Keresés
Header Háttér

Webshark Blog

… jquery, ajax, design, psd, plugin, modul, web2, social, miegymás…

2021-12-090 komment

Milyen webdesign-trendekre számíthatunk 2022-ben?

Közeledik az év vége, úgyhogy a megszokott módon érkeznek a webdesigntrend-jóslatok. Lássunk néhányat!

Akadnak, akik úgy vélik, hogy a webdesign is egyre inkább elkezdett meríteni a web első éveiből, ahogy a divat is visszanyúlt mostanában a ’90-es évekhez. A designerek az egyre megszokottabbá váló fotó-központú megjelenés helyett máshonnan próbálnak inspirációt meríteni. Ez azonban nem jelent retrohullámot, mivel a színek, a kifinomult minták, a serif betűtípusok révén egy új stílus alakul ki. Annál is inkább, mert közben a webdesign a jövőbe is tekint, és olyan új technikákat használ, mint a kifinomult animációk vagy olyan effekteket, mint a glassmorfizmus. De lássuk akkor a trendeket!

Egyoldalas weboldalak

Már évekkel korábban is írtunk az egyoldalas weboldalak kialakításáról. A trend az olyan egyoldalas webdesignokkal kezdett terjedni, mint amelyet a közösségi média csatornák kínáltak. Úgy tűnik azonban, hogy az egyszerűség, amit egy egyoldalas weboldal tud kínálni, továbbra is vonzó a weboldaltulajdonosok számára, így egyre több ilyen oldallal lehet találkozni a weben.

Ezek a weboldalak lemondanak a navigációs menüről az egyszerű görgetésalapú navigáció kedvéért. Ugyanakkor, ahogy korábban is utaltunk rá, az egyoldalas weboldalak csak akkor tudnak működni, ha nem próbálnak meg sokat fogni, nem akarják témák széles körét bemutatni. Ezek a weboldalak olyanok, mint egy plakát vagy poszter: minden információ, ami adott témában fontos, az a navigációs menü és a sok oldal zavaró hatása nélkül jelenik meg. Ilyen lehet például egy portfólió-oldal.

App-szerű élmény

Vannak, akik szerint a jövőt a kisebb, élmény-központú weboldalak jelentik. Jeremy Beyt, a ThreeSixtyEight társalapítója szerint például egy teljesen új módon fogjuk használni hamarosan a webet, úgy, ahogy azt korábban sohasem: ez az alkalmazás-szerű élmény.

Az emberek az okostelefonjaik által egyre több applikációt használnak, melyeknél az interakciók, az animációk és a dinamikus élmény vált alapvető jellemzővé. Logikus lépés, hogy ugyanez az élmény jelenjen meg a weboldalakon is, egy korábbinál egyedibb élményt kínálva.

Kevesebb kép a hajtás felett

Mi is foglalkoztunk nemrég azzal a trenddel, hogy míg az elmúlt éveket a hajtás feletti hero image-ek uralták, addig az utóbbi időben egyre inkább megjelennek a kép nélküli weboldalak. Ennek a megoldásnak több előnye is van. Az egyik az, hogy könnyebben irányítható a fókusz a fontos szöveges információkra, a másik pedig, hogy a nagy képek nélkül gyorsabbá válik az oldal betöltése.

Mivel nincs kép, így jóval nagyobb hangsúly helyeződik a vizuális design egyéb elemeire, így a tipográfiára, a színekre és a formákra, melyekkel kommunikálni kell a márka identitását. Akadnak, akik szerint a felső részen elhelyezett kép hiánya miatt rejtélyesebbé válik az oldal, mely arra ösztönzi az embereket, hogy lejjebb görgessenek a weboldalon, jobban megismerve azt.

Túlméretezett tipográfia

Az előbbi trendhez kapcsolódhat a szokatlan méretben megjelenő szöveg, mely egyre több weboldal jellemez. Egy bizonyos méret felett a szavak már nem csak egy szöveg részei, hanem grafikus elemmé válnak. Egy sokoldalú technikáról van szó, mely minimimalista weboldalak számára ideális, de sokféle stílushoz jól illeszkedik.

Interaktív betűk

Van, akik a betűkkel való játékot még tovább viszi, és interaktívvá teszi a szövegeik egy részét, vagyis a felhasználók az egerük segítségével tudnak játszani a szöveggel. Ennek legegyszerűbb módja egy hover-állapotú átváltozás, mint például egy gombnál. Ezek kialakítását a gyorsan terjedő, úgynevezett kódolás nélküli platformok egyre egyszerűbbé teszik, hiszen manuális kódolással azért meglehetősen bonyolult összehozni interaktív szöveg-animációkat.

Amire az ilyen szövegeknél is figyelni kell, az az olvashatóság, mivel lesz néhány látogató, akiket megzavarnak a mozgó karakterek. Itt egy példa rá:

Helyek bemutatása

Talán a járvány miatti kevesebb utazást próbálják meg egyesek kompenzálni, de úgy tűnik, egyre több weboldal jelenít meg fizikailag létező helyeket fotókon, vagy aloldalaikon hívják fel a figyelmet városokra, helyekre, ahol az alkotóik élnek.

A web egy olyan önálló hely, melynek gyakran nincs kapcsolata azzal, ahonnan böngészünk. Ugyanakkor egy földrajzi hely említése, vagy erről készült fotók közzététele segít abban, hogy a látogatók a weboldal tulajdonosát elhelyezzék valahol a fizikai térben, így valósabb kapcsolat alakul ki közöttük.

Art deco motívumok

Nem csak a ’90-es évek hat a webdesignra, hanem régebbi korok is. Az art deco motívumok pedig jól passzolnak a geometrikus megjelenésekhez, melyek az elmúlt években egyre inkább elterjedtek a weben. Ezek egyre inkább ihletet merítenek az art deco letisztult, íves vonalaiból, az ismétlődő grafikai formákból, melyek a múlt század ’20-as éveiben az illusztrációkat és az építészetet jellemezték.

Kollázs és absztrakt illusztráció

Illusztrációs trendekről egy külön bejegyzést is lehetne írni, azonban érdemes egy pillantást vetni a határozottabban kirajzolódó technikákra. Az egyik ilyen a kollázs, mely tapintható érzést adnak az illusztrációnak, és amelynek segítségével úgy helyezhetsz el képeket a weboldaladon, hogy az egész designt egy fotó köré szervezed.

Arra figyelni kell, hogy eltérő formákat, mintákat, színeket tegyél a kollázsba. Adhatsz neki monokróm megjelenést, alkalmazhatsz valamilyen szűrőt, így jobban beilleszthető a designba.

A másik illusztrációs trend az absztrakt illusztrációké, melyek olyan hatást keltenek, mintha természetesek lennének, emberi kéz alkotta volna őket. Az emberek ugyanis a sok vektorgrafika után olyan illusztrációkat látnak szívesen, melyek némileg kifinomultabbak, emberibbek.

Az ilyen illusztrációk létrehozhatók ceruza és papír alkalmazásával, de persze szoftveres úton is. A lényeg a textúra és a természetes szabálytalanságok, amit például vízfestékkel, tollal, ceruzával elő lehet állítani. A vonalak is puhábbak, vastagságuk változó, ahogy egy kézi rajznál is.

Szemcsés színátmenetek

Az évek óta oly népszerű színátmenetek sem tűnnek el, csak szemcsézettségük révén már egy kicsit más hatást keltenek. Ezek által az eddigi sima gradiensek textúrát kapnak és így sokkal természetesebbnek néznek ki. A szemcsézettség utánozhatja a filmeket, a régi fotókat vagy akár a nyomtatott médiát. Használható a teljes weboldalon – például háttérként -, vagy akár csak a egyes részeknél. De hogy miről is van szó? Itt látható:

Még több glassmorfizmus, kevesebb neumorfizmus

A neumorfizmusról szóló bejegyzésünkben már körüljártuk a nagyjából az idei évben elterjedő glassmorfizmus jelenségét a webdesignban. Úgy néz ki azonban, hogy ez nem csak egy kósza, rövid életű trend, mert az előrejelzések szerint jövőre még inkább ki fog bontakozni. Lényege, hogy a mattüveg-hatás révén kap 3D-érzést a weboldal, ha alkalmazzuk a glassmorfizmust egyes elemeinél.

Ugyanakkor a neumorfizmus visszaszorulóban van, aminek oka az, hogy az elmúlt egy-két évben bebizonyosodott, hogy nehezebben használhatóvá teszi a weboldalt, mint egy minimalista megoldás. A kontraszt hiánya sokak számára tett használhatatlanná oldalakat vagy alkalmazásokat, míg az árnyékolt elemek nem mutatták egyértelműen, hogy mi az, ami kattintható és, mi az, ami nem.

Weboldalsebesség a fókuszban

Végül érdemes megemlíteni, hogy a Google 2021-es algoritmus-változtatásai révén a korábbiaknál is nagyobb hangsúly helyeződött a weboldalsebességre. Mint azzal mi is sokat foglalkoztunk, az “oldalélmény” és azon belül a webes vitals mutatók rangsorolási tényezővé váltak, ami összhangban van a felhasználók sebességre vonatkozó egyre komolyabb várakozásaival. Elmúltak azok az idők, amikor az emberek hosszú másodperceket voltak hajlandóak egy-egy weboldal megjelenésére várni. Ráadásul megújult a Google PageSpeed Insights is 2021-ben, így gyakorlatilag egy új eszközzel vizsgálgathatjuk weboldalunk teljesítményét, illetve azt, hogy megfelel-e 2022 követelményeinek.

Kategória: Egyéb | Címke:

Főleg írok. Főleg blogot és közösségi médiát, de tágabb perspektívában: online marketing, úgyhogy van benne bőven SEO, laza AdWords, webdesign-okoskodás, és még ami belefér.

Comments are closed.