Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2018-01-030 komment

Mikor és hol használj rajzolt illusztrációkat a weboldaladon?

A weboldaladon képként nem csak fotókat használhatsz, hanem rajzolt illusztrációkat is. Ezeknek megvan az az előnyük, hogy mivel nem annyira gyakoriak, mint a fotók, eredetibbek, megjegyezhetőbbek, könnyebb általuk kapcsolatot kialakítani a felhasználókkal. De miért érdemes még illusztrációkat használni, és hol vetheted be őket a weboldaladon?

A jó webdesignnak jelentős hatása van a potenciális ügyfelekre, hiszen az emberek a weboldaluk alapján ítélik meg a cégeket. Az nem számít, hogy ez az ítélet helyes-e vagy sem, csak a benyomás számít. Ezért a designerek folyamatosan megpróbálnak új megoldásokkal javítani a felhasználói élményen. Ennek érdekében – ahogy a való életben is – elsősorban a vizuális elemekhez nyúlnak. És itt lépnek a képbe az illusztrációk.

A rajzolt illusztrációknak az eredetiségen kívül megvan az az előnyük is, hogy hatékonyabb eszközt és irányítást adnak a designerek kezébe, amikor valamilyen hatás kiváltására törekszenek. Az illusztrációk a modern designban működő funkcionális elemek, a kommunikáció eszközei. A céljuk persze ugyanaz, mint bármilyen fotónak: segíteni a weboldal üzenetének átadásában. Ahhoz azonban, hogy a rajzolt illusztráció működjön, a képeknek könnyen felismerhetőnek kell lenniük, és az általuk hordozott információt a felhasználók különböző csoportjainak is tudniuk kell dekódolni.

Könnyebben elmagyarázhatod velük a lényeget

Az illusztrációk jól használhatók abból a célból, hogy valamit megmagyarázz, világossá tegyél a felhasználók számára. A rajzolt illusztrációk vizuális segítséget nyújtanak a felhasználóknak. Képesek megértetni velük egy üzenetet, leegyszerűsítve a dolgokat könnyen felfogható ábrákká. A képek “hangosabbak”, mint a szavak, és a befogadásuk is sokkal gyorsabb. Ez az oka annak, hogy miért olyan népszerűek a rajzolt illusztrációk a felhasználók elindításánál egy appban vagy egy weboldalon.

Bevetheted őket abban az esetben, amikor a látogató megérkezik a weboldaladra vagy a mobil alkalmazásodba, és el kell magyaráznod neki, hogyan is működik az oldal. Illusztrációk használatával elkerülheted a túl sok szöveg használatát. A belépő oldalak illusztrációkkal kiegészítve kiválóan bemutatják a felhasználók számára a legfontosabb funkciókat és előnyöket. Jelzik számukra a kontextust, világossá teszik a helyzetet, vagy akár vezethetik is a felhasználót a következő lépés megtétele felé. Ha egy minimál felülettel kombinálod a rajzolt illusztrációkat, akkor rendkívül hatékonyan képesek segíteni a fontos üzenetek eljuttatásában, anélkül, hogy túl sok szöveget kellene használnod.

illusztracio-segitseg

Egy jól sikerült, interaktív beszálló oldal automatikusan felkelti az emberek érdeklődését a weboldal iránt. Arra készteti őket, hogy kezdjék el használni azt. Egy képes használati utasítást sokkal könnyebben és gyorsabban megértenek, mint a hosszú, szöveges magyarázatokat. Még azoknak az oldalaknak vagy appoknak is érdemes a rajzolt illusztrációk eszközéhez nyúlnia, ha el kell magyarázni valamit az embereknek, melyek egyébként más esetekben nem használják ezt.

Ugyancsak jól alkalmazható egy rajzolt illusztráció akkor is, ha különböző csomagok közötti választást kell bemutatnod:

Szintén használható, amikor a felhasználó belefut egy problémába. Ilyenkor a humor eszközét felhasználva tehető emberközelibbé a probléma és annak megoldása.

Emlékezetes a felhasználó számára

Webböngészés közben számtalan weboldallal találkozunk, azonban csak néhány olyan van, mely valóban emlékezetes lesz számunkra. Amikor az emberek valamilyen élményre visszaemlékeznek, akkor nem a teljes élmény ugrik be nekik az elejétől a végéig, hanem annak egyes kulcsfontosságú elemei, egy-egy kép, benyomás. Egy illusztráció pont ilyen kulcseleme lehet a weboldaladnak, és így a márkád is sokkal jobban megragad az emberek emlékezetében

A weboldalad főoldalán elhelyezett illusztrációk az egész weboldalról alkotott képet meghatározzák a felhasználók számára. Beindítják az emberek fantáziáját, és sokkal erősebb személyes kapcsolatot alakíthatsz ki rajzolt illusztrációkkal, mint a fotókkal. Emellett az egyedi, kizárólag a Te weboldaladhoz készült rajzolt illusztrációk hatékonyabban képesek megkülönböztetni a konkurenciától.

illusztracio-fooldalon

A különböző rajzolt karakterek is azért hasznosak, mert maradandóbb emlékeket hozhatsz létre általuk. Ezekre a márkaelemekre jobban vissza tudnak emlékezni az emberek, azonosítják őket a márkával, kapcsolatot tudnak kialakítani a felhasználó és a termék között.

A közvetlen kommunikáció illúzióját nyújtja

Minden termékhez kapcsolódó felhasználói interakció egy úttá áll össze. Minden egyes út mögött található egy cél, melyet a felhasználó szeretne elérni a termék használata révén. Bizonyos esetekben pedig lehetséges a felhasználói út történetté alakítása. Az illusztrációk ilyenkor kapcsolatot alakítanak ki a felhasználó és a weboldal között annak érdekében, hogy belevonják a folyamatba. Például egy rajzolt karakter lesz az, amely végigvezeti a felhasználót egy felületen, hogy megismerje annak működését.

A játékos, vidám, rajzolt karakterek sokkal hitelesebbé, megbízhatóbbá tehetik a termékedet, miközben könnyebben elérheted általuk a felhasználói elköteleződést is. Ilyen karakterek lehetnek például az állatfigurák, mint a Mailchimp esetében Freddie, a csimpánz. Ezek a figurák a felhasználói élmény emlékezetes elemei, melyek kapcsolatot hoznak létre a felhasználók és a weboldalad között, életet lehelnek az interakciós folyamatokba, és fenntartják az emberek érdeklődését. Ha el akarod kötelezni az embereket a weboldalad, céged, terméked iránt, akkor teremts meg egy rajzolt karaktert a márkád számára!

A Mailchimp csimpánza persze emellett jelentős szerepet játszik a felhasználó élmény javításában is. Különböző szerepekben megjelenik az oldalain, felhívva a figyelmet egy adott elemre, vagy csak egy viccet elsütve, hogy csökkentse a felhasználók feszültségét ott, ahol szükség lehet rá.

mailchimp-freddie

Megerősíti a stílust

Az illusztrációkat arra is használhatod a felületeidnél, hogy vizuális támogatást adj a weboldalad stílusának. Más márka-elemekkel szemben – mint a logó, betűtípus, színséma – az illusztrációknak jelentős hatásuk van a termék stílusára is. Amikor egy illusztráció egy adott stílusban készül el, akkor természetesen és harmonikusan illeszkedik a termékedhez és a márkádhoz. Ehhez persze az is kell, hogy az illusztrációk összhangban legyen egymással is, még ha különböző forrásból is származnak.

Alkalmazhatod a jutalom-oldalaknál

Nyilván mindenki találkozott már jutalmakkal a játékoknál. Ezek rendkívül erős hatás képesek gyakorolni az emberekre. Hogy mi az oka ennek? Mert úgy tűnik, mintha egy ember állna a másik oldalon, nem pedig egy számítógép. A jutalmazás emocionális interakció: a pozitív érzések révén elköteleződés alakul ki a felhasználók részéről. Az emberek képesek elfelejteni még a hibákat is akkor, ha pozitív érzésekkel ajándékozza meg őket egy app.

Amikor megjutalmazod az embereket valamilyen teljesítmény esetén, akkor az azt jelzi számukra, hogy törődsz velük. Tehát jutalmazd meg őket egy animációval, amikor teljesítenek egy személyes célt!

jutalom-illusztracio

Összességében tehát elmondható, hogy az illusztrációk erőteljes és fontos eszköznek számítanak a felhasználói élmény javítása során, illetve a felület vonzóbbá és hatékonyabbá tételénél. Miközben nincsenek szabályok arra, hogy miként használhatsz rajzolt illusztrációkat a weboldaladon, azt mindenképpen érdemes észben tartani, hogy csak akkor alkalmazd őket, ha a felhasználók számára hasznosak. Ilyenkor az illusztrációk segítenek a céged és a terméked üzenetének hatékonyabb átadásában.

Kategória: Design | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.