Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2016-03-180 komment

Mik azok a „kiemelt részletek” a Google kereséseknél? És hogyan optimalizálthatunk rájuk?

Volt egy időszak még a múlt hónap végén, amikor jelentős mértékben megugrott a “kiemelt részletek” megjelenítése a Google találati oldalain. Ez a megugrás csak ideiglenes volt, azonban a tendencia általában is az, hogy egyre többet találkozhatunk velük a keresések során. De mik ezek a kiemelt részletek, és hogyan működnek?

A múlt hónap végi, 17 százalékos növekedést a Moz fedezte fel grafikonjainak elemzése közben. Igaz a nagyarányú emelkedés csak egy rövid időszakban mutatkozott, de ekkor a Mozcast által figyelt keresőkifejezések 7,1 százaléka esetében tűntek már fel a kiemelt részletek. Érdemes egy pillantás vetni arra, hogy milyen keresőkifejezéseket figyel állandó jelleggel a Mozcast, és melyeknél tűnnek fel a “kiemelt részletek”. Például itt:

A kiemelt részletek megjelenése egy Google keresésnél

A kiemelt részletek megjelenése egy Google keresésnél

Ha a kiemelt részletek fogalom nem ismerős számodra, akkor a featured snippets talán már ismerősebben csenghet. Ha még ez sem, akkor a Google magyarázata szerint „amikor a felhasználó feltesz egy kérdést a Google Keresésben, a keresési eredményoldal tetején lévő különleges kiemelt részlet szakaszban megjelenhet a válasz rövid összegzése. Ez a szakasz tartalmazza a weboldalról származó válasz kivonatolt összegzését, az oldalra mutató linket, az oldal címét és URL-jét”. A kiemelt részlet nagyjából így néz ki az oldalon:

kiemelt-reszlet-kepi-magyarazata-a-google-oldalan

„Az összegzés a weboldalról programozott módon kinyert részlet. A kiemelt részlet azért más, mert úgy van kialakítva, hogy felkeltse a felhasználó figyelmét az eredményoldalon. Amikor a rendszerünk felismeri, hogy a lekérdezés kérdés, programozott módon megkeresi a kérdést megválaszoló oldalt, majd annak egy részét kiemelt részletként megjeleníti a keresési eredményekben” – fűzi hozzá a Google. A kérdés ezek után az, hogy kell ezzel egyáltalán foglalkoznunk? Lehet-e és érdemes-e figyelembe venni, erre is optimalizálni a weboldalunkat?

Az első vélemények SEO-körökben arról szóltak, hogy a kiemelt részletek miatt senki nem kattint a benne található, vagy az alatta felsorolt találatok linkjeire, mivel a Google által összeállított válasz a kis dobozban minden kérdésre választ ad. A valóság azonban egy kicsit más, ugyanis kifejezetten megnőtt az átkattintási arány azoknál az oldalaknál, melyek a kiemelt részletek doboz alatt, illetve amelyek abban linkként szerepeltek.

Hogyan jelenhet meg egy oldal kiemelt részletek dobozban?

A kiemelt részletek sok ember – köztük a SEO-sok – számára még mindig rejtélyt jelentenek, ugyanis nem könnyű megmondani, hogy miként jelenhet meg egy weboldal tartalma kiemelt részletekként a találatok felett. A Google a hogyan jelölhetem meg az oldalamat kiemelt részletként? kérdésre röviden így válaszol: „Ön ezt nem tudja megtenni. A Google programozott módon állapítja meg, hogy az oldalak tartalmazzák-e a valószínű választ a felhasználó kérdésére, és megjeleníti a találatot kiemelt részletként.” Nem véletlen tehát, hogy több egymásnak ellentmondó tanáccsal is találkozhatunk a témában.

Van, aki azt állítja, hogy a Schema.org használatával nyerhetjük el a lehetőséget a megjelenésre. Ugyanakkor Matthew Barby vizsgálata szerint a kiemelt részletek dobozban megjelenő oldalak 80 százaléka egyáltalán nem használ semmiféle schema.org-os mikroadatot. Ráadásul Gary Illyes, aki webmester trendeket elemez a Google-nél, szintén jelezte már, hogy a strukturált adatok nincsenek befolyással a kiemelt részletekben való megjelenésre.

Az említett szerző elemzése során 4173 keresést vizsgált meg, mégpedig olyanokat, melyeknél a hubspot.com az első öt helyezés valamelyikén szerepelt. Ezek közül 1361 esetben bukkant fel a találati oldalon összegzett válasz, és 444 esetben a hubspot.com oldala szerepelt a kiemelt részletek dobozban.

Vizsgálata alapján kiderült, hogy nem a találati oldal első helye az, ami a kiemelt részletek dobozba juttat egy weboldalt, ugyanis amikor az első helyen szerepeltek linkkel, akkor csak 18 százalékos arányban jelentek meg az összegzett válasz dobozában. Még akkor is nagyobb arányban jelentek meg a kiemelt részletek között, amikor az 5. helyen szerepelt az oldaluk. Érdekes, nem? Ráadásul sok olyan weboldal tartalma jelent meg összegzett válaszként, mely relatíve ismeretlen volt a hubspot.com-hoz képest, és a tekintélye is jóval alacsonyabb volt.

Az is kiderült a szerző kutatásából, hogy olyan kulcsszavakra, melyekre jelentősebb volt a keresési volumen, az hozta a több átkattintást, ha szerepeltek a kiemelt részletek dobozában. Ugyanakkor alacsonyabb keresési mennyiség esetén pont fordított volt a helyzet, vagyis kevesebb kattintást hozott az összegzett válaszként való megjelenés, mint az organikus találatok közötti jelenlét. A nagyobb forgalmú kulcsszavaknál átlagosan 114 százalékkal volt magasabb az átkattintási arány, még akkor is, ha az első helyen szerepeltek a találati oldalon. És végül, ami még figyelemre méltó a megállapításai között, hogy a legtöbbször 54-58 szó hosszúságú tartalom jelent meg a kiemelt részletek dobozában.

Mindezek alapján tehát le is vont néhány következtetést:

  • A backlinkek keveset számítanak a kiemelt részleteknél, ha egyébként már az első találati oldalon szerepelsz.
  • A keresési kifejezésnek meg kell jelennie valahol az alcímek között is, azaz h2, h3-ként.
  • Annak a tartalomnak, melyet meg szeretnél jelentetni összegzett válaszként, <p> tagek között kell megjelennie, közvetlenül azon alcím alatt, melyben szerepel a keresőkifejezés. Az itt található szövegnek pedig lehetőleg 54-58 szó hosszúságúnak kell lennie.
  • A Google persze nem mindig egy egész bekezdést emel át a kiemelt részletek dobozba, sok esetben, például pontokba szedett felsorolásoknál csak az alcímek kerülnek át. Ilyen legtöbbször kérdés alapú keresőkifejezéseknél fordul elő.
  • Ugyanarra a keresőkifejezésre ugyanazon a nyelven (tehát például google.com, google.co.uk, google.com.au esetében) gyakran eltérő szövegeket jelenít meg kiemelt részletekként a Google.
  • Rövidebb, nem kérdés-alapú keresőkifejezéseknél nagyobb az esélye, hogy egy bekezdést emel át a Google. Ebben az esetben rendkívül nagy jelentősége van, hogy milyen a weboldal struktúrája.

A Google ugyan azt mondja, hogy megjelölni senki nem tudja egy-egy szövegénél, hogy kiemelt részletként szerepeljen, azonban az előbb említett következtetések figyelembe vételével talán lehet hatni rá. Ehhez viszont először át kell tekinteni, hogy egy milyen kulcsszavakra sikerült helyezést elérned, és hogy ezek közül melyek kérdés-alapúak. Ha ezek megvannak, akkor meg kell nézni, hogy jelenleg milyen helyezést ér el a weboldal ezeknél, mennyire jól strukturált az oldalad, és ezután lehet megtervezni a tartalmak újraoptimalizálását a fenti szempontok alapján.

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.

kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet