Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2021-05-200 komment

Mi az a piackutatás? És miért fontos? (Frissítve, 2022.03.07.)

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

Ha nem tudod, hogy egy termék vagy szolgáltatás, mellyel piacra lépnél, életképes-e, lesz-e célközönsége és mekkora, akkor próba-szerencse helyett érdemes piackutatással kezdeni, mely egy felesleges kudarctól mentesíthet. (Frissítés, 2021.03.07. – Egy új fejezettel bővítettünk: Miért van szükséged piackutatásra?)

A piackutatás során begyűjtött információk többek között tartalmazzák a célközönséged költési szokásait, visszajelzéseket a termékeddel, szolgáltatásoddal kapcsolatban, javíthatod a segítségével az ügyfélszolgálatod, illetve jobb megoldásokat találhatsz az üzeneted eljuttatására a közönségedhez.

Miért van szükséged piackutatásra?

Észrevetted már, hogy hány olyan termék jelenik meg az üzletekben vagy a webáruházakban, melyekre nincs (már) szüksége az embereknek? Rengeteg az olyan próbálkozás – termék, szolgáltatás, cég -, mely megér néhány hónapot vagy évet, aztán vége. Az egyik oka, hogy abban a formában nem kell a piacnak az adott termék vagy szolgáltatás.

A legtöbb esetben a vállalkozók fejéből kipattan valami zseniális ötlet, amit aztán nagy lendülettel elkezdenek kivitelezni, annak azonban nem néznek utána, hogy a terméküket használni fogja-e valaki. Általában túl későn kezdenek kommunikálni a célközönségükkel, már ha egyáltalán.

A cégek nagy része nem azzal foglalkozik, hogy mire van szüksége az embereknek, csak azzal, hogy ő mit akar csinálni. Nincs is ezzel gond, lehet csinálni azt, amit szeretnénk, csak akkor nem érdemes biztos sikert várni tőle. És ha nem jön össze a nagy kitörés, akkor nem a piacra, meg a marketingre kell utólag mutogatni, hanem saját magunkra.

A marketingesek jellemzően arra használják a piackutatásokat, hogy meghatározzák egy termék vagy szolgáltatás életképességét. A piackutatás révén közelebb kerülhetsz a célközönségedhez. Minél kevésbé érted a célközönséged, annál nehezebben tudsz kapcsolatba lépni velük. Ha tudni szeretnéd, hogy ki tartozik a célközönségedbe, kik ők, mi érdekli őket, mit gondolnak a cégedről és a termékeidről, akkor piackutatást kell végezned. A piackutatás segít abban is, hogy felmérd, mekkora a piacod, milyen igényei vannak, és hogyan tudsz kapcsolódni hozzá.

A piackutatás nem feltételezésekkel és találgatásokkal dolgozik, hanem adatokkal. Lehet, hogy azt hiszed, tudod ki a célközönséged és mi kell neki, de csak egy piackutatás képes pontosan megmutatni, hogy helyesek-e az elképzeléseid, és érdemes-e rájuk építeni.

A piackutatás a miértre is választ ad. A miért pedig fontos kérdés a marketingben. Világossá teszi a motivációkat és az igényeket. Márpedig, ha elindulnál egy termékkel vagy szolgáltatással, akkor nem csak azt fontos tudnod, hogy megvenné-e valaki a terméked vagy a szolgáltatásod, hanem azt is, hogy miért tenné ezt.

A piackutatásra már akkor szükséged van, amikor még csak kibontakozott az ötlet a fejedben, nem csak akkor, ha már készen áll a piacra lépéshez. Amikor tehát elkezdesz tervezgetni egy terméket vagy szolgáltatást, akkor először vizsgáld meg, hogy az elképzelt paraméterek mellett szüksége van-e (még) rá a piacnak.

A piackutatás típusai

Ha már készen állsz arra, hogy belekezdj egy piackutatásba, akkor először meg kell határoznod azt, hogy milyen típusát használd. Piackutatást többféle módon is végezhetsz: megoldható céges erőforrásokkal, de megbízhatsz egy külső ügynökséget, mely erre specializálódott. Különféle technikák közül tudsz választani a piackutatás során: például fókuszcsoportok, vásárlói felmérések, adatelemzések.

Elsődleges piackutatás

A piackutatásoknak két nagyobb típusa van. Az egyik az úgynevezett elsődleges piackutatás, melyet saját magad is elvégezhetsz, mindet adatot és információt, amire szükséged van, saját magad is beszerezhetsz. Az elsődleges piackutatás kétféle adatra épít:

  • Kvalitatív adatok, melyek nem mérésekből származnak. Így például az, hogy mit kedvel a célközönséged, milyen érzéseik vannak. Ezek interjúk és beszélgetések során derülnek ki.
  • A mennyiségi adatok viszont számok, mint az oldalmegtekintés, egy felmérés eredményei, stb. Ezeket táblázatok és grafikonok segítségével tudod értékelni.

Felmérések

Az elsődleges piackutatás során végezhetsz felméréseket. Ha ezek olyan kérdéseket tartalmaznak, melyekre igen vagy nem válasz adható, akkor mennyiségi adatokat gyűjthetsz velük. Először meg kell határoznod, hogy milyen adatokat akarsz begyűjteni, mielőtt nekiállnál megfogalmazni a kérdéseket. Egy felmérést könnyű elvégezni, ugyanakkor könnyű félremagyarázni is az eredményeket, ami komoly hibákhoz vezethet.

Interjúk

A másik lehetőséget az interjúk jelentik, ahol szemtől szemben két fél beszélget, és kvalitatív adatok gyűjtésére szolgál. Talán ez a legegyszerűbb módja a kutatásnak. Először fel kell állítanod egy hipotézist, amit le kell tesztelni.

Tehát, ha mondjuk egy új étteremmel próbálkozol, akkor választ kell adnod olyan kérdésekre, hogy “miért nem elégedettek az emberek a jelenlegi étterem-kínálattal?”, “Miért döntenek úgy, hogy inkább nálam esznek, mint a konkurenciánál?”, “Hogyan próbálják most megoldani a problémájukat ezzel kapcsolatban?”. Ezekre megadott a választ, így felállítottad a hipotézist. Utána pedig megnézed, hogy valójában az emberek miként állnak hozzá a dologhoz.

Az interjú során meg kell értened nem csak azt, hogy milyen problémáik vannak az adott területen az embereknek, hanem azt is, hogy miért.

Az interjúk rengeteg értékes visszajelzést adhatnak, ugyanakkor sok időt igényelnek és nehéz őket megismételni.

Fókuszcsoportok

Fókuszcsoportok esetében több válaszadót is összegyűjthetsz egy ülésre. Ha a meghatározott célközönségedből sikerül egy csoportot összeszedned, akkor megkérheted például őket arra, hogy vázolják, mi lenne a megoldás szerintük a problémájukra az adott területen.

Ezután persze érdemes leülni egyenként az emberekkel és rákérdezni a miértekre és hogyanokra. A módszer kiszélesíti a látóköröd a termékkel, a felhasználókkal és az igényeikkel kapcsolatban. Értékes visszajelzéseket kínál, de szintén viszi az időt és az energiát, hogy megfelelő embereket találj a csoportokba.

Tesztek

A megfigyeléses tesztek során a felhasználók kapcsolatba kerülnek a termékeddel. Ilyenkor a saját szemeddel láthatod, hogy mihez kezdenek vele, vagyis valós idejű elemzés zajlik. A megfigyelés pontos képet ad arról, hogy tudják-e használni az emberek a terméked, de csak akkor, ha a résztvevők különbözőek.

Mint látható, a tesztek akkor alkalmazhatók, ha már ismered a célközönséget, az igényeiket, a problémáikat, és hogy milyen megoldással tudod ezeket megoldani. Nem feltétlenül kell egy kész terméket a kezükbe adni, elég egy váz vagy prototípus, amivel már kiderül, hogy használható-e arra a célra.

A másodlagos piackutatás

A másodlagos piackutatás olyan kutatás, mely már meglévő adatokra épít, vagy valaki más végzi el. Össze lehet gyűjteni ugyanis adatokat nyilvános forrásokból, akár online is. Ez nyilván kevesebb időt és energiát igényel, mint az elsődleges piackutatás. Ugyanakkor meg kell győződnöd arról, hogy a gyűjtött adatok helyesek, pontosak, megbízhatóak-e. A másodlagos piackutatás során nincs mindig hozzáférésed a forrás módszertanához és kutatási technikáihoz.

A piackutatás lépései

1. Határozd meg a célt!

Lehet, hogy úgy érzed, egyből belevágnál a trendek vagy a közönséged elemzésébe, de előbb nem árt, ha tudod, merre tartasz. Tedd fel a kérdés, hogy mi célból végzed a piackutatást? Van egy pár lehetőség:

  • Új céged indítasz
  • Új terméket vagy szolgáltatást vezetsz be
  • Módosítanál az árazásodon
  • Tudni akarod, hogy miként teljesítesz a konkurenciához képest
  • Új piaci lehetőségeket keresel
  • A legnagyobb nyereséget hozó ügyfeleidet keresed
  • Az ügyfelek problémáit akarod jobban megismerni
  • A marketingkampányod optimalizálnád
  • Javítanál egy meglévő termékeden vagy szolgáltatásodon
  • Megismernéd a piaci reakciókat mondjuk egy termékcsomagolásra, egy desingra, a logódra
  • Új ügyfeleket keresel
  • Valós célokat akarsz kitűzni a céged elé

A lista azonban bármeddig folytatható.

2. Határozd meg a célközönséged!

Bármilyen piackutatást is végzel, mindig kapcsolódik az ügyfelekhez. Ez igaz az új piaci lehetőségek keresésére, egy általános ipari kutatás elvégzésére vagy bármely más okra. A célod nyilván az, hogy pénzt keress, ez pedig nem fog menni az ügyfelek nélkül.

Azt is meg kell értened, hogy nem minden ember alkotja a célközönséged. Azok a cégek, melyek “mindenkit is” céloznak, ritkán érnek el nagy sikereket. Kezdd tehát azzal, hogy meghatározod, kit is célzol meg, majd ellenőrizd, hogy működik-e ez a célközönség.

Ehhez hozz létre először egy vásárlói personát. Ez segít az ideális ügyfeled mélyebb bemutatásában és megértésében. Olyan demográfiai jellemzőket kell meghatároznod, mint

  • életkor
  • nem
  • lakóhely
  • jövedelem
  • foglalkozás
  • házassági állapot
  • családméret
  • kihívások és problémák

A legfontosabb persze az utolsó pont lesz, ez az amit bővebben ki kell fejtened, az előtte lévő demográfiai adatok nem feltétlenül segítenek. Ennek részleteiről a personákról szóló anyagunkban írtunk részletesebben. A lényeg, hogy a persona révén leszűkíted a fókuszt, így hatékonyabban tudsz célozni.

Ezt követően szegmentálnod kel a közönséget, hiszen a cégek általában többféle terméket vagy szolgáltatást kínálnak, melyek eltérő közönséget vonzanak.

3. Gyűjtsd be az adatokat!

Miután meghatároztad a célodat és leszűkítetted a célközönséged, el kell kezdened gyűjteni a fontos adatokat. Az ehhez szükséges módszer attól függően változik, hogy mit akarsz elérni, mekkora a költségkereted, hogyan néz ki a vevői personád, stb.

Néhány lehetőség, melyek közül válogathatsz:

  • Felmérések és közvélemény-kutatások
  • Interjúk
  • Fókuszcsoportok
  • Megfigyelés-alapú kutatás

4. Vizsgáld meg a konkurenciád!

A piackutatás lényeges része a versenytársak elemzése. A céged ugyanis nem légüres térben működik, olyan külső tényezők befolyásolják a sikert, mint a konkurencia.

A konkurencia vizsgálata során olyan kérdésekre keresed a választ, hogy a versenytársak a közönséged szerint mit csinálnak jól és mit rosszul, azaz miben kell javulniuk. Ezáltal meghatározhatsz piaci réseket, melyeket aztán kitölthetsz, tudni fogod, hogy mivel tűnhetsz ki a versenytársak közül.

Például, azt deríted ki, hogy valamennyi versenytársad egy bizonyos jövedelemmel rendelkező közönséget céloz meg, de ezen túl minden más réteget figyelmen kívül hagynak. Ha tehát el tudod érni az általuk figyelmen kívül hagyott közönséget úgy, hogy megfelelő nyereséget érsz el, akkor máris megvan, mire érdemes építened.

5. Elemezd a kutatásod!

A piackutatás utolsó lépése az elemzés. Eddig összegyűjtöttél már egy rakás információt, adatot, melyeknek értelmet kell adni egy jelentésben, táblázatokkal, grafikonokkal. Ezáltal olyan dolgok derülnek ki számodra, mint az

  • üzleti növekedés előrejelzése
  • az, hogy milyen árat hajlandóak fizetni a vevők a termékeidért
  • milyen ügyfélcsoportjaid vannak
  • milyen vásárlói trendek jellemzőek az iparágadra
  • mekkora a piaci részesedésed és mekkorát érhetsz el
  • az iparágad mérete és a növekedésének üteme
  • milyen árengedményeket, hirdetéseket tervezhetsz
  • marketingkampány-ötletek

Összességében elmondható, hogy piackutatásra van szükség a hatékony üzleti stratégia kialakításához. Ha kevés a pénzed rá, akkor is elvégezhető valamilyen fajta piackutatás, mely segíteni fog ebben. A kvalitatív és mennyiségi adatok révén pedig jobban megérted a piacod és a helyedet benne.

Kategória: Webmarketing | Címke: ,

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.