2021-05-270 komment
Milyen tényezők befolyásolják a weboldalad hitelességét? És hogyan javíthatsz rajta? (Frissítve, 2022.04.11.)
Ha a weboldaladdal meg akarod győzni a látogatókat, konverziókat akarsz elérni, leadeket és ügyfeleket szerezni, akkor hiteles weboldalra van szükséged. De mit jelent a hitelesség a weben? És hogyan érhető el? (Frissítés, 2022.04.11.: Most kibővítettük néhány új ponttal a hitelességet rontó tényezők listáját).
Az emberek meglehetősen bizalmatlanok a neten is, miközben a cégek és a webáruházak próbálják minden áron megszerezni a figyelmüket, elárasztják őket hirdetésekkel, melyekből leginkább az látszik, hogy sokat tudnak róluk.
Ilyen helyzetben az emberekben felmerül, hogy a sok ajánlat közül melyikben bízhatnak meg. Próbálják megtalálni a hitelesnek tűnő cégeket, mielőtt bármilyen termékükért is pénzt adnának. A hitelesség a weboldalnál kezdődik, a felhasználók keresik annak jeleit, hogy megbízhatnak-e egy cégben vagy sem.
Ráadásul nem csak az emberek figyelme van kihegyezve a hitelességre, hanem a Google-é is, melynek kifinomult algoritmusa alaposan elemzi a weboldalakat és figyel azok minőségére, megbízhatóságára. A weboldaladnak tehát nem csak a felhasználókat, hanem a mesterséges intelligenciát használó algoritmusokat is meg kell győznie, ami nem egy egyszerű feladat.
A weboldalad hitelessége emiatt a rangsorolásodra is hatással van. A Google minden erejével arra törekszik, hogy az embereknek releváns, megbízható weboldalakat mutasson a találati oldalakon. És ezt a feladatát rendkívül komolyan veszi, még biztonsági figyelmeztetéseket is kiad, hogy a felhasználókat megóvja a nem biztonságos weboldalaktól.
De milyen tényezők befolyásolják a hitelességedet?
Technikai hibák, bugok
Akadnak a weboldaladon olyan technikai problémák, furcsaságok, melyek megijeszthetik a látogatókat? Hibák esetén még olykor a Google is jelezni szokott, ami egyből csökkenti annak esélyét, hogy jó helyen jelenj meg a találati oldalakon. A technikai problémák, az ilyen-olyan bugok, vagy csak apró hibák, melyekre valamiért nem figyelsz fel vagy csak nem rakod rendbe, drasztikusan rombolják a weboldalad és a céged hitelességét.
Ha egy látogató technikai hibába fut bele az oldaladon, az meglehetősen frusztráló számára, és aláássa a kialakuló bizalmat a weboldalad, az ott megjelenő információk, sőt a céged iránt is. Ma már a felhasználók nem akarnak időt pazarolni arra, hogy működésre bírjanak egy weboldalt, esetleg feleslegesen próbálkozzanak a használatával. Azonnal távoznak, mert a konkurencia már minden területen hatalmas, így van miből válogatniuk.
Éppen ezért érdemes figyelni a weboldalad helyes működésére, sőt akár külső szakértővel vagy egy digitális eszközzel monitorozni, hogy nem bukkan-e fel valamilyen technikai probléma. Szintén fontos része ennek a megbízható hosting szolgáltatás, mely beépített biztonsági funkciókat is tartalmaz, ami jópár hiba előfordulását kizárja.
A webdesign használhatósága és következetessége
Míg néhány éve még meglehetősen szabad volt a web a felhasználói felületek kialakítását illetően, mára elég szigorú minőségi követelmények alakultak ki. A felhasználók meglehetősen igényesek egy weboldal megjelenésére, kivitelezésére és használatára, hiszen egy jó minőségű weboldalon könnyebb navigálniuk, gyorsan megtalálják az általuk keresett információkat, funkciókat.
A weboldal elrendezése, designja, színei, betűtípusai ezért mind hatással vannak a hitelességére. A weboldal esztétikája elsődleges szemponttá vált, a webdesign a márkádra is erőteljes hatást gyakorol, az emberek pedig elvárják a kreatív, de következetes és profi megjelenést a weboldalaktól.
Ha ezt nem találják meg nálad, akkor nem is szívesen használják a weboldalad, főleg ha megtalálják másnál is ugyanazt, amit Te kínálsz. Ennek ellenére sok weboldaltulajdonos apróságnak tartja a felhasználói élménnyel, a betűtípusokkal vagy a színekkel való bajlódást, pedig meghatározó jelentőségük van a cégedről alkotott kép kialakításában.
A tartalom minősége, olvashatósága
A felhasználók gyakran információért keresik fel a weboldalad, melyet tartalomként tálalsz nekik. Éppen ezért nem mindegy a tartalom minősége, mely a hitelességed is befolyásolja. Ehhez kell az igényes, mély, jól kidolgozott, eredeti tartalom.
Amennyiben a témád igényli és a lehetőségeid engedik, mindenképpen érdemes az írott szövegen túl más médiatípusokat is használni: saját fotókat, videókat, podcastokat is.
Természetesen mindez nem sokat ér, ha nem eléggé releváns, amihez egy kulcsszókutatás nyújt segítséget. Ezzel tudod megállapítani, hogy összhangban van-e a tartalom, a célközönség és a felhasználói szándék. Végül pedig a hitelesség érdekében fontos figyelni az olvashatóságra is.
A weboldalad tekintélye
Nyilván számodra sem hat a meglepetés erejével az a kijelentés, hogy a Google a keresőtalálati oldalakon elsősorban a tekintélyes és népszerű weboldalak megjelentetését preferálja, így ezek szerzik meg a jobb helyeket. De hogyan lehet a weboldalad „tekintélyes”?
Ez már egy komoly stratégiát igényel – és persze jelentős befektetést -, különösen, ha erős a konkurencia. Ha csak a SEO-t tekintjük, akkor megkerülhetetlen a minőségi linkek szerzése, olyan linkeké, melyek valóban hiteles, komoly és nagy látogatottságú, mégis releváns oldalakról mutatnak rád.
Ez egy rendkívül nehéz és költséges feladat, ha jelentős a verseny: komoly erőfeszítést, sok időt és profi hozzáállást követel. Nem lehet megoldani havi néhány ezer forintos linképítésnek hívott black hat SEO-val. Ugyanakkor, ha biztosítod hozzá a megfelelő erőforrásokat, akkor egy idő után a weboldalad forgalma és tekintélye is növekedésnek indul.
Nem vagy megtalálható a Google keresőben
Ha a weboldalad nem jelenik meg a keresőben, vagyis egy kereséssel nem találnak rá az emberek, akkor erősen leromolhat a tekintélyed a szemükben. Olyan oldalakra jellemző, hogy nem jelennek meg a találati oldalakon, melyek spam oldalak, átverik az embereket. (Bár persze az is igaz, hogy ilyen oldalak is megjelennek elég gyakran a keresőben).
Itt persze alapvetően a márkakeresésekről van szó, tehát nem arról, hogy milyen kulcsszavakra hányadik helyen szerepelsz. Márkakeresésre általában a kapcsolódó weboldalt hozza fel első helyen a Google. Ha nem, akkor baj van.
SSL tanúsítvány
A hitelesség-növelő tényezők közé tartozik a https használata is, mivel a Google számára ma már rendkívül fontos az, hogy a weboldalak a https-protokollt használják. Ezért is figyelmeztet a böngészője – de más böngészők is – a http-oldalakra, még abban az esetben is, ha azok nem kezelnek érzékeny felhasználói adatokat.
A https a felhasználók személyes adatait és pénzügyi információit védi, ami miatt például egy webáruházban nyilván kötelező a használata, ugyanakkor egy blog esetében, ahová még be sem kell jelentkeznie a felhasználónak, erősen kérdéses a szükségessége.
Mindenesetre, ha hitelességre törekszel, be kell szerezned a tanúsítványt, mivel a felhasználók egy része csak a figyelmeztetést látja, így nem merik használni a weboldalad, mert félnek például attól, hogy vírus kerül a gépükre vagy mobiljukra.
Hiányzó kapcsolati információk
A hitelesség érdekében a weboldalaknak kapcsolati információt is tartalmazniuk kell. Szívesen vásárolsz olyan webáruházban, amelynél nem találsz semmilyen címet, telefonszámot, kapcsolati adatot? Az persze más kérdés, hogy ezek fals adatok is lehetnek.
Mindenesetre a kapcsolati információknak ideális esetben tartalmazniuk kellene a fizikai címet, a telefonszámot, az e-mail címet. Egy kapcsolati űrlap általában nem elegendő, különösen, ha egy webáruházról vagy egy céges weboldalról van szó. Ha pedig blogról van szó, akkor nem árt, ha van némi információ a bejegyzések szerzőjéről is.
Spam hirdetések
Habár a hirdetések általában idegesítik a felhasználók, a weboldalak egy részének hirdetéseket kell közzétennie, hogy életben tudjon maradni. Ugyanakkor nem mindegy, hogy milyenek ezek a hirdetések. Ha félrevezető, spam hirdetésekkel van tele az oldal, az rontja a hitelességét.
Az ilyen hirdetések általában rosszul megfogalmazott, de kattintásra ösztönző szövegeket használnak, olyan ígéretekkel, melyek biztosan nem teljesíthetők. Ha ilyenekkel találkozik egy felhasználó a weboldaladon, akkor nem fogja túl magasra értékelni.
Hiányszó adatvédelmi szabályzat és használati feltételek
Minden törvényesen működő webolalon lennie kell adatvédelmi szabályzatnak, és bizonyos esetekben tartalmaznia kellene a szerzői jogra vonatkozó információkat és a használati feltételeket is. Az szintén probléma lehet, ha ezek megvannak, de hiányosak, esetleg egyszerűen átmásolták valahonnan, vagy tele vannak hibával. Ha a felhasználók ezekre ránéznek, akkor meglétükből és tartalmukból leszűrnek következtetéseket, így jó, ha figyelsz rájuk.
Spam linkek
Szintén nem veszi ki jól magát egy weboldalon, ha tele van spamlinkekkel, melyek gyanús, rossz minőségű weboldalakra vezetik a felhasználót. A kifelé mutató linkjeidnek javítania kell a felhasználói élményt, releváns oldalakat mutatni, nem pedig átverni a felhasználót.
Nyelvtani hibák a szövegben
Hibák előfordulhatnak minden szövegben, de ha egy weboldal tele van helyesírási hibákkal, akkor az erősen lerontja irányába a bizalmat.
Összességében tehát elmondható, hogy több tényezőre is összpontosítaniuk kell a weboldaltulajdonosoknak, ha növelni akarják a hitelességüket a weben. Ezek a stratégiák komoly munkát, több területen jelentős szakmai tudást, némi kreativitást, valamint pénzt és időt is követelnek.