Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2022-04-280 komment

Miért és hogyan használj kézzel rajzolt elemeket a weboldaladon?

Ha egyedibbé és egyben emberibbé szeretnéd tenni a weboldalad, akkor jó eszközt kínálnak ehhez a kézzel rajzolt elemek. Sokan persze idegenkednek a formabontónak tűnő megoldástól, pedig hatásosan kombinálható a minimalista designnal.

A kézzel rajzolt elemek céljukat tekintve ugyanolyan elemek egy webdesignban, mint bármely más elem: arra hivatottak, hogy megmutassák egy weboldal, illetve egy cég egyéniségét az egyébként meglehetősen zsúfolt digitális környezetben, és segítsenek az értékesítésben. A mostani, egyre mesterségesebbé váló világban a kézzel rajzolt elemek hatékonyan képesek felkelteni a közönség érdeklődését, kitűnni a zajból és megjeleníteni egy márka emberi vonásait.

Miért érdemes kézzel rajzolt elemeket használni a weboldaladon?

Azt talán már tudod, hogy a vizuális elemek általában sokkal nagyobb hatást gyakorolnak a látogatókra, mint a szövegek. A fotók vagy az illusztrációk erőteljesen megragadják a felhasználók figyelmét és képesek átadni a fontosabb információkat. A kézzel rajzolt illusztrációk annyival nyújtanak többet, mint a vektorokból felépített grafikák és más digitális elemek, hogy nyilvánvalóvá válik a mögöttük lévő ember, annak ellenére, hogy persze mindkettőt alapvetően emberek alkotják meg.

Még akkor is így van ez, ha az illusztrációt nem papírra készíted, hanem egy digitális kijelzőre, mint bármely más webdesign elemet. A közönség számára ezáltal mégis valami természetesebbet, hitelesebbet kínálsz.

Ha pedig egy olyan márkád van, mely kifejezetten szeretné megmutatni az emberi oldalát a webdesignban is, akkor a kézzel rajzolt elemek ezt olyan hatékonyan képesek kivitelezni, mint semmi más a weboldaltervezésben. A rajzolt elemek mindig arra emlékeztetik a látogatót, hogy valódi emberek állnak a weboldalak mögött, nem egy gép és robotok, melyek tökéletesen, érzelem nélkül végzik a dolgukat, és amelyekhez nem lehet kapcsolódni. Használatukkal tovább tudsz lépni a képek alapvető funkcióján, amikor ki akarod fejezni a tartalom érzelmi oldalát, így maradandóbbá válik az élmény.

Nem véletlenül alkalmazzák a kézzel rajzolt elemeket, illusztrációkat olyan cégek, mint a Dropbox vagy a Mailchimp. Már az is nagyon jól kifejezi a márka emberi vonását, ha nem teljesen szabályos vonalakkal találkoznak a felhasználók egy weboldalon. Annál is inkább, mert a legtöbb cég és a weboldala a tökéletességet próbálja hajszolni, amibe gyakorlatilag nem fér bele semmi, ami emberi.

Ezáltal azok a weboldalak, melyek kézzel készült rajzokat használnak, különbözni is tudnak, azaz megkülönböztethetővé válnak, ami a marketing egyik alaptétele. Ha eddig gondod volt azzal, hogy miként is válj megkülönböztethetővé, kiemelkedővé, miben térj el a konkurenciától, akkor ezt a megoldást kihasználhatod.

Hogyan használd a kézzel rajzolt elemeket a weboldaladon?

Ahogy a webdesign minden más eleménél, a kézzel készült rajzok alkalmazásánál is gondos tervezésre, stratégiára van szükség. Nyilván nem leterhelni akarod a látogatókat a weboldaladon a mindenféle értelmetlen, odavetett rajzokkal, telezsúfolva az oldalt, hanem javítani szeretnéd a felhasználói élményt. A rajzoknak ugyanazt a célt kell szolgálniuk, mint magának a weboldaladnak.

A kézzel rajzolt elemeket keverheted más vizuális elemekkel a weboldaladon, így jól megférnek fotókkal és videókkal, miközben felhívják a figyelmet a legfontosabb részekre. Ha például megnézed ezt a weboldalt, akkor azt látod, hogy itt-ott feltűnnek rajzok, melyek által nemcsak izgalmasabbá válik a weboldal, hanem segít a látogatóknak az értelmezésben is, kiemelve a fontos részeket.

Ha mélyebb, érzelmi szinten akarod megfogni a látogatókat a rajzolt illusztrációk révén, akkor a legjobb, ha viccesek és interaktívak lesznek a rajzolt elemek. Itt lehet szó akár egy interaktív játék elkészítéséről is, ami egészen egyedivé alakítja a weboldalon szerezhető élményt.

Ugyanakkor sok esetben a legjobb kézzel készült elemek, nem feltétlenül illusztrációk vagy képek. Megjelenhetnek a rajzok a tipográfiánál is, ahogy például a Google szokta egyes nevezetes napokon átalakítani a keresőjében a logóját. Egy ilyen megoldás mindjárt ad egy mélységet, mögöttes mondanivalót, többletértéket a márkának és persze a weboldal designjának.

Az olyan tipográfia, mely a természetes, valódi, emberi kézírást utánozza, szintén jó figyelemfelkeltő egy szabályos, tökéletességet imitáló digitális környezetben, miközben nem rontja egy weboldal eleganciáját, már ha nem élünk vissza a használatával.

A szkript fontokat lehet finoman is alkalmazni, mégis jellegüknél fogva figyelemfelkeltőek. Természetesen az olvashatóságot nem feltétlenül javítják, így emiatt érdemes azért visszafogottan alkalmazni őket.

A kézzel rajzolt elemek általában sokkal játékosabb hangulatot teremtenek a weboldalakon, mint a szabvány megoldások. Figyelj arra, hogy a weboldaladon a gyermeki ártatlanság, egyszerűség, barátságosság, közvetlenség érzését közvetítsék, melyet egyébként nagyon nehéz elérni más eszközökkel.

Az ilyen gyermeki esztétika az élénk színekkel, az esetlenségekkel, a túlzásokkal a kreativitást és a vidámságot fejezi ki, sokkal inkább, mint ha csak színekkel és betűtípusokkal próbálkoznál.

Ha pedig el is kezded animálni a kézzel rajzolt illusztrációkat, még több életet varázsolhatsz a weboldaladba. Arra persze figyelj, hogy a weboldal-animációk szabályainak megfelelően rajzolt elemek esetében se ess túlzásokba, mert a túl sok animáció nem csak lelassítja a weboldalt, hanem a felhasználói élményt is rontani fogja.

Összességében pedig elmondhatjuk, hogy habár nem minden weboldalhoz és céghez passzolnak a rajzolt elemek, azok, akik az emberi oldalukat, vagy a cég mögött lévő emberi vonást akarják megmutatni annak érdekében, hogy erősebb kapcsolatot alakítsanak ki a felhasználókkal, és megkülönböztethetők legyenek, jól ki tudják használni a rajzok hatását a digitális világban.

Kategória: Design | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.