Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2021-04-220 komment

Milyen weboldalaknak fognak gondot okozni a Google webes vitals-mutatói?

2021 júniusában új rangsorolási tényezőt indít a Google: az oldalélményt, melynek részeként fontossá válnak a cég által mért úgynevezett webes vitals-mutatók. Ez új kihívás elé állítja a weboldalakat, melynek nem is olyan könnyű megfelelni.

A Google komoly hatással van a weboldalakra, azok megjelenésére, hiszen a keresőoptimalizálás sok weboldal számára elől áll a prioritási listán: ha jó helyen akarnak szerepelni, a weboldalukkal igazodniuk kell a Google elvárásaihoz.

Habár a weboldalak felhasználói élménye már eddig is hatással volt egy weboldal rangsorolására, ez most egy mérhető elemmel is bővül, miután a webes vitals-mutatók – illetve az abból képzett oldalélmény – rangsorolási tényezővé lép elő. Vagyis mostantól objektív mérőszámok mutatják, hogy a Google szerint mennyire jó a weboldal-élményed.

Az oldalélmény és benne a webes vitals-mutatók rangsorolási tényezővé válásáról itt írtunk korábban, úgyhogy most nem ezt járjuk körül, hanem a dolog egy olyan aspektusát, melyet korábban még nem vizsgáltunk. Ebből a szempontból a lényeg, hogy a webes vitals-mutatók jelzik egy weboldal interaktivitásának gyorsaságát, reszponzivitását, stb. Ha egy weboldal nem felel meg a Google sztenderdjeinek, akkor az negatív hatással lesz a helyezésére.

A webes vitals-mutatók fogalma egyébként még azok számára is új lehet, akik azért érintőlegesen odafigyeltek a weboldaluk teljesítményére, sebességére. Tehát különböző eszközökkel mérték és elemezték a sebességet, a weboldal méretét, is igyekeztek is azt optimalizálni.

Ugyanakkor az, hogy egy weboldal jó teljesítményt mutat valamely sebesség-teszten, például a GTmetrixen, egyáltalán nem jelenti azt, hogy jó webes vitals-mutatókkal fog rendelkezni, sőt nem feltétlenül fog megfelelni a mobilra előírt sztenderdeknek. A legegyszerűbben a PageSpeed Insigths segítségével mérthető, de a webes vitals-mutatók megtalálhatók a Search Console-ban vagy a Lighthouse-ban is (többek között).

A Google mindenesetre a webes vitals-mutatókkal rákényszeríti a weboldal-tulajdonosokat arra, hogy valamelyik eszközét használják, ha a weboldaluk teljesítményét, sebességét szeretnék optimalizálni.

Kik fogják a leginkább megérezni a webes vitals-mutatókat?

Ha azt látod, hogy a weboldalad nem teljesít jól a Google tesztjén, akkor – ha fontos számodra a helyezésed – javítani kell a weboldaladon. Ugyanakkor ez nem minden esetben lesz egyszerű, vagy egyáltalán megoldható. Akad néhány olyan szituáció, amikor a webes vitals-mutatóknak való megfelelés komoly fejtörésre adhat okot a weboldaltulajdonosok számára.

A leginkább természetesen az alacsony költségvetéssel működő weboldalakat fogja érinteni, hiszen egy weboldal teljesítményét megfelelően optimalizálni idő és pénz. Tekinthető persze befektetésnek, hiszen javít a weboldal helyezésén a keresőben, ugyanakkor nem mindenkinek van erre pénze.

Egy weboldal teljesítményére elég sok elem van befolyással, a kód tisztaságától elkezdve a képek optimalizálásáig, vagy a felesleges funkciók eltávolításáig. Ha valóban jó eredményt akarunk elérni, akkor elég komolyan bele kell ásni magunkat a dologba, ami nem kis munka. Egy évekkel ezelőtt készült vagy kifejezetten lassú weboldal esetében szinte biztos, hogy egy teljes redesignra lesz szükség.

Emellett az alacsony költségvetéssel üzemelő weboldalakat a hosting kérdése is érinti, hiszen az olcsó, megosztott hosting megoldások nem nyújtják azt a teljesítményt, amit a Google elvár. A jobb hosting-szolgáltatás viszont megint csak több pénzbe fog kerülni.

Szintén gondban lesznek az olyan hagyományos CMS-eket használó weboldalak, melyek WordPressre, Drupalra, stb. épülnek. Az adatbázisokat használó tartalomkezelőknél a lekérdezések és egyéb kulcsfontosságú funkciók végrehajtása lassítják a weboldalt.

Segít persze ezen a gyorsítótárazás, ez azonban nem feltétlenül lesz elég, szükség lehet CDN használatára és egy magasabb szintű webhosting-szolgáltatásra, mely képes már elfogadható teljesítményt nyújtani.

Ezeknél a CMS-eknél gondot fognak okozni a témák és a pluginek is. A WordPress tele van olyan témákkal, melyek erősen lerontják egy weboldal teljesítményét, és erre a fejlesztőknek sincs befolyásuk. A megoldást a téma lecserélése jelenti, illetve egyes pluginek kikapcsolása, ami viszont sok weboldal számára nem feltétlenül opció.

De egyébként minden olyan helyzet problémát fog okozni, ahol a weboldalfejlesztőknek nincs teljes hozzáférésük a weboldal minden eleméhez, vagy nincs befolyásuk a hosting-szolgáltatás minőségére. Ez pedig azt jelenti, hogy a webes vitals-mutatók alapvetően azoknak a weboldalaknak kedveznek, akik a legtöbb erőforrással (pénzzel) rendelkeznek.

Azt persze nem tudjuk pontosan – legalábbis egyelőre -, hogy a Google-nél a webes vitals-mutatók milyen súllyal befolyásolják majd a weboldal helyezését, hogy akár egy jobb tartalommal rendelkező oldalt egy jobb teljesítményű oldal meg tud-e előzni, pusztán a jobb teljesítménye, illetve oldalélménye miatt.

Nyilván az a Google-nek sem érdeke, hogy a sebesség fontosabb legyen, mint a tartalmi minőség, de az mindenesetre azért leszögezhető, hogy nem teszik könnyebbé a kisebb cégek és weboldalak indulását a rendkívül szigorú teljesítmény-követelmények.

A webes vitals-mutatók rangsorolási tényezővé válása minden weboldalt befolyásol, melynek fontos a keresőoptimalizálás. Egyeseket kevésbé fog érinteni a hatása, másokat jobban. És habár a jó weboldal-teljesítmény tényleg fontos a felhasználói élmény szempontjából, az új mérőszámoknak való megfelelés nem egyszerű, és megkockáztatható a kijelentés, hogy talán túl sokat is kíván a weboldalakról.

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.