Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2016-04-130 komment

Egy lépéssel a UX-en túl: a gamification

A UX a használhatóságról és az egyszerűségről szól. A felhasználói élmény azonban nem csak annyit jelent, hogy jól lehessen használni egy weboldalt, hanem azt is, hogy élvezetes legyen a használata. És itt lép be a képbe a gamification, mely egy újabb réteget rak a UX-re: a szórakozásét.

Az, hogy játék-elemeket illesztünk egy alapvetően nem játék-alapú kontextusba, nem igazán új dolog, ennek ellenére a gamification népszerűsége az elmúlt pár évben kezdett meredek emelkedésbe, és a jóslatok szerint 2018-ra 5,5 milliárd dolláros üzletté válik.

A gamification koncepciója arra épül, hogy az emberek szeretnek versenyezni és imádják az azonnali jutalmakat. Ugyanakkor a gamificationre nem úgy kell tekinteni, mint egy megállóra a tökéletes UX felé. Viszont, ha valaki jól csinálja, akkor kap egy valóban jó eszközt a felhasználói élmény javítására, miközben erősíti az elköteleződést és növeli a konverziós arányt.

De miért is javul a felhasználói élmény a játék-elemek bevetésével? Ezt a kérdést a Usabilla tette fel a Mediumon, és válaszolt is rá, mi pedig ideidézzük a tanulságos választ.

Az élmény mókává válik

Az egész nagyon egyszerű: szeretjük a játékokat, mert örömet okoznak. Az embereket vonzza a verseny, ott van bennük a kíváncsiság, céljuk a siker. Ezek azok az elemek, melyek beilleszthetők egy nem játék-alapú környezetbe is a játék révén. A problémamegoldás, a kihívások, a felfedezés és az elmerülés valamiben, mind élvezetesebbé teszik az élményt.

Amikor például a McDonald’s gamifikálta, azaz játékosította 1300 brit üzletének alkalmazottai számára a tanulási folyamatot, akkor 145 ezerszer többen használták az első évben a rendszert, annak ellenére, hogy az nem volt kötelező.

A játékelemek arra építenek, hogy az emberek vágynak az elismerésre. Ezért a gamification által kínált pozitív megerősítés egy rendkívül erős motiváló tényező számukra. A felhasználók kellemesen meglepődnek, amikor váratlan jutalmakat kapnak olyan feladatok elvégzéséért, melyeket eredetileg csak gyorsan és kötelezően letudandó dolognak tartottak. A jutalom pedig arra bátorítja őket, hogy fokozzák erőfeszítéseiket azon feladatok elvégzése során, melyek eredetileg unalmasnak tűntek. Lehet ez egy vásárlás, részvétel egy beszélgetésben, vagy akár egy felület használatának a megtanulása.

Miután a felhasználó elvégzett egy feladatot a konverziós folyamat során, a jutalom segít neki kompenzálni azon negatív élmények a hatását, melyek a hasonló feladatok elvégzéséhez kapcsolódtak. Az elismerés miatt a felhasználó elégedetten távozik, és pozitív emlékeket kapcsol az élményhez.

Egy újabb példa a Nike lehet, mely különféle díjakat osztott a felhasználóknak azért, ha részt vettek bizonyos feladatokban és kihívásokban, melyekkel a Nike Plus Running alkalmazásban találkozhattak. Az emberek így váltak egyszerű felhasználókból igazi győztesekké.

A Duolingo is a gamificationre épít

A Duolingo is a gamificationre épít

A felhasználói útvonal egyszerűvé és érthetővé válik

A gamification azonban nem csak azt jelenti, hogy találjunk ki különféle díjakat és ranglistákat. Sokkal inkább arról szól, hogy alaposan meg kell tervezni a felhasználói útvonalat. A játékok egy történetről szólnak, egy magával ragadó útról, mely élményt jelent a játékosnak. A jó játékokhoz kell a jó sztori, a történetben szerepelnie kell egy hősnek, feladatoknak, melyeket végre kell hajtania, és a jutalmaknak, melyeket meg lehet szerezhet. Ennek a felépítésnek az alkalmazásával világos célokat adhatsz a felhasználóknak, miközben azt is folyamatosan jelzed számukra, hogy merre tartanak.

A Code Academy egy jó példa arra, hogyan működik ez a megoldás: a weboldal attól függően kínál útvonalakat a felhasználóknak, hogy milyen eLearning kurzuson akarnak részt venni. Mutatja az utat a felhasználónak, melyen elindultak, a kurzus várható időtartamát, és hogy milyen jutalomra számíthatnak a kurzus elvégzésekor. A felhasználók pedig értékelik a történeteket és azt az élményt, melyet a világos célok és az egyszerűség kínál.

És miért fontos a gamification?

Mert amikor mások már erre terveznek, akkor a felhasználók ilyen elvárásokkal érkeznek a weboldaladra. Ha a felhasználók múltbeli élményei pozitívak voltak, netalán kifejezetten szórakoztatóak, ugyanezt várják el a Te weboldaladtól is. Ha pedig nem felelsz meg az elvárásaiknak, akkor azzal elidegeníted magadtól a felhasználókat. Az emberek ugyanis elkerülik azokat az üzleteket, ahol negatív élményekkel szembesültek, és ugyanezen okból távol maradnak azoktól weboldalaktól is, ahol ilyen érzéseik támadtak.

A játékelemek megjelenítése tehát szórakoztatóvá, érthetőbbé, élvezetesebbé teszi a weboldalad, így pedig javul a felhasználói élmény. Ugyanakkor azt is tudni kell, hogy a gamification nem minden esetben működik, el is lehet rontani. Az olyan játék, ami túlságosan nagy kihívást jelent a felhasználók számára, esetleg zavarba ejti őket, csak frusztrációt eredményez. Ezért mielőtt belevágnál, pontosan ismerned kell a célközönségedet, és tudni azt, hogy mivel tudod elkötelezni őket.

Kategória: Design, Fejlesztés | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.