Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2021-05-010 komment

Mi a különbség statikus és dinamikus weboldalak között?

A weboldalak sokféleképpen csoportosíthatók, az egyik felosztás szerint két típusuk van: a statikus és dinamikus weboldalaké. Mit jelent ez? És mi a különbség közöttük?

Amikor az emberek weboldalakról beszélnek – vagy akár amikor mi írunk róluk -, akkor a statikus-dinamikus szembeállítás kérdése ritkán merül fel. Ugyanakkor, nem árt tudni róla annak, aki egy kicsit jobban belebonyolódik a webdesign világába.

Amikor weboldalakról vagy weboldalak tervezéséről beszélünk, akkor alapvetően azt bonjuk ki részletesen, hogy mitől lesz jó egy weboldal, hogyan lesz hatékony a webdesign, mi az, ami javítja a felhasználói élményt, hogyan használjuk a színeket, a betűket, a távolságokat vagy hogyan készítsünk tartalmat az oldalra. Azon ugyanakkor nem sokat szoktunk gondolkodni, hogy akkor valakinek dinamikus vagy statikus weboldalra lenne szüksége.

De mit is jelent az egyáltalán, hogy egy weboldal statikus vagy dinamikus? Egyszerűen fogalmazva a statikus oldal nem változik a felhasználói interakciók hatására, míg a dinamikus képes a változásra.

A statikus weboldalon tehát az elemek rögzítettek, illetve nem képesek a változásra annak hatására, hogy azon mit tesznek a felhasználók. Az ilyen weboldalak egy meghatározott számú aloldallal kerülnek kialakításra, és amíg a weboldal tulajdonosa ezek számát nem növeli, illetve tartalmukat nem módosítja, addig változatlanok.

Tehát, ha van egy kisebb weboldalad, mondjuk egy céges weboldal, ami bemutatja a céged működését, amivel szeretnél információkat átadni magadról az érdeklődő olvasóknak, akkor neked is statikus weboldalad van, és lehet, hogy nincs is többre szükséged.

Ezzel szemben a dinamikus weboldalak többet tudnak, mint a pusztán információs célzatú statikus megoldások. Úgy is hívják őket, hogy adatbázis-vezérelt weboldalak, aminek az az oka, hogy a megjelenő információk annak függvényében változnak egy-egy felhasználó számára, hogy mit tesz, esetleg honnan érkezik az adott felhasználó. Az ilyen weboldalak egyes oldalai tehát valós időben generálódnak le egy-egy felhasználó számára a róla gyűjtött adatok figyelembevételével.

Az ilyen weboldalak szerveroldali és kliensoldali szkripteket is használnak, a tartalmakat egy adatbázisból, vagy egy tartalomkezelő rendszer (CMS) segítségével jelenítik meg egy adott felhasználó számára. A webáruházak, a közösségi média oldalak is ebbe a körbe tartozhatnak, így dinamikus weboldal például a Facebook, az Amazon vagy a Netflix.

Amit még érdemes tudni a kétféle típusú weboldal közötti különbségről, hogy a statikus weboldalak megjelenítéséhez a HTML, a CSS, a JavaScript használata is elegendő lehet, míg dinamikus weboldalaknál olyan szerveroldali nyelveket is használnak, mint a PHP, a SERVLET, a JSP, az ASP.NET, stb.

Szintén lényeges tényező a kettő költsége közötti különbség, hiszen egy statikus weboldalnak egyszerűbb a fejlesztése és a fenntartása, így a költsége is jóval alacsonyabb, mint a dinamikusé, ahol a funkciók száma is jellemzően nagyobb.

Amit még esetleg érdemes megemlíteni, hogy keresőoptimalizálás szempontjából is jóval egyszerűbb a helyzet egy statikus weboldallal, többek között a gyorsabb betöltődés miatt, míg a dinamikus weboldalaknál egy-egy oldal dinamikusan generált jellege miatt nem feltétlenül lehet egy adott kulcsszóra optimalizálni, de gondot okoz az is, hogy ezek sokszor úgynevezett végtelen görgetésű oldalak, ahol a tovább tartalmak lefelé görgetésre generálódnak.

Alapvetően ennyit érdemes tudni, és nem igazán kérdés, hogy melyiket válaszd, hiszen vagy az egyikre, vagy a másikra van szükséged a weboldalad jellegéből kifolyólag.

Mindenesetre az elmondható, hogy egy dinamikus megoldás elkészítése, elindítása jóval összetettebb folyamat, ugyanakkor a későbbieket tekintve már lehet, hogy egyszerűbbé válik.

Tehát, ha egy szimplán információs weboldalra van szükséged, ahol bemutatod a céged, a termékeid és a szolgáltatásaid, ahol nincs szükség interaktivitásra, akkor egy statikus weboldal tökéletesen megfelel az igényeidnek, viszont ha egy komolyabb webáruházat készítesz, akkor már dinamikus weboldalban kell gondolkodnod.

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.