Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2020-05-190 komment

Mobil-alkalmazás: miért lehet szükséged rá? Mire figyelj a kialakításánál? (Frissítve, 2022.11.28.)

Tartalomjegyzék
Bővített tartalomjegyzék

A mobilalkalmazások vagy mobil applikációk már jó egy évtizede velünk vannak az okostelefonjainkon. Habár sok esetben egy weboldal, webáruház tökéletesen kielégíti a felhasználók igényeit, vannak helyzetek, amikor valóban indokolt lehet egy mobil alkalmazás készítése. (Frissítés, 2022.11.28. – Egy új fejezettel bővítettünk: Mennyi időbe telik, amíg elkészül egy mobilalkalmazás?)

Egy applikációt sokan többre tartanak, mint egy weboldalt, és akad olyan cég is, amely státuszszimbólumként tekint rá. Mobil alkalmazás készítésébe belevágni azonban csak akkor érdemes, ha nyomósabb érvek állnak mögötte.

Miért érdemes mobil-alkalmazást készíttetned?

Míg 2015-ben a mobil alkalmazások globálisan 29 milliárd dollárt hoztak az appok számára, ez az összeg 2019-re 71,3 milliárd dollárra nőtt. A top 200 app 82.500 dollárt hozott naponta az alkalmazások tulajdonosainak, míg a top 800 napi bevétele 35.000 dollárt ért el naponta. Az alkalmazásokon belüli vásárlások és a fizetős appok emiatt egyre izgalmasabb lehetőséget jelentenek.

Ugyanakkor a mobil-alkalmazások nem csak a pénzről szólnak. Még ha sokak számára biztos és jó bevételt jelentenek, más okok is meghúzódnak az alkalmazások létjogosultsága mögött.

Érdemes egyrészt figyelembe venni, hogy az appok esetében még mindig egy növekvő trendről van szó: míg 2017-ben 178 milliárdszor töltöttek le appot a felhasználók globálisan, addig 2022-re az előrejelzések szerint 200 milliárdra nő ez a szám. Van tehát még potenciál a bővülésben, amibe időben be lehet még csatlakozni.

Az emberek egyre több időt töltenek a mobilalkalmazásokkal: míg 2015-ben még csak 2,1 órát foglalkoztak a mobiljaikon található appokkal, 2019-ben kerek egy órával többet: 3,1 órát.

Az appok használata és az appokkal eltöltött idő

De ami talán ennél is fontosabb lehet számodra, hogy a mobilos appok piaca elég „barátságos” az új belépőkkel. A 100 leggyakrabban letöltött app között például elég sok új belépőt találni, tehát olyan alkalmazást, mely előző évben még nem volt jelen: 2019-ben a top 100 app közül 35 volt új belépő.

Ezt erősíti az is, hogy a felhasználók kevesebb időt töltenek a legnépszerűbb alkalmazásokkal, míg aktívabbak a kevésbé népszerű appok esetében. A top 30 app ugyanis kevesebbet hasít ki az appokkal eltöltött időből, mint 5 évvel korábban.

A top 10 és top 30 alkalmazásokkal töltött idő viszont csökken

Az App Annie nevű, a felmérést végző cég szerint az újonnan induló appok – ha megvan bennük a potenciál – viszonylag gyorsan sikeresek tudnak lenni. Az induló alkalmazásoknak egyébként több mint 60 százaléka már az indulás utáni első 6 hónapban bekerült a top 30-ba.

Az új belépők száma a top 100-ban

Amit még érdemes megjegyezni, hogy a top 100-ban található mobil alkalmazások meglehetősen vegyes képet mutatnak, ami a cégtípusokat és az alkalmazás-kategóriákat jelenti. Ami azt mutatja, hogy a felhasználók már mindenféle célra előszeretettel töltenek le alkalmazásokat. És persze azt is, hogy folyamatosan új appokat keresnek, melyek hasznosak lehetnek számukra.

A letöltött alkalmazások kategóriái

Jelenleg az Apple store-ban mintegy 2 millió appot találni, míg a Google Playben 3 millió mobil-alkalmazás jelenik meg. A 2020 első negyedéves adatok alapján az alkalmazástárak 23,3 milliárdnyi eladást hoztak össze. Ami persze azt is jelenti, hogy nagy a konkurencia, ugyanakkor megoldást jelent, ha sikerül az appoddal kiemelkedni a tömegből, illetve jobb alkalmazást készíttetni a versenytársaknál.

A mobil-alkalmazások olyan eszközzé válnak, melynek segítségével az ügyfelek kapcsolódni tudnak kedvenc márkáikhoz. Az appok segítenek abban, hogy az ügyfelek számára még inkább jelen legyen egy cég, márka, és ezáltal is közvetítse azt az üzenetet, amit a tulajdonosa szeretne átadni.

Azt persze nem szabad elfelejteni, hogy az alkalmazások leginkább a fiatalabb korosztály esetében működnek, hiszen ők azok, akik előszeretettel használják az appokat. Elsősorban 18-44 éves korosztály az, amelynek körében nagyon népszerűek az alkalmazások, így ha a Te ügyfeleid egy jelentős része is közéjük tartozik, akkor már csak a kapcsolódás miatt is érdemes egy alkalmazás létrehozásán elgondolkodnod.

Egy jól kivitelezett, könnyen használható alkalmazástól jó eredményekre lehet számítani, annál is inkább, mert úgy tűnik, hogy a felhasználók már egy jó ideje több időt töltenek appokkal, mint weboldalakon.

Viszont, ha applikáció készítését fontolgatod, akkor

Tedd fel magadnak a következő kérdéseket!

Mi lenne az appod célja?

Remélhetőleg van egy nagyon tiszta és világos célod vele. Ez lehet bármi az eladások számának növelésétől a segítségnyújtásig bizonyos ügyfeleid számára. Vagyis létezik a fejedben vagy esetleg már leírva ez a cél?

Ki az ideális felhasználód?

Minden egyebet megelőzően meg kell találnod az appod potenciális célközönségét. Ugyanakkor elképzelhető, hogy a lehetséges célközönségednél egy kicsit szűkebb réteg használná csak az alkalmazást. Ennek oka lehet például az, hogy a célcsoport nem minden tagja gyakorlott mobilhasználó. Ők nem sok hasznát látják az alkalmazásodnak. Ha ezt mérlegre teszed, akkor elég nagy marad a célcsoport?

Valóban nem tudod egy weboldallal megoldani?

Itt jönnek azok az apró részletek, melyek végül meghatározzák, hogy tényleg szükséged van-e appra, vagy sem. Ez a funkcionalitásról, a problémamegoldásról és a marketingről szól. Egy appról akkor derül ki a valódi használhatósága, ha összehasonlítjuk egy létező weboldallal. Ha azonban mindent meg lehet oldani egy weboldalon, amire szükséged van, akkor felesleges alkalmazással próbálkozni.

Mikor van igazán értelme egy mobilappnak?

Ha már megvannak a megfelelő információid, akkor könnyebb lesz eldöntened, hogy hasznos-e számodra egy alkalmazást készíttetni. Lássunk néhány olyan helyzetet, amikor tényleg hasznos egy mobilalkalmazás!

Ha kihasználja az okostelefonos technológiában rejlő lehetőségeket

Egy mobiltelefonos alkalmazás akkor igazán hasznos, ha kihasználja az eszköz lehetőségeit. A legegyszerűbb, ha olyan appokra gondolsz, melyek használják a GPS-t, a beépített kamerát, a különféle szenzorok képességeit, a rezgés lehetőségét. Ha a Te felhasználóid számára is előnyösek ezek a megoldások, akkor lehet, hogy valóban nem tudod őket száz százalékosan kiszolgálni egy reszponzív weboldallal.

Ha játék-funkciókat akarsz

Ha olyan játék funkciói vannak az appnak, melyeknek jelentős a memóriagiényük az adatok betöltésénél.

Ha a szolgáltatásod egy appban javítja a felhasználói élményt

Akadnak olyan szolgáltatások, melyek igénylik azt, hogy folyamatosan fussanak a háttérben. Gondolj például az Uberre, melynek folyamatosan szüksége van a helyadatokra, hogy nyomon kövesse az utazást. Ebben az esetben egy alkalmazás nyilván jobb megoldás, mint egy weboldal, melyet folyamatosan frissítgetni kellene.

Ha offline funkciót használnál

Amikor az alkalmazásodnak egy offline funkciót szeretnél adni, akkor egy alkalmazás a megfelelő választás.

Ha a felhasználók egy nap többször is használnák a platformod

Ebben az esetben sokkal kényelmesebb a felhasználók számra appot használni, hiszen gyorsabbá válik a hozzáférés, és az értesítések folyamatos tájékoztatást tesznek lehetővé. Az Instagramot például az átlagos használója naponta ötször megnyitja, és sokkal egyszerűbb alkalmazásként használni, mint ha a weboldalt kellene megnyitogatni naponta többször.

Ha könnyebbé teszi az embereknek a feladataik elvégzését

Ez az, ami igazán megindokolja egy felhasználó számára, hogy telepítsen egy appot. Különben miért tenné? Ha segít neki az app abban, hogy hatékonyabban megoldjon egy feladatot, időt spóroljon vele egy mobilbarát weboldalhoz képest, akkor érdemes belevágni.

Ha valódi igényeket elégít ki

Még akkor is, ha az appod kihasználja a mobilos technológiát és segíteni tud az embereknek, akkor is lennie kell egy megfelelő méretű, stabil felhasználói körnek, hogy üzletileg is megérje számodra az elkészítése és működtetése. Segíthet átgondolni a dolgot, ha a meglévő ügyfeleidre koncentrálsz: milyen demográfiai jellemzőik vannak, mennyire valószínű, hogy használni fognak egy appot? És azt is gondold végig, hogy milyen módon tudod a potenciális ügyfelek figyelmét ráirányítani az alkalmazásra.

Ha a konkurenciának már van egy appja

És te azt érzed, hogy a megoldásod többet nyújtana a felhasználóknak alkalmazásként.

Ha van rá elég pénzed

Mint azt már említettük, egy alkalmazás készítése költséges tevékenység egy weboldal elkészítéséhez képest. Az sem feltétlenül elég, ha csak annyit tudsz rászánni, hogy éppen elinduljon az app, mert az ilyen minimál megoldások általában nem lesznek igazán sikeresek. Arról se feledkezz meg, hogy folyamatosan két platformra kell fejlesztened és korrigálnod a hibákat.

Amit tehát látnod kell, ha mobilalkalmazás készítését fontolgatod, hogy bár szinte mindenki használ ma már okostelefont, sokaknak nem teljesen világos, hogy a legtöbb esetben egy jó mobilbarát weboldallal is ugyanazt érik el, mint egy alkalmazással. Lehet, hogy egy weboldal redesign vagy egy új weboldal könnyebben és olcsóbban megoldhatná a problémáidat, mint egy app?

A mobil alkalmazás készítés lépései

Egy mobilapp megvalósításának talán a legkönnyebb része az ötlet megszületése. De mi kell ahhoz, hogy el is induljon egy mobilalkalmazás?

Dolgozd ki az ötletet!

Induljunk ki abból, hogy megvan az ötlet, nagyjából látod, hogy mit akarsz az alkalmazásoddal. Az első lépés az lesz, hogy ezt az ötleted egy vázlat formájában rögzíted. Papírra és ceruzára lesz csak szükséged. Nem elég azonban egy odavetett szó, vagy néhány mondat: gondold át, hogy miként fog működni az app, milyen funkciói lesznek.

Ne rugaszkodj el nagyon a valóságtól, ugyanis ez már az a szakasz, aminek a végén a megszülető tervet meg is kell valósítani. Lesznek olyan elemek, melyekre feltétlenül szükség van, és olyanok, melyek jó lenne, ha beleférnének. Elsősorban azokra a funkciókra összpontosíts, melyek a lényegét adják, és hagyd el azokat, melyek nem feltétlenül szükségesek. A cél az, hogy egy olyan egyszerű, áttekinthető vázlatot készíts, ami mások számára is érthető.

Piackutatás

Elérkeztél egy olyan ponthoz, ahol valamilyen piackutatásra lenne szükséged, hogy lásd, valóban szükségük van-e az embereknek az alkalmazásodra. A helyzet ugyanis az, hogy az alkalmazások 80-90 százalékát egyetlen használat után ejtik a felhasználók. Az viszont nem jó, ha csak a fejlesztés után derül ki, hogy nem használják az emberek az alkalmazást.

Ahhoz, hogy megállapíthasd, az alkalmazásod életképes lenne, vizsgáld meg, hogy akadnak-e más, hasonló appok, konkurensek a piacon, hogyan teljesítenek, mit ronthattak el, valamint, hogy a célközönségednek milyen igényei vannak, hogyan könnyítené meg az életüket az alkalmazásod. Az előre elvégzett piackutatás megmenthet egy költséges bukástól.

Drótváz, mockup készítése

A mobil alkalmazás készítése előtt szükséges a funkcióit, felépítését ábrázoló drótváz, illetve a felépítését bemutató mockup elkészítése. Itt még nem a felhasználói felület finomhangolása történik, tehát nem kell azon erőlködni, hogy kitaláld a tökéletes színsémát, mozgásokat és effekteket. Egy drótváz és egy mockup viszont már némi tesztelésre is alkalmas, ami nagyon sokat megmutathat az appod használhatóságát illetően.

A lényeg az, hogy lehessen látni, miként néz majd ki, hogyan működik az app zavaró elemek nélkül,és lehessen látni, hogy tudják-e használni az emberek. A mockup megmutatja, hogy miként viselkedik a mobil alkalmazás, amikor valamit tesz a felhasználó, és hogyan jut el egyik oldalról a másikra. Egy jó drótváz és mockup segítségével már kiküszöbölheted a UX-problémák egy részét, és nem élesben szembesülsz a hibákkal.

Felhasználói felület, a vizuális design megtervezése

Ezek után kerül sor arra, hogy részleteiben is kidolgozásra kerüljön a felület vizuális megjelenése. Itt már biztosan szakemberre lesz szükséged, aki segít a design elkészítésében.

Marketing

A piackutatás mellett egy másik fontos dolog, amit sokan kihagynak, az a marketing. Pedig, ha azt szeretnéd, hogy az emberek megtalálják az alkalmazásod, akkor meg kell mutatnod nekik. Ehhez legalább egy webes landing page-re szükséged lesz még az app indulása előtt.

A landing oldalad révén szerzik sokan az első benyomásukat az alkalmazásodról, és lehetőséget kínál arra, hogy kapcsolatba lépj a potenciális felhasználókkal az indulás előtt. Az oldalon el kell mondanod, hogy miről szól majd az app, és miért találhatják hasznosnak az emberek.

Az alkalmazás elkészítése

Mindezek után megkezdődhet a mobil alkalmazás fejlesztése, ami gyorsabb és olcsóbb lesz, ha az azt megelőző lépéseket is megtetted.

Az app élesítése

Ha az alkalmazásod elkészült, akkor el kell helyezni az alkalmazásáruházakban. Ezzel azonban még nem ért véget a munka.

A marketing második szakasza

Miután letölthetővé vált az appod, ismét neki kell feküdni a marketingnek, mert lehet bármilyen jó az alkalmazásod, enélkül nehezen fogja megtalálni a közönségét. Nem kell itt feltétlenül nagy kampányra gondolni: például, ha a landing oldalad segítségével sikerült felvenni néhány érdeklődővel a kapcsolatot, akkor itt az ideje, hogy egy e-mailben tájékoztasd őket az indulásról. A lényeg, hogy valamilyen csatornán érd el a célközönséged, és mutasd meg nekik az appodat, mert egyébként nem fognak tudni róla.

Kérj felhasználói visszajelzést!

Végül pedig minden app esetében fontos a felhasználói visszajelzések kérése és értékelése, az analitikai adatok elemzése. Ezek teszik lehetővé, hogy javítsd a hibákat és tovább csiszold az alkalmazásod.

Frissítés, 2022.11.28.:

Mennyi időbe telik, amíg elkészül egy mobilalkalmazás?

Az erre a kérdésre adott válasz is az „attól függ” kategóriába tartozik. Hiszen befolyásolja

  • az alkalmazás bonyolultsága,
  • a funkciók száma, és persze
  • a fejlesztő csapat tapasztalata és szakértelme.

Egy vizsgálat szerint – melyben több mint 100 alkalmazásfejlesztő céget kérdeztek meg – az átlagos időtartam 18 hét.

Az átlag azonban csak átlag, vagyis az alkalmazások egyik fele 18 hétnél gyorsabban elkészül, a másik felének elkészítése pedig 18 hétnél több időt vesz igénybe. És itt az is kérdés, hogy az appok többsége egyszerűbb vagy bonyolultabb? Egy bonyolultabb összetett alkalmazás elkészítése mindenesetre akár egy évnél is hosszabb időtartam lehet, de a közepesen bonyolult appok fejlesztési ideje is meghaladhatja a fél évet.

Sokakban felmerülhet ilyenkor, hogy ugyan miért kell egy mobilos appon akár egy évet is piszmogni, csak egy kicsit fel kellene pörgetni a munkát. Kérdés azonban, hogy lehet-e és érdemes-e erőltetni a gyorsabb fejlesztést? Általában nem, mivel ilyenkor jellemzően még több a hiba, gyengébb lesz a kód minősége, és végül az egész többe kerül az állandó hibajavítások miatt, mint ha a fejlesztőcsapat rászánta volna a kellő időt.

Néha persze előfordul, hogy valamiért sürgős egy app elkészítése. Ilyenkor a legjobb megoldás, amit a megrendelő tehet, hogy megkeresi a legtapasztaltabb és legprofibb csapatot, amelyik ráadásul vállalja a gyors elkészítést, a megrendelő pedig megfizeti ennek plusz költségét.

Mitől lesz népszerű egy mobilalkalmazás?

Nem könnyű feladat létrehozni egy jó mobilappot. De ami ennél is nehezebb, hogy népszerű mobilappot készíts. Mert mitől lesz népszerű egy alkalmazás? A válasz nem is olyan bonyolult, csak át kell gondolni, hogy mi az oka annak, hogy néha le sem tudod tenni a mobilodat. Ha erre tudod a választ, akkor már azt is tudod, milyen legyen az appod. Ha nem, akkor adunk néhány tippet.

Hatékonyság, gyorsaság

Vagyis minél előbb megkapd, amit akarsz. Ez az, amit a mobiltelefonok adnak nekünk. Egy app pedig akkor lesz jó, ha ennek az elvárásnak megfelel. Megoldja a felhasználó problémáját és időt, pénzt, energiát takarít meg neki. Azt azonban ne feledd, hogy amit te hatékonynak tartasz, nem feltétlenül az a közönséged számára! Emellett az is fontos, hogy az appod hasznosságát nyilvánvalóvá tedd az emberek számára.

Kommunikáció, visszajelzés

Az okostelefonok lehetővé teszik számunkra, hogy egymással kommunikáljunk és visszajelzéseket kapjunk. Ez a két jellemző a mobilappok esetében is érvényes. Itt nem arról van szó, hogy minden appnak kommunikációs célúnak kell lennie, hanem arról, hogy lehetővé kell tenni a felhasználók számára a kommunikációt és annak az érzését, hogy kapcsolatban vannak veled. Minél több érzelem jelenik meg az interakcióban, annál mélyebb és erősebb lesz a kapcsolata a termékkel.

Erőltetni persze nem kell az interakciót a felhasználókkal, vagy feleslegesen bonyolítani a dolgokat. Az interakcióknak az alkalmazás és a felhasználók céljait kell szolgálnia, és indokoltnak kell lennie.

Szokássá válni

Ahhoz, hogy egy app használata szokássá váljon, három lépést kell ismételgetni: kiváltó ok, cselekvés, jutalom. Ettől lesz az okostelefon letehetetlen. Ha nincs kiváltó ok, mely motiválná a felhasználót, akkor soha nem fogja végrehajtani az elvárt cselekvést. Ezért fontos, hogy gondosan megtervezd a kiváltó okot.

A szokássá válás azon is múlik, hogy milyen gyakran ismétlődik a háromlépéses ciklus. Ha egy terméket nem használnak legalább egyszer egy héten, akkor annak a terméknek a használata nem fog szokássá válni.

Be kell vetned motivációs és felhasználó-megtartó eszközöket, mint a push üzenetek, a személyre szabottság, a gamifikáció, stb.

Fontosság és irányítás

A telefon használatakor azt kell éreznie a felhasználónak, hogy fontos a maga és a többiek számára. Ettől lesz a felhasználó aktívabb, produktívabb. Az információkhoz való hozzáférés és azok hatékony feldolgozása által a felhasználó úgy érzi, hogy nála van az irányítás. Azt kell éreznie, hogy uralja a helyzetet, és könnyen meg tudja jósolni a következő lépést. Ez javítja a felhasználói élményt. Ehhez kellenek az időnként feltűnő állapotjelentések, az útmutatások, a tippek és a megerősítő üzenetek.

A felhasználónak azt kell éreznie, hogy a cselekvései fontosak és hasznosak. Az még jobb, ha lehetővé teszed, hogy megossza az eredményeit vagy bármilyen információt másokkal. Ez lehet bármi: megmutathatja a vásárlását az ismerőseinek, megoszthat fotót, videót, tanácsokat, híreket, termékeket. A lényeg az, hogy ne úgy érezze magát az appodban, mint ha be lenne zárva. Azt kell éreznie, hogy kapcsolódni tud másokhoz, illetve szabályozhatja ezt a kapcsolatot.

Meglepetés

A mobiltelefon használata közben időnként váratlan információkat kapunk: ez lehet egy üzenet, egy hívás, egy megosztott kép. A meglepetés az egyik olyan faktor, ami miatt nem unjuk meg a telefonunkat. Ennek érdemes megjelennie az appodban is, ugyanakkor oda kell figyelni a kidolgozottságára. Ugyanis nem minden meglepetésnek örülnek az emberek.

Másrészt nem kell túl sok ezekből a meglepetésekből, elég ha néha adsz nekik valamilyen váratlan jutalmat vagy új információt.

Befektetett idő és energia

Egy további ok, ami miatt szeretjük a mobilunkat, hogy értékes információkat tárolunk rajta: fotókat, videókat, e-maileket, alkalmazásokat, fájlokat, linkeket. A számunkra értékes információk összegyűjtésébe pedig elég sok időt belefektetünk. Gondolj csak arra, hogy megtanulsz használni csak azért appokat, hogy ezeket az információmorzsákat megfelelően tárold, használd, rendszerezd, módosítsd.

A lényeg, hogy a tárolt információk értékessé tesznek egy appot. Ha az emberek időt és energiát fektetnek abba, hogy használják, akkor ezt a befektetett munkát már nem szívesen dobják ki. Az app pedig így még értékesebbé válik számukra.

Élvezet és pihenés

Az emberek szeretnek a telefonjukkal babrálni, amit sokszor már észre sem vesznek. Segít nekik megnyugodni, elvonni a figyelmüket a külvilág történéseiről, feszültségéről. Szeretnek elmerülni a felbukkanó képekben, reagálni rájuk, szeretik, ha egy felhasználó felület jól néz ki.

Ezért még a legcélszerűbb, feladat-központú appban is figyelni kell annak megjelenésére és élvezetes használatára. Az animációk, a gamifikáció élvezetesebbé teszi az app használatát, így gyakrabban is fordulnak hozzá.

Négy dolog, amit érdemes ellesned a Google-től, ha van egy appod

Ha mintákat keresel a felhasználói élmény javítására, akkor érdemes a Google néhány széles nagyközönségnek szánt alkalmazását megfigyelni. Habár ezek az alkalmazások nem feltétlenül látványosak, nem igazán magával ragadók esztétikai értelemben, mégis könnyen és jól használhatók.

Melyek azok a közös elvek, melyek mindegyikben megjelennek, és teszik “ösztönösen” használhatóvá ezeket? A Smashing Magazine összegyűjtött négy ilyen elvet.

A legfontosabb dolgot tedd előre!

Amikor a felhasználók belépnek az alkalmazásodba, akkor valószínűleg Te sem akarod túlterhelni őket. Nyilván azt szeretnéd, hogy amikor megérkeznek, azt érezzék: jó helyen vannak. Nem pedig az, hogy “ez mégis mi? Hogy tudok innen egyáltalán kilépni?”

Általában minden appban van egy-két olyan dolog, ami a leglényegesebb a felhasználóknak. Csak nézd meg a Google Fordítót: nem kell keresgélned a fordítás lehetőségét, ott van az orrod előtt.

A Google Fordító nem rejti el a fő funkciót, ráadásul nem is kell állítgatni

Te se lopd a felhasználóid idejét, helyezd a számukra legfontosabb funkciót előre, hogy pont a szemük előtt legyen, és minden más csak másodlagos funkciójú elemként jelenjen meg!

Amit még megtanulhatsz a Google Fordítóból, az az, hogy milyennek is kell lennie az app beállításának. Alapértelmezetten ugyanis a saját nyelvedre fog fordítani a Google, mégpedig automatikus nyelvfelismeréssel, hogy a lehető legkevesebb akadályt gördítse eléd. Feltehetően egyébként a vizsgálatok azt mutatták, hogy ez a leggyakrabban használt, legpraktikusabb beállítás.

Ha neked is rendelkezésre állnak adatok, akkor olyan alapértelmezést állíts be, ami csökkenti a felhasználói lépések számát.

Legyen egyszerű a navigáció

Ez talán magától értetődő, mégis érdemes egy pillantást vetni a navigáció kérdésére. Ha megnézed a Google Hangouts appot, akkor látod, hogy az elsődleges navigáció a bal oldalra kerül, a másodlagos navigációs elemeket egy hamburger ikon mögé rejtik, és az app használatára ott az óriási tér.

Ugyanakkor a Hangouts app sem tünteti el teljesen a Google más termékeit, tehát a jobb felső sarokban itt is megjelenik a rács-formájú ikon. Vagyis, ha úgy érzik a felhasználók, hogy váltani akarnak egy másik appra, akkor azt is megtehetik.

A bal oldalon egyébként azt is meg lehet figyelni, hogy a legfontosabb funkciókat ebben az egyszerű menüben csak ikonok jelzik. Ez nem minden esetben járható út. Nyilván egy hamburger ikon dekódolása nem okoz már gondot a felhasználóknak, ugyanakkor egy ikon jelentése nem feltétlenül egyértelmű minden felhasználónak. Ezért, ha csak ikont használsz, akkor hoverrel jelenjen meg szöveg is az ikonnál, hogy a felhasználó számára egyértelmű legyen az ikon jelentése.

Egyszerű navigáció a Google Hangoutsban

Az is sokat segít, ha a másodlagos navigációt megnyitva, vagyis a hamburger ikonra kattintva megjelenő navigációs panelen már címkét is kapnak az ikonok, melyek így egyértelműbbé válnak a felhasználók számára. És még egy dolog, amire érdemes felfigyelni a másodlagos menüben: az egyes menüpontok csoportosítására, és a csoportok szétválasztására vonalakkal. Ez megkönnyíti a felhasználók számára, hogy megtalálják, amit keresnek.

Prediktív keresés

Minden alkalmazásban célszerű, ha van egy keresési funkció. Ez segít a felhasználóknak abban, hogy gyorsabban elérjenek valamilyen funkciót vagy információt, mint a menüt használva. Minél bonyolultabb az alkalmazásod, annál fontosabb benne egy kereső.

De ha ez már adott, akkor tovább javíthatod a felhasználó élményt prediktív keresési funkcióval. Habár a prediktív megoldással az alap Google-keresőben is találkozhatsz, a Google-nek szinte minden termékében jelen van a kereső. Így megjelenik például a Google Drive-ban, ahol a dokumentumok között válogathatsz a kereső prediktív funkciója segítségével, meglehetősen hatékonyan.

Ha csak odakattintasz, már felkínál lehetőségeket. Ha elkezded írni a szót, sorolja a dokumentumokat

A Google Maps is előre próbálja kitalálni, hogy mire kereshetsz rá, amikor elkezdesz gépelni a keresőmezőbe. Hogy mit ajánl, az attól függ, hogy mennyi információt szerzett rólad a Google.

Csak gondolj bele, milyen felhasználói élményt jelentene a látogatók számára, ha minden appban így működne a kereső, és nem kínszenvedés lenne kinyerni információkat. Ha neked is vannak információid a felhasználóidról, akkor próbáld meg kihasználni ezeket egy személyre szabottabb keresőben.

Felhasználó által változtatható design

Még ha el is készíted a lehető legnagyszerűbb design, akkor is lesz olyan felhasználó, aki valami mást szeretne látni. Miattuk érdemes lehetővé tenni, hogy változtassanak az általad létrehozott megjelenésen. Erre többféle lehetőség is nyílik az appodban.

A Google Naptár például úgy oldja meg, hogy egy rakás lehetőséget kínál személyre szabhatóságra. A bal oldalon kiválaszthatod, hogy milyen naptárakat szeretnél megjeleníteni, míg a jobb felső sarokban a beállítások ikonnál beállíthatsz színt és sűrűséget, illetve a mellett lévő legördülő menüben a nézetet (havi, heti, stb.).

Jó pár dolog állítható a Google Naptárban

Ilyen személyre szabhatósággal találkozol a Gmailben is, ahol szintén a jobb felső sarokban található fogaskerék ikon, ahol beállíthatod a megjelenésnek olyan elemeit, mint a sortávolság, a háttér, a listázás, stb. Habár ennél több beállítási lehetőség is létezik, az itt megjelenők valószínűleg a leggyakoribb elemek, melyeket a felhasználók állítgattak. A további beállítások lehetőségre kattintva minden egyéb elérhetővé válik, így többek között a billentyűparancsok, a sötét mód, a szövegméret, vagy a oszlopok megjelenítése.

Ezek alapján már talán jobban látható, hogy miért a Google termékei dominálnak egyes területeken: komolyan veszik a felhasználói élményt. Persze az is igaz, hogy ezért cserébe sokkal több adathoz férnek hozzá, mint mások. És persze neked a saját, speciális célközönséged kell kiszolgálnod, a Google termékei jó alapokat adnak ahhoz, hogy ezt egy magasabb szintre emeld.

Néhány dolog, amit semmiképpen ne hagyj ki a mobilalkalmazásodból

Még egy egyszerű alkalmazás elkészítése is napokat vesz igénybe, és legyen bármennyire is jól megtervezett, olykor kimaradnak belőle fontos elemek. De melyek azok az elemek, melyekről hajlamosak elfeledkezni a fejlesztők?

Üres állapot

Az üres állapot egy lényegtelen dolognak tűnik a tervezés során, már csak azért is, mert „üres”. Pedig sok esetben ez az első lépés minden irányítópulton. Az üres állapotról, fontosságáról és kialakításáról itt már írtunk bővebben, így mindezt most nem ismételnénk meg, a linkelt bejegyzésben mindent megtalálsz róla, ami az induláshoz kellhet.

A menü kinyitása és összecsukása

Ha egy nagyobb alkalmazásod van, akkor lehet, hogy egy hosszabb oldalsó menüre van szükséges. Ahol viszont hosszú oldalsó menü jelenik meg egy alkalmazásban, azt össze kell tudni csuknia és ki kell tudni nyitnia a felhasználónak. Mivel ez nem egy alapvető funkció, így néha elfeledkeznek róla a tervezők.

De hogyan is néz ki egy menü kinyitása és összecsukása? Nyilván Te is sok helyen találkoztál már azzal, hogy a menüsor melletti kis nyílra kattintva mondjuk balra húzódik a menü és már csak az ikonok látszódnak, így kisebb helyet foglal el a felületen. Esetleg az alapértelmezett az ikonos megjelenés, de sajnos sokan vannak, akik nem tudják megfejteni, hogy mit is jelent valamely ikon. Ilyenkor hasznos, ha kinyitva a menüt, megjelennek a feliratok is az egyes ikonokhoz. Érdemes tehát alkalmazni.

Keresés és találati oldal

A keresési funkció egy alkalmazásban olyan, mint az információs pult bármely áruházban vagy szolgáltatással foglalkozó egységben. Ha belépsz egy nagy bevásárlóközpont és gyorsan meg akarsz találni egy üzletet, akkor sokszor a legegyszerűbb, ha az információnál megkérdezed, hol található, vagy ha nincs ilyen, akkor arról is tájékoztat az ügyfélszolgálatos.

A keresési opció pont ugyanígy segít abban a felhasználónak, hogy gyorsabban eljusson a keresett funkcióhoz vagy termékhez. Ha pedig az nem található az appban, akkor kínál számára egy hasonló, helyettesítő megoldást.

Viszont, ha van keresés, akkor kell lennie találati oldalnak is, amit olykor nem terveznek meg a designerek, így néha eléggé elüt az mobilalkalmazás designjától.

Profil- és fiókkezelő

Egy profilkezelő fontos része lehet egy appnak, ugyanis ez teszi lehetővé, hogy a felhasználók személyre szabják az alkalmazást, módosítsanak vagy megadjanak további információkat, illetve töröljék a felhasználói fiókjukat. Habár adott alkalmazás esetén ennél sokkal többet kell tudnia, azt mindenesetre megmutatja, hogy fontos számodra a felhasználó, és lehetővé teszed, hogy kezelni tudja az adatait, beállításait.

Jelszómentes bejelentkezés

Az embereknek nem könnyű megjegyezni a felhasználóneveiket és jelszavaikat, így ha igazán könnyűvé akarod tenni a belépést az alkalmazásodba, akkor jelszó nélküli hitelesítést is lehetővé teszel. Ezt megteheted úgy, hogy a telefonszámukat kéred el, majd elküldöd erre a hitelesítő adatot, amivel könnyen bejuthatnak az appba. De ugyanilyen egyszerű megoldás, ha a Google vagy Facebook fiókjukat használhatják a belépésre.

Számlázás és fizetés

Akadnak olyan alkalmazások, melyek nem teszik lehetővé a felhasználóik számára, hogy egyszerűen módosítsák a korábban megadott bankkártyaszámukat vagy a beállított fizetési módot. A számlázási információk is olyanok, melyeket valamikor megadott a felhasználó, de lehet, hogy időközben megváltoztak.

Ha tehát olyan alkalmazásod van, melyen keresztül pénzügyi tranzakciók történnek, akkor az adatok megváltoztatására szolgáló felületre is szükség van. Az emberek sokszor többféle fizetési módot is használnak, ezeket időnként változtatják. Előfordul, hogy az egyik bankszámlájukhoz tartozó kártyájukon nincs elegendő összeg, így egy másikkal fizetnének. Bármi előfordulhat, a lényeg hogy legyen lehetőségük bármikor módosítani a fizetési és számlázási beállításokat.

Hogyan tedd használhatóbbá a beállításpanelt az appodban?

Egy-egy mobilalkalmazás beállításpaneljére is elsősorban akkor figyelünk fel, ha rosszul működik, hibásan van kialakítva. Annak érdekében, hogy egy appban a felhasználók ne a beállításokra figyeljenek fel, a tervezőknek kell nagyon gondosan eljárniuk.

Minden alkalmazásban van valamilyen beállítás-rész, de a designerek gyakran nem erre fordítanak rá kellő figyelmet. Pedig egy jól kialakított beállításpanel révén a felhasználók – igényeiknek megfelelően – személyre szabhatják az alkalmazást. Ez az app készítőjének is hasznos, hiszen kevesebb lesz a panasz és több az elégedett ügyfél. Ráadásul egy jól megtervezett beállításpanel a felhasználói aktivitást is javítja.

A cél tehát az, hogy könnyebbé tedd a felhasználók számára azt, hogy személyre szabják az alkalmazásodat. Ez azonban nem olyan könnyű. Mire figyelj?

Alakíts ki kategóriákat!

Ha az alkalmazásodban többféle beállítás is szerepel, akkor nehézzé válik a felhasználóknak megtalálni azt a beállítást, amire szükségük van. A megoldás a kategóriákba rendezés lesz.

Hozd létre a vizuális hierarchiát!

Nem csak az appodban, hanem a beállításoknál is létre kell hozni a megfelelő vizuális hierarchiát a használhatóság érdekében. Egyrészt emeld ki a gyakran használt beállításokat, illetve, ha túl sok a lehetőség, akkor rendezd el aloldalakra, hogy csökkentsd a felhasználók kognitív terhelését.

Legyen érthető!

Ne erőltesd az egyénieskedő vagy szakmai kifejezéseket, próbáld meg a lehető legegyszerűbb nyelvezettel megfogalmazni a beállítási lehetőségeket. Nem itt kell viccelődni vagy elereszteni a kreativitást, mert nem erre kíváncsiak az emberek.

Tegyél hozzá leírást!

A beállítások hatását, eredményét el kell magyarázni a felhasználónak. Világosan mondd el, hogy mire való az adott beállítás, ugyanakkor ne terheld túl az embereket. Beszélj emberi nyelven, és tedd lehetővé, hogy visszaállítsák az alapértelmezett beállításokat.

Adj visszajelzést!

Egyre több appban lehet azzal találkozni, hogy a megváltoztatott beállításokat automatikusan menti a rendszer. Az embereknek azonban szükségük van valamilyen visszajelzésre arról, hogy sikeres volt az általuk végrehajtott művelet.

Figyelj arra, hogy jól használd a rádiógombokat és a checkboxokat!

A rádiógombok arra valók, hogy a felhasználók több lehetőség közül egyet kiválasszanak (és csak egyetlenegyet). A checkboxok viszont lehetővé teszik, hogy több opciót is kipipáljanak. Ha egy beállítást nem szükséges megerősíteni, akkor használhatsz váltókapcsolót egy „ki/be” címkével az egyértelműség kedvéért. A lényeg, hogy a megfelelőt használd!

Használj alap és haladó beállításokat!

Ha egy appban sok a beállítási lehetőség, akkor jó megoldás azokat két részre bontani: alap és haladó beállításokra. Az előbbi megfelel az átlagfelhasználónak, így nem kell belebonyolódnia a beállításokba, míg a gyakorlott felhasználók választhatják a haladó beállításokat.

Küldj e-mail megerősítést!

Sok app tartalmaz érzékeny, személyes adatokat. Ha ilyeneknél történik beállítás-változtatás, akkor arról küldj e-mailt az érintett felhasználónak. Az persze, hogy ez mikor szükséges, alkalmazástól és beállítástól függ.

Frissítés, 2022.03.30. – Tovább bővítettük ezt a fejezetet:

Hogyan tervezz a mobilalkalmazásodhoz ikont?

Rengeteg az app az alkalmazásboltokban, és a számuk csak egyre szaporodik. Ahhoz, hogy kiemelkedj a versenytársak közül többek között olyan tényezőkre is figyelned kell, hogy milyen az alkalmazásod ikonja.

A mobilalkalmazások ikonja egy olyan kis kép, mely megjeleníti az appot az olyan alkalmazásáruházakban, mint a Google Play vagy az App Store. Ezt a kis képet látják a felhasználók a telefonjuk menüjében is, így meghatározza azt, hogy milyen benyomásuk lesz az alkalmazásodról.

Az ikon segít abban, hogy kiemelkedj a többiek közül, hogy emlékezzenek a felhasználók a márkádra, és megmutatja az egyedi értékesítési ajánlatod lényegét, és azonnal felkelti az emberek figyelmét.

Sokan azt gondolják, hogy nincs igazán különbség ikon és logó között, így mondjuk a logójuk is bátran lehet alkalmazásikon. A helyzet azonban az, hogy van közöttük különbség. Az ikon egy ötletet, egy koncepciót vagy cselekvést fejez ki. Az ikonok gyakran azt mutatják be, hogy mire használható az alkalmazás.

Ezzel szemben a logó egy cég, szervezet felismerésére szolgál, akár közvetlenül, akár közvetetten. A logó összekapcsolódik a szervezettel, mintegy grafikus formában foglalja össze annak lényegét.

De akkor lássuk, hogyan hozz létre egy jó ikont az alkalmazásod számára. Először is:

Ismerkedj meg az egyes platformok követelményeivel!

Az ikonok aszerint is különböznek, hogy melyik alkalmazásáruházban jelennek meg. Első pillantásra talán azonosnak tűnnek, azonban bizonyos technikai paramétereket tekintve el kell térniük, és ezt figyelembe kell venni a tervezésnél. Az irányelvek Android esetében itt érhetők el, míg az iOS esetében a Human Interface Guidelines ad róluk tájékoztatást. És habár vannak különbségek, nem szükséges teljesen eltérő designt összehozni, csak alkalmazkodni kell a technikai követelményekhez:

Ezután jöhet a tervezés

Először is figyelj arra, hogy ikonod egyedi legyen. Az ikont egy versengő piac számára készíted, ahol számtalan más appal kell megküzdened a figyelemért. Amikor tehát választasz, akkor olyan ikont kell választani, ami nem csak kitűnik a többi közül, hanem egyedi, tehát nincs még egy olyan, ami hasonló lenne hozzá.

Ehhez szükséged lesz egy versenytárs-elemzésre, tovább meg kell nézned a célközönséged körében legnépszerűbb appok ikonjait. Meg kell vizsgálnod, hogy mi a közös bennük, miben térnek el, milyen színeket használnak általában, majd el kell gondolkodnod azon, hogyan különbözz tőlük.

A másik fontos dolog az egyszerűségre törekvés, ami nem jelenti ugyanakkor, hogy az alapos kidolgozásra ne kellene figyelned. Mindenesetre ne használj túlságosan összetett ikonokat, hiszen az ikon kicsi, nagyon kevesen látják rajta az apró kis részleteket. Minél több a részlet egy ikonnál, annál nehezebben fogják a felhasználók beazonosítani.

Ugyanakkor ne feledkezz meg a skálázhatóságról: az ikont arra is alkalmassá kell tenni, hogy könnyű legyen az átméretezése, hiszen megjelenik a telefonok menüjében különböző méretű kijelzőkön és az alkalmazásáruházakban. Nézz rá a telefonod kijelzőjére! A legtöbb jó ikon egyszerű és könnyen értelmezhető.

Fontosak a színek, mivel a színek azok, melyek közvetlenül kapcsolatba lépnek a felhasználók tudatalattijával. Három dolgot ebből a szempontból mindenképpen érdemes figyelembe venned:

  • Legyél merész, és szerezd meg a felhasználók figyelmét egy jó színnel. Használhatsz ennek érdekében kontrasztos színeket az ikonban, de túlzásba azért ne ess: kettő ilyen szín elég lesz.
  • Ugyanakkor nem szabad elfeledkezned a márka-színekről sem, hogy következetes legyen a céges megjelenés. A színek ebben komoly szerepet játszanak.
  • Ne feledkezz meg az esztétikáról! Nem csak arra kell törekednek, hogy figyelemfelhívó legyen az ikon. Olyan színkombinációkat használj, melyek a célközönséged számára tetszenek, és a különféle háttereken is jól mutatnak.

Ne használj szöveget, mivel egy alkalmazás ikon túl kicsi ahhoz, hogy a felhasználók elolvassák a benne található szavakat. Legfeljebb csak egy-egy betűt érdemes az ikonon megjeleníteni, gondolj például a Skype S betűjére, vagy a Facebook f-jére.

Szavak helyett inkább szimbólumokat használj, mivel az nagyobb hatással van a felhasználók figyelmére. Egy szöveget mindig nehezebben tudnak az emberek felfogni, mint egy ábrát. Ugyanígy nem érdemes fotót használnod ikonként, mert az is túl bonyolult lesz kicsiben az emberek számára. Olyan szimbólumot kell kreálnod, mely a legjobban kifejezi a céged vagy a márkád. Ehhez készíts egy listát azokról a gondolatokról, melyek eszedbe jutnak a termék kapcsán, ez megkönnyíti, hogy aztán formába öntsd annak lényegét.

Az ikonnak összhangban kell lennie az alkalmazásoddal, annak lényegét kell kifejeznie. De ugyanígy a cégeddel, márkáddal is, vagyis a céges színeket, formákat kell használnod. Ráadásul az app funkcióját is meg kell mutatnia, tehát a felhasználónak már az ikonból következtetnie kellene arra, hogy mire szolgál a mobilalkalmazás. Ha megnézed például a zeneszolgáltatást kínáló appok ikonjait, akkor láthatod, hogy elég erősen utalnak arra, mi is a lényegük:

Végül pedig ellenőrizned, tesztelned kell az ikonodat. Szükség lesz egyrészt technikai ellenőrzésre, valamint tesztelésre a közönségednél. Meg kell nézned, hogy miként jelenik meg különböző eszközökön, eltérő méretekben, különböző háttereken (fekete, fehér, szürke, háttérképek), valamint azt, hogy a többi alkalmazás között hogy néz ki. Végül azt is meg kell vizsgálnod, hogy mennyire könnyű megtalálnia az ikont a felhasználóknak.

A teszteléshez hozz létre fókuszcsoportokat, ahol az A/B tesztelést alkalmazzátok. Ez azt jelenti, hogy két eltérő designt hozol létre, melyek két fókuszcsoportnak mutatsz be. Kérd meg az embereket, hogy mondjanak véleményt az alkalmazás-ikonodról azt figyelembe véve, hogy mennyire kapcsolódik az appod lényegéhez, és hogy tetszik-e nekik. Ezen túl azonban még néhány más ikont is megmutathatsz nekik, köztük a konkurenciáét, melyek közül kiválaszthatják a legjobbat.

Végül a technikai tesztelés sem maradhat el, melynek során ellenőrzöd, hogy az ikon jól jelenik-e meg a különböző mobileszközökön mindenféle méretben.

Milyen appokat használhatsz ikontervezésre?

Használhatsz olyan grafikus szerkesztőket, mint a Photoshop vagy az Adobe Illustrator, vagy az olyan kifejezetten webdesignerek által használt eszközöket, mint az Adobe XD, a Sketch, a Figma. Ugyanakkor, ha valami egyszerűbben használható megoldást keresel, akkor jó lehet a Canva, az Appicon, a Font Awesome, a Logaster vagy az Iconsflow.

Miért és mivel teszteld a mobilalkalmazásod használhatóságát?

Ha valóban használható és sikeres mobilalkalmazást szeretnél, akkor nemigen kerülheted meg a tesztelést. Egy használhatósági teszt révén rálátásod nyílik arra, hogy miképpen élik meg a felhasználók az appod használatát, milyen élményt kínál számukra.

Miért előnyös egy mobilalkalmazás használhatóságának a tesztelése?

Röviden: a tesztelés révén jobban megérted az appod, felfedezed a hibákat, elfogulatlan visszajelzéseket kapsz. De lássuk részletesebben!

  • Megérted a felhasználók alkalmazáson belüli viselkedését: ahhoz, hogy sikeres legyen az appod, tisztán kell látnod, hogy mennyire működik jól. Ezt a leginkább úgy teheted meg, ha a felhasználóid helyébe lépsz. A használhatósági tesztek pedig pont azt kínálják, hogy megfigyelheted a felhasználói interakciókat az appoddal valós időben, valamint építő visszajelzéseket kapsz.
  • Megtalálod a hibákat és egyéb, nem-működő elemeit az appnak: még a legkiválóbb alkalmazásoknál is akadnak problémák, még ha olyan apróságok is, mint egy értelmetlen microcopy-rész. A használhatósági teszt kiválóan rámutat ezekre is.
  • Csökkentheted a fejlesztési költségeket: a használhatósági tesztek világossá teszik, hogy melyek az appod legfontosabb funkciói a felhasználók szerint, melyeket szeretnek a leginkább használni. Ezáltal nem fogsz felesleges fejlesztési munkát végeztetni olyan funkciók kialakítása érdekében, melyet amúgy sem használnának az emberek, illetve az erőfeszítéseket a hasznos részek finomhangolására fordíthatod.

Milyen eszközöket használhatsz a tesztelésre?

Swrve

Egy teljes körű app-marketing megoldás, melyben helyet kaptak A/B teszteléshez szükséges funkciók is. Az általa kínált használhatósági tesztek révén nyomon követheted a felhasználóid aktivitását, alakíthatod a felhasználói élményt, és cselekvésre bírhatod őket a leghatékonyabb módon. A teszteket korlátlan számú tesztalannyal elvégeztetheted, kialakíthatsz célcsoportokat, akár demográfiai alapon.

Olyan funkciókat kínál, mint a felhasználó szegmentálás, vagyis viselkedés alapján bonthatod csoportokra az embereket, amit aztán kihasználhatsz a push üzeneteknél, az appon belüli kampányoknál és az A/B teszteknél.

Emellett azonban hosszú távú kapcsolatokat is felépíthetsz a segítségével az alkalmazásod használóival az alkalmazáson belüli üzenetek és a push-üzenetek küldésének lehetőségével.

Végül pedig természetesen mérni is tudod a segítségével az alkalmazásod hatékonyságát: jelentéseket és analitikát kínál.

Loop 11

Ha távoli használhatósági teszteket szeretnél csak, akkor a Loop 11 talán a legjobb megoldás erre. A tesztalanyokat a közösségi médián keresztül is meghívhatod. A legjobb része pedig talán a jelentés, melyet minden tesztelési szakasz végén megkapsz.

Ebben a jelentésben szerepel, hogy hányan végezték el a meghatározott feladatokat, melyek az erős és gyenge pontjai az appnak, mennyi időt töltöttek a feladatok végrehajtásával, vagy hogy melyek voltak a leggyakoribb navigációs utak az alkalmazáson belül.

UserZoom

Ami ezt az eszközt megkülönbözteti a többiektől, az az, hogy a résztvevők a természetes környezetükben végzik a teszteket. A tesztalanyok arckifejezését is rögzíti az app a különböző funkciók tesztelésével párhuzamosan. Emellett természetesen figyeli az egyes feladatok végrehajtásával eltöltött időtartamot. Az eszköz mögött az a koncepció áll, hogy a hagyományos használhatósági teszteknél valamivel többet szerettek volna kínálni.

Applause

Ennek az eszköznek az a különlegessége, hogy szakértői konzultációt is kínál az alkalmazástulajdonosok számára. A szakértők segítséget adnak a megfelelő tesztalanyok kiválasztásához, legyen szó akár használhatósági tesztről, kérdőívekről, auditokról. Ahhoz is biztosítanak szakértőt, hogy segítse a csapatot hatékony szkriptek készítésében, melyek révén értékes információkat szerezhetsz az appodról.

LiveSession

Ha elemezni és optimalizálni szeretnéd az alkalmazásod felhasználói élményét, akkor a LiveSession jó megoldás lesz számodra. Az eszköz visszajátssza az egyes teszteket, felvételeket készítve róluk. Ezek segítségével az olyan apró problémákra is felfigyelsz majd az appodnál, melyeket egyébként észre sem vennél. Emellett képet kapsz arról is, hogy miként kerülnek interakcióba a felhasználók az appoddal, melynek révén az eszköz jó segítséget nyújt a teljes felhasználói élmény optimalizálásához, valamint a hibák kiküszöböléséhez.

Milyen költséges hibákat követhetsz el a mobil applikációd tervezésénél, fejlesztésénél?

Az alkalmazásfejlesztés meglehetősen költséges dolog. És az is előfordul, hogy a tervezett költségvetés kétszerese-háromszorosa megy el rá végül. De milyen hibák miatt ugrik meg a költés a mobilalkalmazásoknál?

Nem gondolsz a több platformos fejlesztésre

Míg egy weboldal esetén legfeljebb figyelembe kell venni, hogy több böngésző is jelen van a piacon, így mindegyikhez hozzá kell igazítani kisebb-nagyobb mértékben a weboldalt, addig az appoknál két nagyobb rendszer, az Android és az iOS is jelen van, melyekre külön kell fejleszteni.

Ha nem akarsz mindkettőre alkalmazást gyártani, akkor meg kell nézned, hogy a célcsoportod melyik rendszert használja nagyobb arányban. Aki a lehető legtöbb ügyfelet el akarja érni, kénytelen lesz mindkettőre alkalmazást készíteni. Ebben az esetben már az úgynevezett keresztplatformos vagy többplatformos fejlesztés a leghatékonyabb, érdemes olyan céget keresni, mely ezt meg tudja oldani.

Azt hiszed, hogy az app csak egy alternatívája a weboldalnak

Sokan, különösen az induló cégek valahogy úgy állnak hozzá az online jelenléthez, hogy egyenlőségjelet tesznek az alkalmazásfejlesztés és a weboldalkészítés közé. Pedig azon túl, hogy egészen eltérő fejlesztési folyamatot igényelnek, a költségek is jelentős mértékben eltérnek. Az alkalmazásfejlesztés jóval bonyolultabb és drágább tud lenni.

Fontos tehát tisztában lenni azzal, hogy milyen különbség van a kettő között. Mobilappoknál a felhasználói felület, a felhasználói élmény, a használt technológia sokkal összetettebb, mint egy weboldal esetében. Ennek megfelelően tér el az árazása is, és nem indulhatsz neki ugyanazzal a büdzsével mindkettőnek.

Elfeledkezel az alkalmazás marketingjéről

Teljesen mindegy, hogy mennyire ütős az alkalmazásod, ha nem jut el az emberek elé, akkor nem is fogják letölteni. A marketing egyre fontosabbá válik, különösen, hogy a verseny is fokozódik. A marketinget azonban ne valami plusz dolognak tekintsd, hanem az alkalmazásfejlesztés szerves részének.

Piackutatást kell végezned, tudnod kell, ki a célközönséged, végig kell gondolnod a marketingstratégiákat, hogy maximális mértékben elérd őket. A lényeg, hogy a költségvetésbe a marketingkiadásokat is bele kell kalkulálni.

Nem számolsz a folyamatos frissítések szükségességével

Ez hasonló hiba, mint ami a weboldalkészítésnél is meg szokott jelenni. Amint elkészül az alkalmazásod, azt hiszed, hogy ezzel a munka befejeződött, és nem is lesz több kiadásod. Pedig a technológiák folyamatosan változnak, új alkalmazásfejlesztési trendek jelennek meg, új funkciókat igényel a közönséged.

Ha viszont nem fejleszted tovább az appod, akkor egy idő után nem fog megfelelni a felhasználók elvárásainak. Ezzel pedig ügyfeleket és konverziókat veszítesz. Úgyhogy, amikor a költségvetést tervezed a későbbi frissítések költségével is kalkulálj!

Milyen hibákat követhetsz el, ha már elindult az appod?

Mint láttuk a mobilalkalmazások elég szép bevételeket hoznak a tulajdonosaiknak. A Statista 2022-re 258,2 milliárd dollárral számol, ami erőteljes növekedés az idei évhez képest is. Jelenleg a két nagy app store-ban mintegy 5 millió alkalmazást találnak a felhasználók. Ugyanakkor a szép számok mellett felmerülnek problémák, akár az indulással, akár a további növekedéssel kapcsolatban. Ráadásul az AppsFlyer szerint minden második appot, amit letöltöttek a felhasználók, törölnek is egy hónapon belül, aminek oka van.

Milyen tipikus problémák merülhetnek fel, ha már elindult az appod?

Elfeledkezel arról, hogy nem elég közzétenni egy appot

A legelső probléma, amivel találkozhatsz, hogy bár az alkalmazásokkal kapcsolatos számok impozánsak, Neked valahogy mégsem megy a felhasználói tábor növelése.

Mi lehet ennek az oka? És mi a megoldás? Az, amit már korábban is említettünk a fejlesztés kapcsán: a marketing. De amíg az indulás előtt elsősorban azzal foglalkoztál, hogy felmérd az igényeket, a célközönség méretét és jellemzőit, addig most már az a feladatod, hogy tudasd ezzel a célközönséggel az appod létezését. Sokan elkövetik azt a hibát, hogy elkészítik az appot, majd várják, hogy a közönség magától megtalálja. Ez azonban így nem működik. Ismertté kell tenned az appod a célközönséged körében.

Túl bonyolult a mobil alkalmazás használata

Amikor létrehozol egy appot a céged számára, akkor nyilván valami egyedit szeretnél kínálni a felhasználóknak, hogy felkeltsd az érdeklődésüket. Azáltal, hogy mást kínálsz, mint a többiek, megkülönböztethetővé teszed az appod és kiemelkedsz a tömegből.

Ugyanakkor ez az egyediségre törekvés gyakran párosul egy érthetetlen, olykor túlságosan összetett felhasználói felülettel. Hacsak nem kifejezetten olyan cégeknek készíted az alkalmazásod, akiknek valamilyen összetett megoldásra van szükségük, és elfogadják az ezzel járó hosszan ereszkedő tanulási görbét, a felhasználók körében nem lesz népszerű. Tehát, miközben törekszel az egyediségre, ennek nem szabad túlzott bonyolultsággal párosulnia.

A felhasználói tesztek egyébként sokat segítenek abban, hogy javíts a felhasználói élményen, és az appodat pontosan a célközönséged igényeire hangold.

Nem tartod a kapcsolatot a felhasználókkal

Sok alkalmazás-tulajdonos csak arra figyel, hogy új felhasználókat szerezzen, arról azonban elfeledkezik, hogy a meglévő ügyfelekkel kommunikáljon, tartsa velük a kapcsolatot. És habár igaz, hogy a felhasználók nem szeretik, ha állandóan push üzentekkel bombázza őket egy app, időnként nem árt üzenni nekik, fenntartva a kapcsolatot, tudatva, hogy jelen vagy.

Nem használód ki a felhasználók marketing-erejét

Hatékony terjesztési megoldás, ha megkéred az új felhasználóidat arra, hogy hivatkozzanak az alkalmazásodra, jelezzék akár a közösségi médiában, hogy használják az appodat. Ha ez valóban megtörténik, akkor persze minél előbb köszönd is meg nekik! És persze a későbbiekben is érdemes kommunikálnod velük: kérdezd meg őket, hogy tetszik-e nekik az alkalmazásod, de tájékoztatást adhatsz az új funkciókról, lehetőségekről, promóciókról.

Egy idő után nem keresel új felhasználókat

Sok mobil alkalmazás életében elérkezik az a pont, amikor már nem bővül a korábbi ütemben a felhasználók száma. Ilyenkor nem feltétlenül a marketing a hibás, elképzelhető, hogy az app által kínált funkcióknak nincs nagyobb célközönsége.

A megoldás ebben az esetben, ha megvizsgálod, hogy milyen új célközönséget érhetnél még el, nekik milyen funkcióra lenne igényük, majd ezzel az új funkcióval bővíted az alkalmazásod. Persze eközben ne feledkezz meg a meglévő felhasználói bázisodról sem! Az új stratégiának számolnia kell velük is, amellett, hogy kibővíted a célközönséged.

Hogyan optimalizáld az alkalmazásodat az alkalmazás-áruházakra?

Az előbbiekben már emlegettük a különböző app store-okat, és arról is szó volt, hogy mennyire fontos egy alkalmazás befuttatásához annak marketingje. Ennek része az alkalmazás optimalizálása (ASO: App Store Optimization) is az alkalmazás-áruházakra. Hogyan zajlik ez?

Az alkalmazás-áruház optimalizálás célja, hogy az egyes áruházak találati oldalain jobb helyezést érjen el egy alkalmazás. Hiszen, minél jobb a helyezése egy appnak, annál nagyobb az esélye, hogy a potenciális felhasználók találkoznak vele és letöltik.

A Forrester vizsgálata szerint az alkalmazások 63 százalékát alkalmazás-áruházban történő keresés révén fedezik fel a felhasználók. Az app store tehát a leggyakrabban használt megoldás alkalmazások felfedezésére.

Az alkalmazás-áruház optimalizálás tényezői

Cím – ez a legfontosabb, így muszáj szerepelnie a kulcsszavadnak a címben. Arra azonban figyelj, hogy kellő kutatás után válaszd ki a megfelelő kulcsszót, mert a gyakori változtatgatás nem előnyös. Szintén fontos, hogy a címet tekintve létezik karakterkorlát és a kulcsszóhalmozás problémát okozhat.

Kulcsszavak – tudnod kell, hogy melyek a legfontosabb kulcsszavaid, melyeket használ leggyakrabban a célközönséged. Az iOS 11-ben száz karakternyi kulcsszót írhatsz, melyeket vesszővel választhatsz el. Olyan kulcsszavakat használj, ami nem szerepel még a címben

Letöltések – mind a Google Play Store, mind az App Store figyelembe veszi a rangsorolásnál azt, hogy egy adott időszakon belül (nem összességében) hányan töltötték le az appot. A letöltések száma az előbb említett két tényezőhöz képest már csak másodlagos, illetve közvetlenül nem is tudod befolyásolni. Arra is figyelned kell azonban, hogy ha szereztél egy felhasználót, akkor azt meg is kell tartani, hiszen ez is számít.

Értékelések – a jobb értékeléssel bíró appok jobb helyezést érnek el a kereséseknél. Az értékeléseket persze szintén nem tudod közvetlenül befolyásolni, csak közvetetten, az alkalmazásod minőségével, illetve úgy, hogy az elégedett felhasználókat megpróbálod rávenni az értékelésre. Emellett persze érdemes arra is figyelned, hogy appodon belül legyen lehetőségük a felhasználóknak jelezni a panaszukat a fejlesztők felé, mert ha ezt nem tehetik meg, akkor az alkalmazás-áruházban fogják elmondani a problémájukat egy gyenge pontszám kíséretében.

Az „easy” olyan kulcsszavakat jelent, ahol kicsi a verseny, a „medium” esetében nagyobb, míg a „competitive” száznál több appot jelent

Amit még érdemes megjegyezni, hogy a leírást az App Store algoritmusa nem veszi figyelembe. Úgyhogy itt teljes mértékben a felhasználókra érdemes koncentrálnod: magyarázd el nekik az előnyöket és a funkciókat. Erre túl sok tér nem áll rendelkezésedre, főleg hogy a „tovább” gombra már kevesen kattintanak.

Frissítés, 2022.05.11.:

Hogyan népszerűsítheted a mobil-alkalmazásodat?

Mivel rengeteg az alkalmazás az alkalmazásboltokban, így nem könnyű ismertté tenni egy induló appot. Ehhez kell a marketing, amihez ismerned kell a célközönséged, tudnod kell, hogyan érheted el őket, hogyan kommunikálj velük. Milyen lehetőségeid vannak, ha marketingről van szó?

  • Saját weboldal – egy keresőoptimalizált weboldal vagy landing oldal fontos eleme az alkalmazások marketingjének, hiszen a mobilos weboldalak az első számú forrásai az alkalmazástelepítéseknek.
  • Promóciós videó – nem mindenki érti meg a leírás vagy néhány kép alapján, hogy miről szól egy app, hogyan működik, megfelelő-e számára. Ezért lehet fontos egy 30-40 másodperces videó az alkalmazásról, melyet nem csak az alkalmazásáruházban tehetsz közzé.
  • Közösségi médiás hirdetések – a cégek 65-70 százaléka használja a közösségi médiát az alkalmazásuk megismertetésére. A Facebook és az Instagram is alkalmas lehet a promócióra.
  • Kérj visszajelzéseket! – A visszajelzések, javaslatok fontosak a bizalom építése szempontjából, így több letöltőd lesz.
  • E-mail marketing – a landing oldalad segítségével gyűjthetsz e-mail címeket olyan érdeklődőktől, akik azt megadják az ott található űrlapon. Őket aztán folyamatosan tájékoztathatod, ha valami történik az appod háza táján, akár még indulás előtt, vagy akár utána is.
  • Public relations – ha van elég pénzed a promócióra, akkor PR-cégekkel is felveheted a kapcsolatot, akik folyamatosan tartják a kapcsolatot a közönséggel és a médiával.
  • Vizsgáld meg a teljesítményét! – Fontos lenne, hogy megértsd, miként használják az emberek az appodat. Ebből olyan következtetéseket vonhatsz le, melyek alapján jó irányba fejlesztheted tovább.
  • Tegyél bele megosztást! – Megkérheted a meglévő, elégedett felhasználóidat, hogy mutassák meg az appot másoknak is. Egy beépített megosztás funkcióval ezt könnyen megtehetik. Ehhez persze nem árt, ha valamit adsz nekik cserébe.
  • Kínálj ingyenes próbát! – Ha fizetős az appod, akkor az ingyenes próba lehetőségével sok információhoz juthatsz hozzá. Ha valaki nem használja már a korábban ingyenesen letöltött alkalmazást, akkor vedd fel vele a kapcsolatot, és kérdezd meg, hogy miért!
  • Influencer marketing – ehhez persze olyan influencereket kellene találnod, akiknek a közönsége megegyezik az appod feltételezett közönségével.
  • Hirdess az alkalmazásáruházban! – Ez a megoldás hatékonyabb, mint az áruházakon kívüli hirdetés.
  • Vedd fel a kapcsolatot alkalmazás-értékelő oldalakkal! – Ahhoz persze elég jónak kell lennie az alkalmazásodnak, hogy teszteljék, és megjelenjen a listáikon.

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.

kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet kubet