érdemes végezni. Ahogy egy PPC-kampány kulcsszavai, hirdetésszövegei optimális esetben állandóan változnak, úgy módosíthatjuk időnként a landing oldalunkat is, vagyis időről-időre újabb és újabb változatokat érdemes tesztelni, vagyis megvizsgálni a teljesítményüket. Ez egyébként minden landing oldalra érvényes. De nézzük, miért ennyire fontos!
Frissítés, 2021.10.26.:
Néhány „előtte-utána” példa landing oldalra
A Webdesigner Depot gyűjtött össze néhány olyan landing oldalt, mely 2021-ben esett át redesignon. A példákból világosan kiderül, hogy mit javítottak, hogyan tették hatékonyabbá az oldalt, így Te is ötleteket gyűjthetsz.
Egy kvíz ereje
A Nextiva telekommunikációs cég célja landing oldalának redesignjával az volt, hogy javítsák mind a leadek minőségét, mind pedig a mennyiségét. Ennek érdekében korábbi online űrlapjukat egy interaktív kvízzel helyettesítették (amellett persze, hogy az egész oldal designja átalakuláson esett át).
Sok cég használ ugyanis űrlapokat a weboldalán, mivel ezekkel információkat és leadeket tudnak szerezni. Ugyanakkor a felhasználók számára nem nagyon volt valódi indok arra, hogy kitöltsék a felkínált űrlapot, különösen, ha az 2-3 mezőnél többet tartalmazott.
Így aztán jött az ötlet, hogy egy kvízzel helyettesítik az egyszerű űrlapot. Így néz ki a 2019-es design:
És így néz ki a 2021-es megoldás:
Erőteljesebb képek és szöveg
A Western Rise próbálta meg webáruházát egy kicsit felrázni, hogy több leadet szerezzen. Ehhez elsősorban hatásosabb képeket és részletesebb információkat akart felhasználni. Mint látható majd a képernyőképeken, az egyszerű termékfotókat olyanokra cserélték, amelyeken modellek is láthatók, emellett a termékeknél több részlet jelent meg.
2019-ben így nézett ki az oldal:
2021-ben pedig már így:
Ezen kívül, mint látható, az új landing oldalon már van egy címsor is, mellyel elmondja a legontosabbat magáról a cég.
Erősebb közösségi bizonyítékok
Az úgynevezett közösségi bizonyítékok sokat tudnak segíteni a konverziók számának növelésében. Ezt próbálta meg kihasználni az Aura, mely több feliratkozóra vágyott. Úgy vélték, hogy bizalmat tudnak építeni vevővéleményekkel, melyeket nem valahol az oldal alján rejtenek el, hanem felrakják a hajtás fölé.
A cég az értékelési csillagokat a szöveges véleményekkel kombinálta, melyek azt mutatták, hogy az ügyfeleik elégedettek velük és elismerik a szakértelmüket.
Egyértelműbb hajtás feletti rész
A Perfect Keto szerette volna növelni a megrendelései számát, ennek érdekében egyértelműbben meg kellett mutatniuk, hogy mit is kínálnak az embereknek. A redesign jelentős változásokat hozott az oldalon, ahol módosult a menü – kiegészült egy újabb sorral, megmutatva a márka kínálatát -, de a címsor és a kép is egyértelműbbé tette, hogy mit kínálnak. Emellett a közösségi bizonyítékok rész sem csak vevővéleményeket tartalmaz már, hanem publikációkat is, melyek tovább fokozzák a bizalmat a termékek iránt.
2019-ben így nézett ki az oldal:
2021-ben már így:
Mint látható, az új landing oldal nagyon egyértelműen mutatja meg a termékeket, és hogy azok mit kínálnak. De az új oldal egy olyan részt is kapott, ahol bemutatják a diétát, mely által jobban megértik a látogatók a termékek célját. A megjelenő kép vonzza a felhasználók tekintetét, akik első pillantásra áttekinthetik, hogy mit is vásárolhatnak.
A CTA kiemelése
A Zendesk az online regisztrációk számát akarta növelni, és a megoldásnak elsősorban a hatékonyabb CTA-t látták. Ezért a korábbi feliratkozó űrlapot lecserélték egyetlen, de feltűnőbb gombra. A régi oldalon nem volt egyértelmű az emberek számára, hogy egyáltalán elérhető ingyenes próba, hacsak át nem léptek a linkelt oldalra.
A „free trial” gomb megjelenése viszont mindezt egyértelművé tette a látogatók számára. Emellett pedig kapott egy chat-gombot is az oldal, ami segíthet a látogatóknak tovább lépni a felhasználói úton.
2019-ben így nézett ki az oldal:
2021-ben nem sok változott, elsősorban a címsor és a CTA:
A képernyőképen látható, hogy a kontrasztosabbá váló és megváltozott szövegű CTA jobban vonzza a tekintetet.
Kontraszt a kiemelésnél
A GetResponse a feliratkozások számát akarta növelni, ennek érdekében a fontos szövegrészeknél egy kontrasztos kiemelést alkalmaztak a redesign után. Emellett az oldal egy infografikát is kapott, mely leírja, hogy miként használható a termék.
A képen nagyon jól látszik, hogy a kiemelés milyen hatékonyan vezeti a tekintetet a legfontosabb információkra, jelen esetben a cég USP-jére. Az infografika pedig vizuális formában magyarázza el, az eszköz működését.
Miért ne másold le mások landing oldalait?
Gyakran előfordul, hogy weboldaltulajdonosok más landing oldalakat vesznek „mintául” a saját céloldalaik elkészítéséhez. Nyilván ez a legegyszerűbb megoldás, megnézzük a másik sikeresnek vélt cég oldalát, és kis átalakítással, készíttetünk magunkat egy ugyanolyat. Miért nem járható út ez sok esetben?
Miért gondolod, hogy a másik cég weboldala hatékony?
Jó ismerősöd a vezetője vagy a marketingese, és elárulta neked a valós számokat? A leggyakrabban azt látjuk, hogy olyan cégek weboldalait másolják, melyekről semmit nem tudnak, de még ha a közvetlen konkurenciáról van is szó, akkor is inkább csak tippelgetnek, hogy mennyire mehet nekik jól, és hogy ez mennyiben a céloldal és a rá épülő hirdetések eredménye. Ez tapogatózás a sötétben, ami sokba kerül neked.
Nem bízhatsz meg szóbeszédben, találgatásokban és feltételezésekben, csak a saját adataidban, mert csak egyedül azok nem hazudnak.
A hibákat és a problémákat is lemásolod
Akár lopásnak, akár másolásnak nevezzük, amikor egy másik weboldal kialakítását használod fel a sajátodnál, ezzel a lépéssel az egész „csomagot” átveszed. Amibe beletartoznak a hibák és a problémák, melyekről Te nem tudsz, csak a weboldal tulajdonosa. Legalábbis addig, amíg el nem készül a másolt landing oldalad, mert utána az ő problémái már a Te problémáid is lesznek, melyekre keresheted a megoldást.
Tehát hiába hiszed azt, hogy másolással levághatod a kanyart: tesztek, gondolkodás, elemzések nélkül ezzel a megoldással sem lesz jól működő oldalad.
Nem tudod, miért működik
Általában a másolt oldalon azonos vagy hasonló termék, szolgáltatás található. A weboldaltulajdonosok azonban azt már sokszor nem gondolják át, hogy habár a termék lehet hasonló, a célközönség, a forgalmi forrás, stb. már nem feltétlenül azonos.
Tehát lemásolsz a weboldallal egy olyan marketing stratégiát, ami nálad nem működik, mert a Te célközönséged eltérő. Viszont fogalmad sincs róla, hogy mi a különbség a Te és a másik cég célközönsége között. Ha tudnád, nem másolnál.
Indulásnál lemásolod, és hogyan tovább?
Oké, találtál egy szimpatikus céloldalt, amit lekopizol, és akkor az fut valamilyen hatékonysággal egy ideig. És aztán mi lesz? Mindig figyeled az oldalt, hogy mikor változtatnak valamit, mikor történik redesign, amit megint lemásolhatsz? Vagy leragadsz évekre az egyszer átvett megoldásoknál, mert úgy gondolod az örökké működni fog?
Összefoglalva azt lehet mondani, hogy amikor más landing oldalakat másolsz, akkor szerencsejátékot játszol. Tízből vagy százból egyszer bejöhet, pedig azt hiszed, hogy biztosra mész. A csalódás csak később jön.
Ehelyett inkább építsd fel lépésről lépésre a dolgokat, kutass, elemezz, gondold át, és csak akkor lépj tovább, ha már stabilan használható, amit addig leraktál. Ne felejtsd el: nem tudod megspórolni a munkát, levágni a kanyart, mert még csak érteni sem fogod, hogy mi ment félre, amikor beleállsz a földbe.
Ne bízz a rutinban! Teszteld a landing oldalad!
Ha még nem érted, miért fontos a tesztelés, akkor mutatunk most egy párat a webdesign-hiedelmeket romboló tesztekből.
A hajtás fölé helyezett call to action gomb esete
Evidencia a landing pagek tervezésénél, hogy ha egy CTA, azaz cselekvésre ösztönző gombból ki akarjuk hozni a maximumot, akkor már a hajtás felett meg kell jeleníteni. Ennek oka, hogy a felhasználók nagy része nem fog letekerni az oldal aljára azért, hogy kattintson, menet közben el fogjuk veszíteni őket. Ugye ismered? És akkor álljon itt a cáfolat:
A második landing oldallal háromszoros mennyiségű konverziót tudtak elérni, pedig a CTA gomb leköltözött az oldal aljára. Hogy mi ennek az oka? Az, hogy minél összetettebb, bonyolultabb, nehezebben megérthető egy termék vagy szolgáltatás, a CTA gomb annál jobban teljesít, minél lejjebb található, hiszen odáig a látogatónak meg kell értenie az ajánlat lényegét. Tehát azt megelőzően felesleges az orra alá dörgölni egy call to action szöveget, hogy megismerné a terméket, szolgáltatást és annak előnyeit.
Vagyis a hajtás feletti CTA inkább csak az egyszerű termékeknél, szolgáltatásoknál lesz eredményes, míg ha komplex az ajánlat és némi magyarázatot igényel, akkor csak ezt követően helyezzük el a call to actiont.
A képek hatékonysága
Szintén bevett gyakorlat a webdesignban a megfelelő helyen elhelyezett fotó, jellemzően egy emberről, mely magára vonja a felhasználó figyelmét, ezzel ráirányíthatjuk az általunk fontosnak vélt dologra, például egy feliratkozó formra. Na de nézzük, hogy teljesít ez az elmélet a gyakorlatban. Melyik verzió hozta a jobb eredményt?
A legtöbb ember a másodikra tippelne, és milyen rosszul teszi. Merthogy az A verzió, tehát a kép nélküli bizonyult a hatékonyabbnak, mégpedig 24 százalékkal több feliratkozást hozva az oldalnak. Annak ellenére, hogy persze a második, képes megoldást nevezhetjük esztétikusabbanak.
Hogy mi lehetett ennek az oka? Az egyik, hogy a kép azt üvöltötte magáról, hogy sima stock fotó vagyok (mindig jobb a saját és eredeti, ha lehetséges), a másik viszont az, hogy a kép miatt a hajtás alá került a call to action, aminek a téma egyszerűsége, könnyű érthetősége miatt ebben az esetben a hajtás felett kellett volna elhelyezkednie.
Másrészt azt is érdemes végiggondolni a gyenge eredmény kapcsán, hogy vajon van-e létjogosultsága olyan képeknek egy weboldalon, melyeknek semmiféle funkciója nincs. Tehát ha már képet teszünk fel, az legyen összhangban a szöveges tartalommal, egészítse ki azt, magyarázza, adjon hozzá plusz információt. Ezek hiányában csak megzavarja a látogatót az üzenet befogadásában.
A landing oldal és a hirdetésszöveg kapcsolata
Legutóbbi blogbejegyzésünkben a PPC-kampányokhoz optimalizált landing oldalakkal foglalkoztunk, azt is kifejtve, hogy mennyire fontos lenne a hirdetésszöveget összhangba hozni a weboldal tartalmával. Ott elsősorban arra hivatkoztunk, hogy ezt a Google elvárja, és ezt is figyelembe veszi a minőségi mutatónál.
Azonban nem véletlenül fontos ez a Google számára. Pont azért fontos, amiért nekünk is fontosnak kellene lennie. Az itt bemutatott kétféle landing oldal közül az A verzió sokkal jobban teljesített, annak ellenére, hogy mind a címsor, mind az alatta lévő szöveg sokkal kevésbé meggyőző.
A 115 százalékal jobb hatékonyságot az hozta, hogy az A verzió szövege összhangban volt a hirdetési szöveggel. És hogy ez miért is olyan nagyon fontos a felhasználónak? Azért, mert ha valaki egy hirdetésről érkezik a landing oldalra, majd ott egész mást talál, mint ami a hirdetésből kiderült számára, akkor elbizonytalanodik.
Ezért fontos, hogy mindjárt első pillantásra megmutassuk neki, hogy jó helyen jár. Mivel az Adwords keresőhirdetéseknél szöveg alapon létezik, így a weboldal szövegével lehet leginkább meggyőzni a látogatót, hogy jó helyen jár. Ezért is fontos, hogy amikor Adwords-kampányt készítünk, akkor egy ahhoz készült, optimalizált landing oldalra irányítsuk a látogatót.
A közösségi-elemek
Általános javaslat a weboldalaknál, hogy azokra el kell helyezni a megfelelő közösségi média ikonokat, úgynevezett közösségi bizonyítékokat. Mégpedig a követőink, lájkolóink, kattintóink, feliratkozóink számával együtt, a bizalom fokozása érdekében, sokezer ember nem tévedhet alapon. Logikusan hangzik, nem? Nézzünk egy példát! Melyik teljesített jobban? A második verzióban ott a közösségi bizonyíték.
Ennek ellenére természetesen az első hozta a jobb eredményeket, ahol nem látható, hogy hány feliratkozója van a hírlevélnek. A közösségi bizonyíték ugyanis kétélű fegyver lehet: ha a látogató megítélése szerint gyengék a számaink, akkor nem meggyőzni fogjuk őt arról, hogy nyugodtan fektesse belénk a bizalmát, hanem sokkal inkább elbizonytalanítjuk.
Persze kérdés, hogy kinek mennyi a sok, milyen szám hat meggyőzően. Ugyanakkor azt elmondhatjuk, hogy érdemes óvatosan bánni ezeknek a számoknak a megjelenítésével. Nyilván a facebookos rajongók száma gyorsan ellenőrizhető a Facebookon, azonban ha ez gyenge, akkor ne tegyük ki az ablakba, és ugyanígy, ha gyengék a számok, akkor ne jelezzük, hogy egy-egy blogbejegyzésünket hányan olvasták, vagy hányan iratkoztak fel a hírlevelünkre.
Menü vagy nem?
Végül egy kardinális kérdés. Általában a landing page-ek tervezésekor azt javasoljuk, hogy felejtsük el a menüsort, hiszen eltérítheti a felhasználót. Ennek ellenére landing oldalak 84 százaléka használ menüsort. Vajon jól teszik? Melyik megoldás hozza a jobb eredményeket?
Most fogsz meglepődni a legjobban. Hiszen a papírforma itt érvényesül: a menüsor nélküli megoldások hozzák a jobb konverziót. Mégpedig 100 százalékkal jobb eredményt értek el vele a fent említett példában (a konverziós ráta 3 százalékról 6 százalékra emelkedett). Úgy tűnik, hogy a sokat hangoztatott egyszerűség kifizetődik a landing page-eknél. Minél inkább sikerül a felhasználók figyelmét nem elvonni, tévutakra terelni, hanem ráirányítani a célra, annál nagyobb az esélye egy konverziónak.
A lényeg, ami ezekből a tesztekből kiderül, hogy a “rutin és az évek” ugyan nyilván megadják az alapokat, amivel könnyen, gyorsan és kétségtelenül profi módon össze lehet dobni weboldalakat, azonban minden eset más és más. A weboldalak nem egyformák, és egyediségük miatt a bevett megoldások helyett újak alkalmazása olykor sokkal jobb eredményekhez vezethet. Ezt azonban senkinek nem az intuíciója fogja megmondani, hanem a költséges és időigényes vizsgálódások.
14 kérdés, amit tegyél fel magadnak, mielőtt élesítenéd a céloldaladat
Ha mindezekre a kérdésekre igennel válaszolsz, akkor már nagy az esély arra, hogy hatékony lesz a landing oldalad, és jó eredményeket fog hozni.
1. Összhangban van a hajtás feletti rész a hirdetéssel?
A hirdetéseket látva valamilyen várakozással keresik fel a céloldalad az emberek. Ha valami mást találnak, mint amit a hirdetésedből leszűrtek, akkor az össze fogja zavarni őket, ami pedig rontani fogja a konverziós arányod. A hirdetéseid szövege és a céloldalad mindig legyen összhangban mind a szöveget, mind a vizuális elemeket tekintve. Minél kevésbé jelent zökkenőt az emberek számára a hirdetésedből a landing oldaladra való érkezés, annál nagyobb eséllyel konvertálnak.
2. A címsor világosan meghatározza az ajánlatot?
A hirdetés és a céloldal közötti összhangot leginkább a címsorral lehet megteremteni. A címsorod az, amit először elolvasnak a látogatók, és ez nyújt nekik megerősítést abban, hogy jó helyen járnak. A címsor tehát a legfontosabb elem, amellyel megerősítheted feléjük, hogy mivel foglalkozol, és mi az ajánlatod. Mivel a cél az, hogy a lendület és a bizalom ne vesszen el, ezért fontos a világos, lényegre törő üzenet, mely meggyőzi az embereket arról, hogy érdemes kattintaniuk.
3. Értéket közvetít a címsor és az alcím?
Már a címsorodból és az alcímedből is ki kell derülnie, hogy milyen értéket tudsz kínálni az embereknek. Ha azt akarod, hogy maradjanak az oldalon és konvertáljanak, akkor okot kell adnod arra, hogy körülnézzenek ott, és megfontolják az ajánlatodat. Meg kell fogalmaznod számukra már a címsorban és az alcímben, hogy az ajánlatod miként fogja javítani az életüket. Tehát ne általánosságban beszélj, hanem arról, hogy miért lesz könnyebb az életük a termékeddel vagy szolgáltatásoddal!
4. Jól látható a CTA?
A céloldaladnak az a lényege, hogy a potenciális megrendelők érdeklődőből cselekvővé váljanak. Ezért fontos az, ha a következő lépést mindig világosan megfogalmazd számukra. Bizonyos esetekben szükséges lehet már a hajtás felett CTA-t elhelyezni, és ezzel bátorítani a látogatókat a konverzióra. Más esetekben viszont azt kell ugyanitt jelezned számukra, hogy olvassanak tovább, azaz görgessenek lefelé az oldalon.
Az persze alapvető, hogy a CTA-d kiemelkedjen a többi weboldal-elem közül (színében, elhelyezésével). Minél könnyebb megtalálni, annál valószínűbb, hogy az emberek azt teszik, amit vársz tőlük.
5. Könnyen érhető a CTA?
Ha azt akarod, hogy az emberek információkat adjanak magukról, vagy odaadják a pénzüket a termékedért cserébe, akkor világosan meg kell fogalmaznod, hogy mit adsz nekik ezért cserébe. Ezáltal motiváltabbá válnak, hogy megtegyék azt, ami szeretnél.
6. Nincsenek felesleges linkek az oldalon?
Szemben a weboldaladdal, a céloldal esetében pontosan tudod, hogy hogyan és miért érkeznek meg rá a látogatók. Ezáltal pontosan azt a tartalmat kínálhatod számukra, amire szükségük van, így semmi okod nincs arra, hogy más lehetőségeket is felkínálj nekik. Más weboldalakra vagy akár közösségi oldalakra mutató linkek teljesen feleslegesek, csak eltérítik őket.
7. Eltéríthetik a látogatókat bizonyos elemek?
Nyilván sok dolgot szeretnél elmondani az embereknek a cégedről vagy az ajánlatodról, azonban a túl sok információ vagy a túl sok kép csak megzavarja és elbátortalanítja őket. Ne feledd, hogy a cél a következő lépés megtétele abba az irányba, hogy fizető ügyfelekké váljanak. Tehát, ha bármely elem nélkülözhető a céloldalon, akkor azt el kell hagyni.
8. Arról szól a szöveg, ami az ügyfeleknek fontos?
Sok cég beleesik abba a hibába, hogy a landing oldalukon a saját nagyszerűségüket ecsetelik. A gond ezzel az, hogy a lehetséges vásárlóidat nem nagyon érdekli, hogy Te milyen nagyszerűnek látod saját magadat. Nekik az számít, hogy mit kínálsz számukra. Arra összpontosíts, hogy miként segíti a terméked vagy a szolgáltatásod az ügyfeleket, miként javítja az életüket.
9. Meggyőzőek a közzétett ajánlások?
A megfelelő ajánlások nagyon hatékonyak a meggyőzés szempontjából. Ellenkező esetben viszont aláássák a hitelességed. Ez igaz mind a céloldalakra, mint bármilyen céges weboldalra. A jó ajánlásnak kifejezetten a cégedre és a termékedre kell vonatkoznia, és egy megbízható, hiteles forrásból kell származnia.
10. Minden űrlapmezőre szükség van?
Minden CTA kockázatot jelent a potenciális ügyfelek számára. Ezért minél kevesebbet kérsz tőlük, annál kisebbnek érzékelik ezt a kockázatot. Vagyis, ha van olyan információ, ami elhagyható az űrlapodon, akkor azt hagyd el!
11. Nincsenek hibák az oldalon?
Minden hiba a beléd vetett bizalmat csökkenti. Ha bárhol hibát találnak a látogatók az oldaladon, akkor megkérdőjeleznek mindent, amit mondasz nekik. Minél kevesebbet kényszerülnek gondolkodni az emberek a céloldaladon, annál valószínűbb, hogy a végén konvertálni fognak.
12. Minden űrlap és gomb tesztelve lett?
Lehet a weboldalad bármilyen jó, ha technikai hibák vannak rajta, akkor az emberek nem tudnak vásárolni. Bármikor is változtatsz egy gombon, egy űrlapon, vagy bármely interaktív elemen, mindig újra kell tesztelni az egész folyamatot. Győződj meg róla, hogy a gombok és a linkek működnek, és a megfelelő helyre vezetik őket.
13. Mobilbarát?
Ma már biztosra veheted, hogy a látogatók nagy része okostelefonon fogja megnézni a landing oldaladat. Lehet, hogy nagyobb kihívás mobilra és asztali gépre is megfelelően megtervezni a weboldalt, de kénytelen vagy megtenni.
14. Úgy érzik a látogatók, hogy a céloldal nekik szól?
Ahogy az emberek haladnak előre a marketing és értékesítési csatornádon, mindig újra és újra felmerül bennük a kérdés, hogy vajon az ajánlatod nekik szól-e. Olyan céget, illetve terméket vagy szolgáltatást keresnek ugyanis, mely pontosan megfelel az igényeiknek. Ha az emberek azt érzik, hogy amit kínálsz nekik, az pontosan illeszkedik hozzájuk és kielégíti a szükségleteiket, akkor nehezen fogják megállni, hogy ne vásároljanak.
Ezt egy weboldalon nem könnyű megmondani, hiszen nem mindig tudod, hogy éppen kik látogatják az oldalad, és miért jöttek. A landing page-ek azonban mások. Ezeknél meghatározhatod, hogy kik lássák az oldalt. Csak azok a személyek fognak megérkezni rá, akiket megcéloztál és akik érdeklődnek a hirdetésed iránt. Számukra kell tehát személyre szabott élményt kínálni.
Kedves Krisztián !
Rendszeresen olvasom a bejegyzéseidet mivel ezekből jól tudok tájékozódni a webfejlesztés aktuális kérdéseinek változásáról, fejlődéséről.
Visszakerestem ezt a régebbi bejegyzésedet, elolvastam, de azért felvetődött bennem, hogy egy egyszerű, műszaki tervezéssel foglalkozó cégnél, amelynek weboldala nem webshop jellegű, nem tömeges termékeladással foglalkozik, annál mely esetben célszerű ún. landing page -t alkalmazni ?
A cég gy jól behatárolt műszaki területen tevékenykedik, évente 10-15 szerződést teljesít.
Rövid válaszodat megköszönném.
Üdv:
PG
Kedves Gábor,
landing oldalra általában akkor van szüksége egy cégnek, ha van egy online kampánya, azaz hirdet. Például van egy Adwords hirdetése, melynek révén megrendeléseket vagy akár csak ajánlatkéréseket, érdeklődőket akar szerezni. Ilyenkor célszerű elkészíteni egy hirdetéshez igazított landing oldalt, ahol leírjuk az ajánlatunk lényegét – ami összhangban van a hirdetéssel is -, valamint kiegészítjük egy call to actionnel, mert így jó esély nyílik a konverzióra.
Remélem ez megfelelő válasz a kérdésedre. Ha nem, akkor nyugodtan pontosíts!
Üdv, Németh Krisztián
Kedves Krisztián !
A válasz kielégítő, valami hasonlót sejtettem.
Jó hétvégét !
Üdv:
PG
Landing page újratöltve.
Kedves Krisztián!
Köszönöm az alapos és kitűnő szakmai cikket, ami a Websharktól megszokott színvonalon íródott.
Ami furcsa, hogy sem a Webshark, sem a versenytársak fizetett hirdetései nem ilyen oldalakra érkeztetnek, hanem menüsorral túl sok lehetőséget kínáló lapokra érkezünk. Ez nem ellentmondás?
Kedves László, valóban, a mi weboldal készítés oldalunk sem tipikus landing oldal, hanem valamiféle „öszvér” megoldás, de ez inkább a helyzet kényszere, mintsem ideális megoldás. És igen, sok ilyet találni a hazai piacon. Üdvözlettel, Németh Krisztián