Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2021-04-220 komment

Mik azok a webes vitals-mutatók? És milyen weboldalaknak fognak gondot okozni?

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

2021 augusztusában új rangsorolási tényezőt indít a Google: az oldalélményt, melynek részeként fontossá válnak a cég által mért úgynevezett webes vitals-mutatók. Ez új kihívás elé állítja a weboldalakat, melynek nem is olyan könnyű megfelelni. (Frissítés, 2021.07.20. – Egy új fejezettel bővítettünk: A jobb webes vitals-mutatók nem feltétlenül hoznak jobb helyezést).

A Google komoly hatással van a weboldalakra, azok megjelenésére, hiszen a keresőoptimalizálás sok weboldal számára elől áll a prioritási listán: ha jó helyen akarnak szerepelni, a weboldalukkal igazodniuk kell a Google elvárásaihoz.

Habár a weboldalak felhasználói élménye már eddig is hatással volt egy weboldal rangsorolására, ez most egy mérhető elemmel is bővül, miután a webes vitals-mutatók – illetve az abból képzett oldalélmény – rangsorolási tényezővé lép elő. Vagyis mostantól objektív mérőszámok mutatják, hogy a Google szerint mennyire jó a weboldal-élményed.

Mik azok a webes vitals-mutatók?

A webes vitals-mutatók jelzik egy weboldal interaktivitásának gyorsaságát, reszponzivitását, stb. Ha egy weboldal nem felel meg a Google sztenderdjeinek, akkor az negatív hatással lesz a helyezésére.

A webes vitals-mutatók fogalma egyébként még azok számára is új lehet, akik azért érintőlegesen odafigyeltek a weboldaluk teljesítményére, sebességére. Tehát különböző eszközökkel mérték és elemezték a sebességet, a weboldal méretét, is igyekeztek is azt optimalizálni.

Ugyanakkor az, hogy egy weboldal jó teljesítményt mutat valamely sebesség-teszten, például a GTmetrixen, egyáltalán nem jelenti azt, hogy jó webes vitals-mutatókkal fog rendelkezni, sőt nem feltétlenül fog megfelelni a mobilra előírt sztenderdeknek. A legegyszerűbben a PageSpeed Insigths segítségével mérhető, de a webes vitals-mutatók megtalálhatók a Search Console-ban vagy a Lighthouse-ban is (többek között).

A webes vitals-mutatók mérésének eszközei

Éppen ezért az alapvető webes vitals-mutatókat, mint az oldalélmény részeként megjelenő elemet a Search Console használatáról szóló anyagunkban már áttekintettük, hiszen a Search Console már pontosan méri, hogy a webes vitals mutatót tekintve miként teljesít az oldalunk, és mit kell javítani. A Search Console-on kívül azonban más eszközökkel is mérheted a webes vitals-mutatók állását, de talán érdemes kiemelni, hogy nemrég megjelent egy Chrome bővítmény is, melyet bekapcsolva minden oldalnak láthatjuk a webes vitals-értékeit.

A webes vitals-mutatók tehát egy valós, felhasználó-központú mérőszám, mely megpróbálja adatként megjeleníteni a felhasználói élményt, legalábbis annak sebességre vonatkozó részét. Méri a betöltési időt, az interaktivitást és a tartalom stabilitását betöltés közben. Ugyanakkor ezek a webes vitals-mutatók nincsenek kőbe vésve, ami azt jelenti, hogy évről évre változhatnak attól függően, hogy mit vár a felhasználó egy jó weboldaltól.

Ezen grafika alapján talán könnyebben érthető, miről is szól:

Oldalélmény és webes vitals mutatók

Mint látható, az oldalélmény rangsorolási tényezőbe a webes vitals-jelzésen túl beletartozik a mobilbarátság, a biztonságos böngészés, a HTTPS használata, és a zavaró hirdetések elkerülése. A Google magyarázata szerint az oldalélmény jelzés azt méri, hogy a felhasználók milyennek érzik a weboldallal történő interakciót. A benne foglalt elemeknek az optimalizálásával egy kellemesebb élmény biztosítható a felhasználók számára minden böngészőben és felületen, illetve segít abban, hogy a weboldal jobban megfeleljen a felhasználói elvárásoknak mobilon is.

A Google mindenesetre a webes vitals-mutatókkal rákényszeríti a weboldal-tulajdonosokat arra, hogy valamelyik eszközét használják, ha a weboldaluk teljesítményét, sebességét szeretnék optimalizálni.

Mikortól használja a rangsorolásnál az oldalélményt és a webes vitals-mutatókat a Google?

Míg 2020 novemberében a Google még 2021 májusi bevezetéssel számolt az oldalélmény, mint rangsorolási tényező bevezetése kapcsán, 2021. április 19-én bejelentették, hogy csúszni fognak: a fokozatos indulás csak június közepén kezdődik és egészen augusztus végéig eltart majd.

A lépést azzal indokolták, hogy ezzel a weboldaltulajdonosok kapnak még egy kis időt, hogy az oldaléményt szem előtt tartva finomítsanak a weboldaluk teljesítményén. Ugyanakkor az is ott van mögötte, hogy a fokozatos élesedés révén a Google jobban meg tudja figyelni, hogy történik-e bármi váratlan dolog, amire nem számítottak.

A Google azt is megjegyezte, hogy drasztikus változásokra nem kell számítani az új rangsorolási tényező miatt a találati oldalakon. Habár ezt az algoritmust arra tervezték, hogy kiemelje azokat az oldalakat, melyek jó felhasználói élményt kínálnak, az oldalélmény csak egyetlen tényező lesz a sok között, melyet figyelembe vesznek a rangsorolásnál.

Mindenesetre a Google a weboldaltulajdonosok helyzetének megkönnyítése érdekében egy új oldalélmény jelentést vezetett be a Search Console-ban, mely kombinálja a meglévő webes vitals-mutatókat más olyan elemekkel, melyek hatással vannak az oldalélmény mutatóra.

Az oldalélmény nem real time algoritmus

Egy másik fontos dolog is kiderült az oldalélmény kapcsán, ez pedig az, hogy nem egy real time algoritmusról van szó, mint egyébként a Google sok más algoritmusa esetében. Ezt megerősítette John Mueller is, illetve azt lehetett is tudni, hogy a fő webes vitals-mutatók feldolgozása 28 napos késéssel működik. Utóbbi a Core Web Vitals & Page Experience FAQ-ból derül ki. E szerint “a mutatók számítása a 75. percentilis alapján történik, egy 28 napos időtartam alatt”. A 75 percentilis alapján ugyanis már tudja a Google, hogy 4-ből 3 webhelylátogatásnál elérte az oldal a megfelelő teljesítményszintet, vagy annál jobbat.

John Mueller a 28 napos késést megerősítette egy 2021 áprilisában tartott SEO hangouton is, ahol azt a kérdést tették fel neki, hogy az oldalélmény algoritmus egy real time algoritmus lesz vagy pedig olyan, mint a fő algoritmusok, melyeket időről időre frissítenek. Mueller jelezte, hogy nem egy valós idejű algoritmusról van szó az oldalélmény algoritmus esetében, “inkább egy lassú dologról”.

Mint magyarázta, van egy általános késés az adatoknál, tehát várniuk kell egy ideig arra, hogy elegendő mennyiségű adatot gyűjtsenek be a weboldalakról, hogy azokat feldolgozhassák. Tehát itt nem a sebesség a lényeg, hanem az, hogy átlássák a teljes képet. A frissítési időpontot illetően sincs egy meghatározott időpont, vagyis nem minden hónap elsején kerülnek frissítésre az adatok – tette hozzá.

A jobb webes vitals-mutatók nem feltétlenül hoznak jobb helyezést

A webes vitals mutatók olyan számok, melyeknél, ha egyszer elértél egy elfogadható szintet, akkor felesleges tovább javítani rajtuk, mert nem fognak még jobb rangsorolást eredményezni. Philip Walton a Google részéről ezt úgy fejezte ki, hogy habár azt nem mondhatjuk, hogy teljes mértékben egy bináris tényezőről lenne szó a webes vital mutatóknál, de majdnem.

Ez pedig azt jelenti, hogy ha elérted a maximális rangsorolási lökést a jó webes vitals mutatók révén, akkor ezen nem lehet tovább javítani azzal, hogy még jobb számokat érsz el.

John Mueller ezt úgy fogalmazta meg, hogy ha egyszer eléred a megfelelő tartomány, akkor átugrottad a lécet, és hiába nyersz mikrooptimalizációval újabb milliszekundumokat, az nem fog további javulást eredményezni a helyezésedben. Lehet persze, hogy ennek is van hatása a felhasználói élményre, de ez már nem fog tükröződni a találati oldalakon.

Philip Walton egyébként azt is hozzátette, hogy a rangsorolás javításához nincs feltétlenül szükség arra, hogy mindhárom core web vitals mutatónál jó pontszámot érj el. Ahogy annak sem lesz eredménye, ha mondjuk az LCP két másodperc helyett egy másodperc lesz.

Ugyanakkor, ha van egy lassú oldalad, gyenge web vitals-mutatókkal, és itt sikerül mondjuk 10 másodpercre javítani az LCP-t, akkor az javulást fog eredményezni a rangsorolásodban. John Mueller ehhez még hozzátette, hogy ha viszont gyenge a tartalmad, akkor hiába javítasz a web vitals mutatókon, nem fogod túlszárnyalni a jobb tartalmú weboldalakat.

Az oldalélményt nem a Googlebot vizsgálja

Nemrég egy fontos dologra hívta fel a figyelmet John Mueller, amit sokan nem látnak világosan a webes vitals mutatók, illetve az oldalélmény rangsorolási tényezővé válása kapcsán Mégpedig azt, hogy bár a Googlebot fésüli át a webet és szállítja a legtöbb jelzést a Google számára, mely alapján aztán rangsorolják a weboldalakat, a webes vitals mutatókért nem a Googlebot felel, illetve nem a feltérkpezés során kerülnek az adatok a Google-hez.

A webes vitals mutatók ugyanis a Chrome böngésző CRuX (Chrome user experience report) adatjelentéséből származnak.

Ez pedig azt jelenti, hogy a Google a Chrome valós használati adatait veszi figyelembe egy-egy weboldal webes vitals mutatónak meghatározására. Ez magában foglalja az úgynevezett LCP, FID és CLS pontszámokat. Tehát, amikor egy Chrome-ot használó látogató érkezik a weboldaladra, akkor az ő böngészője szolgáltat adatokat a weboldalad felhasználói élményéről a Google számára.

Jelezni fogja az oldalélményt a Google a találati oldalakon is?

Emellett érdemes tudni azt is, hogy a Google a találati oldalakon is jelezni fogja egy címkével, ha valamely weboldal értékelése szerint jó oldalélményt kínál. Jelenleg még dolgoznak azon, hogy miként is nézzen ki ez a címke, az első tesztek már meg is történtek, így van némi sejtésünk, hogyan is fog megjelenni.

Nem túl látványos a megjelenése: egy fehér, négyágú csillag egy szürke körben. Így néz ki:

Lehetséges megjelenés a találati oldalon

Az persze kérdéses, hogy vajon ez a kis szürke ikon milyen mértékben javít majd az átkattintási arányon, ha megjelenik a találat mellett. Nyilán egy erősebb (élénkebb színű, nagyobb) jelzés észrevehetőbb és kattintásra ösztönzőbb lehetett volna, de ez egyrészt illeszkedik az AMP-s jelzéshez, másrészt a Google-nek nyilván oka van arra, hogy ilyen, kissé visszafogott jelzést használjon. De ezt majd megmutatják a tesztek.

Mindenesetre feltehető, hogy sok weboldal nem fogja megugorni a lécet, ugyanis egy 2020 augusztusi vizsgálat szerint a weboldalak kevesebb mint 15 százaléka van megfelelően optimalizálva. Ugyanakkor úgy tűnik, hogy a core web vitalsról szóló első hírek hatására kapcsoltak a weboldaltulajdonosok, ugyanis a Google szerint 70 százalékos növekedést tapasztaltak a Lighthouse és a Page Speed Insights oldalélmény mutatóinak használatában.

A Google egyébként az optimalizálás leegyszerűsítése végett az AMP-t javasolja, mint megoldást.

Ha vannak AMP-oldalaid, akkor azoknak az oldalélményét veszi figyelembe a Google

Amikor a Google először jelentette be, hogy az oldalélmény és benne az alapvető webes vitals-mutatók rangsorolási tényezővé válik, azt még nem kommunikálta – vagy legalábbis nem elég figyelemfelkeltően -, hogy ha AMP-t használsz, vagyis az AMP-oldalaidra érkeznek a találati oldalakról a felhasználók, és mobil-first indexelést alkalmaz már a Google (ami 2020 végére minden weboldalnál megvalósul), akkor ezeknek az AMP-s oldalaknak az “élményét” veszi figyelembe a rangsorolásnál. Nem pedig a mobilos vagy asztali gépes oldalad oldalélményét.

John Mueller ezt egy Google webmaster videóban tette világossá.

Röviden, itt azt magyarázza el, hogy a Google azt az oldalt veszi figyelembe az oldalélmény mérésénél, melyre a felhasználók megérkeznek a találati oldalon történő kattintás után. Márpedig, ha AMP-t használsz, akkor egy AMP oldalra érkeznek mobilon, így ezen AMP oldal alapján határozza meg az alapvető webes vitals-mutatókat, illetve a többi tényezőt, melyek meghatározzák az oldalélményt.

Azt pedig tudjuk, hogy az AMP verziók a Google szerint igen jó értékeket mutatnak az oldalélményt tekintve. Tehát, ha nem használsz még AMP-t, akkor lehet, hogy érdemes lesz.

Kik fogják a leginkább megérezni a webes vitals-mutatókat?

Ha azt látod, hogy a weboldalad nem teljesít jól a Google tesztjén, akkor – ha fontos számodra a helyezésed – javítani kell a weboldaladon. Ugyanakkor ez nem minden esetben lesz egyszerű, vagy egyáltalán megoldható. Akad néhány olyan szituáció, amikor a webes vitals-mutatóknak való megfelelés komoly fejtörésre adhat okot a weboldaltulajdonosok számára.

A leginkább természetesen az alacsony költségvetéssel működő weboldalakat fogja érinteni, hiszen egy weboldal teljesítményét megfelelően optimalizálni idő és pénz. Tekinthető persze befektetésnek, hiszen javít a weboldal helyezésén a keresőben, ugyanakkor nem mindenkinek van erre pénze.

Egy weboldal teljesítményére elég sok elem van befolyással, a kód tisztaságától elkezdve a képek optimalizálásáig, vagy a felesleges funkciók eltávolításáig. Ha valóban jó eredményt akarunk elérni, akkor elég komolyan bele kell ásni magunkat a dologba, ami nem kis munka. Egy évekkel ezelőtt készült vagy kifejezetten lassú weboldal esetében szinte biztos, hogy egy teljes redesignra lesz szükség.

Emellett az alacsony költségvetéssel üzemelő weboldalakat a hosting kérdése is érinti, hiszen az olcsó, megosztott hosting megoldások nem nyújtják azt a teljesítményt, amit a Google elvár. A jobb hosting-szolgáltatás viszont megint csak több pénzbe fog kerülni.

Szintén gondban lesznek az olyan hagyományos CMS-eket használó weboldalak, melyek WordPressre, Drupalra, stb. épülnek. Az adatbázisokat használó tartalomkezelőknél a lekérdezések és egyéb kulcsfontosságú funkciók végrehajtása lassítják a weboldalt.

Segít persze ezen a gyorsítótárazás, ez azonban nem feltétlenül lesz elég, szükség lehet CDN használatára és egy magasabb szintű webhosting-szolgáltatásra, mely képes már elfogadható teljesítményt nyújtani.

Ezeknél a CMS-eknél gondot fognak okozni a témák és a pluginek is. A WordPress tele van olyan témákkal, melyek erősen lerontják egy weboldal teljesítményét, és erre a fejlesztőknek sincs befolyásuk. A megoldást a téma lecserélése jelenti, illetve egyes pluginek kikapcsolása, ami viszont sok weboldal számára nem feltétlenül opció.

De egyébként minden olyan helyzet problémát fog okozni, ahol a weboldalfejlesztőknek nincs teljes hozzáférésük a weboldal minden eleméhez, vagy nincs befolyásuk a hosting-szolgáltatás minőségére. Ez pedig azt jelenti, hogy a webes vitals-mutatók alapvetően azoknak a weboldalaknak kedveznek, akik a legtöbb erőforrással (pénzzel) rendelkeznek.

Azt persze nem tudjuk pontosan – legalábbis egyelőre -, hogy a Google-nél a webes vitals-mutatók milyen súllyal befolyásolják majd a weboldal helyezését, hogy akár egy jobb tartalommal rendelkező oldalt egy jobb teljesítményű oldal meg tud-e előzni, pusztán a jobb teljesítménye, illetve oldalélménye miatt.

Nyilván az a Google-nek sem érdeke, hogy a sebesség fontosabb legyen, mint a tartalmi minőség, de az mindenesetre azért leszögezhető, hogy nem teszik könnyebbé a kisebb cégek és weboldalak indulását a rendkívül szigorú teljesítmény-követelmények.

A webes vitals-mutatók rangsorolási tényezővé válása minden weboldalt befolyásol, melynek fontos a keresőoptimalizálás. Egyeseket kevésbé fog érinteni a hatása, másokat jobban. És habár a jó weboldal-teljesítmény tényleg fontos a felhasználói élmény szempontjából, az új mérőszámoknak való megfelelés nem egyszerű, és megkockáztatható a kijelentés, hogy talán túl sokat is kíván a weboldalakról.

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.